Komputer dla montażysty

Ten poradnik jest poświęcony w pełnym zakresie konfiguracji zarówno sprzętowej jak i programowej komputera przeznaczonego montażu wideo. Autorem poradnika jest SufferMaker.

W swoich przemyśleniach na temat wydajnej platformy do tego celu posłużyłem się własnymi wyrobionymi opiniami na temat poszczególnych komponentów opartych na różnorakich testach zarówno własnych jaki i zaczerpniętych z Internetu i od znajomych. Ponieważ można wyróżnić dwa rodzaje montażystów którzy dzielą się na hobbystów i profesjonalistów. Powiem szczerze, że miałem dylemat, ponieważ dwóch konfiguracji ten poradnik nie będzie obejmować. Dlatego pójdę na kompromis i opisze zestaw dla profesjonalisty, a jako przykład zestawu dla hobbysty podam swoja konfiguracje sprzętową.

Część pierwsza: sprzęt

Pierwszym komponentem który biorę pod uwagę jest procesor. Jest on podstawową częścią zestawu i zarazem najważniejszą w przeznaczeniu o którym piszę. W grę wchodzą tylko procesory czterordzeniowe. Wiele profesjonalnych aplikacji wykorzystuje ich moc i jest to w pełni opłacalny zakup. Z racji tego, że wybrałem platformę Intela jako tą, na której będzie bazować komputer to Intel Core 2 Quad Q9650 z zegarem 3GHz stanowić będzie jednostkę centralna. Do zalet tego procesora można zaliczyć najnowszy proces technologiczny, szybką szynę FSB o taktowaniu 1333MHz oraz podwojoną pamięć cache poziomu drugiego z 6MB do 12MB co będzie miało wpływ na szybkość przetwarzania obrazu w programach.

Płyta główna jest po procesorze drugą najważniejszą częścią konfiguracji, oczywiście ex quo  z pamięcią RAM. Ze względu na to, że to głownie procesor w tym zestawie odgrywa znaczącą role, płyta powinna go w tym wspierać dlatego wybrałem model Asusa P5E oparty na chipsecie Intela X38. Mam głębokie przekonanie do tej firmy, a także do produktów, które wydaje. Oparłem się także o opinie klientów sklepu internetowego, którzy mnie tylko utwierdzili w tym ze płyta spełnia ich oczekiwania. Do zalet mogę zaliczyć możliwość podłączenia aż 6 dysków twardych, możliwość rozbudowy platformy do 8 GB pamięci RAM oraz złącze firewire, jakże ważne przy procesie przesyłania materiału wideo z kamery do komputera. Reszta jest powiedzmy sobie szczerze standardem. Brak wparcia DDR3 nie jest tu w żadnym przypadku wadą, ponieważ kupując moduły, które posiadają znaczną przewagę nad DDR2 kosztują znacznie więcej i ich zakup jest całkowicie nieopłacalny. Dlatego płynnie przechodząc do następnego komponentu jakim jest pamięć RAM, która w tym przypadku będzie taktowana 1066MHz. Wybrałem Corsair Twin2X DDR2 2x 2GB, ponieważ z powodzeniem używam kostek z tej serii i uważam, że działają bardzo dobrze. Do tego posiadają małe opóźnienia CL5-5-5-15 co stawia je w bardzo dobrym świetle. Nie wybrałem pamięci o częstotliwości 800MHz, ponieważ przy obecnych różnicach w cenie szala wydajności przechyla się na stronę wyższego taktowania.

Powiem szczerze, że moja konfiguracja gdy ją składałem w myślach nie obejmowała karty graficznej stricte do montażu wideo, ponieważ gdybym miał taki zestaw złożyć to przy okazji kupiłbym wydajna kartę z racji tego, że lubię o czasu do czasu sobie pograć, tym bardziej mój wybór był trudny. Ostatecznie zdecydowałem się na segment średnich kart. Potrzebowałem głownie dobrego wsparcia dla przetwarzania w rozdzielczości HD i możliwości podpięcia dwóch monitorów co oferuje większość kart Nvidi i ATI, lecz nie zawsze to się spotyka z prawda. Aby nie pisać o czymś z czym nigdy nie miałem do czynienia osobiście to wybrałem kartę graficzna oparta na chipie od Nvidii. To nie znaczy, że faworyzuję w jakiś sposób tego producenta, lecz myślę ze w tym przypadku karta graficzna jest pewnego rodzaju dodatkiem i tak naprawdę nie ma znaczenia czy kupimy karte ATI czy Nvidii. Aby jednak dogodzić obu stronom barykady to polecam Radeona 4850 Gainward oraz Geforce’a 9800GTX+ EVGA. Obie kart spełniają swoje zadanie, co więcej wychodzą naprzeciw wymaganiom dzisiejszych gier wideo, które zawsze pomogą się odstresować w przerwach w pracy.

Dysk spełnia niebywałą role w montażu wideo, ponieważ właśnie na nim będą znajdować się ogromnej wielkości dane. Ponieważ zapis po kolei całego materiału może zabrać sporo czasu postanowiłem złączyć dwa dyski w trybie RAID 0. Zapis będzie się odbywał na zasadzie równoległego zapisu na obu dyskach odpowiednio podzielonego materiału. Firma Western Digital nigdy mnie nie zawiodła, dlatego i tym razem postanowiłem wybrać ich produkt. Caviar WD5001AALS 500GB, bo tak nazywa się model odznacza się spora pamięcią cache, bo aż 32MB, która umożliwia komfortowa prace nad dużą ilością danych oraz usprawnia proces odczytu i zapisu, który w połączony z RAIDem pozwala znacznie skrócić czas poszczególnych procesów. Na tym jednak nie koniec. Aby odciążyć połączone dyski od innych procesów niż montaż wideo należy dokupić dodatkowy dysk dla systemu. Zdecydowałem się na dysk kolejny dysk WD z tych samych powodów co wcześniej, mianowicie chodzi o model Caviar RE WD1601ABYS 160GB z 16MB pamięci cache.

Zasilacz do tego zestawu powinien mieć około 500W. Po przeanalizowaniu opinii na komputronik.pl oraz mojej własnej na temat zasilaczy wybrałem OCZ StealthXStream 500W SLI. Posiadam dokładnie ten model i przyznam szczerze, że wiatraka w ogóle nie słychać. Nie wiem co robiły ze sprzętem osoby, którym ten zasilacz piszczy, nie wnikam.

Przy wyborze obudowy postawiłem na prostotę. Model GZ-X5 firmy Gigabyte zdecydowanie przypadł mi do gustu oczywiście tylko wizualnie. Sądzę, że opinie posiadaczy tej obudowy mogą tylko utwierdzić nas w tym, że to dobry wybór.

Przedostatnia częścią zestawu jest napęd optyczny. Z racji ze będziemy pracować w rozdzielczości HD potrzebujemy napędu Blu-Ray, który znalazł się w moim zakresie produktów korzystnych cenowo. Mam na myśli LG GGW-H20L. Zapewne niedługo powstaną lepsze napędy, ale na tę chwilę to jest najlepszy wybór. Co do samego modelu to wystarczy przeczytać opinie na jego temat aby upewnić się to dobry produkt. Na podstawie specyfikacji mogę stwierdzić, że szybkość zapisu i odczytu jest na przyzwoitym poziomie. Oczywiście nie są to zastraszająco dobre parametry, ale na obecna chwile w zupełności wystarczają.

Zakończając dobieranie komponentów do „skrzynki” pokusiłem się o dodanie karty muzycznej, która będzie na pewno lepszym rozwiązaniem niż ta zintegrowana na płycie głównej. Tutaj posłużyłem się dobra rada mojego kolegi, który siedzi w tym po uszy i zdecydowanie odradzał mi karty od Creative. Model ASUS Xonar DX/XD jest tym z czego każdy będzie zadowolony. Zapewniają to stabilne sterowniki oraz wysoka jakość dźwięku stereo. Ponadto technologia Dolby Pro-Logic IIx zapewnia doskonale odwzorowanie dźwięku przestrzennego co z połączeniu z wysoka rozdzielczością będzie dostarczało wielu wrażeń zarówno wizualnych jaki i słuchowych.

Na koniec zostawiłem sobie urządzenia peryferyjne, ponieważ jak już wcześniej mówiłem do zestawu dołączamy dwa monitory. Ponieważ dla grafików matryca TN jest nieporozumieniem, sądzę, że dla odmiany do montażu będzie w sam raz. Do tego celu posłużyłem się fachowa rada kuzyna, który prowadzi firma zajmującą się nagrywaniem wesel. Powiedział mi, abym wziął 24″ Samsunga SyncMaster 2443NW, na których on z powodzeniem pracuje od ponad roku. Do głównych zalet tego modelu należy równomierne podświetlenie matrycy oraz bardzo dobre odwzorowanie kolorów. Zapewne ktoś zapyta dlaczego dwa monitory. Otóż programy do montażu wideo posiadają opcje, która umożliwia wyświetlanie osi czasu i narzędzi na jednym monitorze, a widoku pełnoekranowego na drugim.

Pozostałe peryferia są już tylko dopełnieniem i każdy składając taki zestaw może sobie je dobrać wedle uznania. Ja mogę tylko polecić te urządzenia, które posiadam i które działają u mnie bez problemu. Myszka Logitech MX518, bardzo dobrze wyprofilowana trzy opcje rozdzielczości pracy i do tego pełna kontrola ruchu. Klawiatura również Logitech model Wave. Posiada przyciski multimedialne przydatne przy montażu i nie tylko oraz klawisze ułożone na kształt fali co bardzo ułatwia pisanie. Uważam, że jeżeli chodzi o głośniki to zestaw 5.1 będzie odpowiedni. Głośniki Logitech X-540, których osobiście nie posiadam, ale miałem tą przyjemność je wypróbować i  musze powiedzieć, że prezentują się przyzwoicie zwłaszcza, jeżeli chodzi o surround. Co do jakości wykonania samego subwoofera oraz satelitek  to stoi to na wysoki poziomie i osobiście nie miałem żadnych zastrzeżeń.

To tyle jeżeli chodzi o cześć hardware poradnika. Zapraszam do części poświęconej software’owi.

Część druga: oprogramowanie

Witam w drugie części poradnika dotyczącej oprogramowania, które powinno znaleźć się w rekach profesjonalnego montażysty. Zacznijmy wiec od systemu operacyjnego, na którym będziemy później pracować. Doszedłem do wniosku, że nie warto inwestować w 64 bitową wersje Windows XP Professional, dlatego wybrałem Windows Vista Home Premium 64 bit. Po wydaniu pierwszego service pack’a, wydajność wzrosła nieznacznie, lecz zawsze to jakiś krok do przodu. Błędy dotyczące zarządzania pamięci zostały naprawione, a mechanizmy kopiowania plików zmodyfikowane w celu szybszego działania.

Dochodząc do upragnionego programu za pomocą, którego będziemy montować wideo w HD, kilka słów na temat moich typów. Otóż zastanawiałem się nad dwoma programami, Adobe Premiere i Sony Vegas Pro 8. Ostatecznie wybór padł na tą druga pozycję, Ten program ma praktycznie wszystko co jest potrzebne do obróbki wielokanałowego dźwięku i obrazu w wysokiej rozdzielczości. Ponadto wspiera większość formatów audio i video i posiada własny zestaw kodeków, co umożliwia bezbolesne manewrowanie pomiędzy rożnymi rodzajami plików. Dzięki możliwości dostosowania interfejsu użytkownika do własnych potrzeb, będziemy mogli operować funkcjami znacznie szybciej przez co nasz nakład pracy będzie mniejszy. Do ulepszeń w stosunku do poprzedniej wersji 7 program posiada nowy edytor napisów ProTyle Titler, ulepszony interaktywny, poprawiona konsola miksowania dźwięku oraz usprawnione wsparcie dla kodowania w HDV.

Każdy kto pracuje przy komputerze po kilka godzin ma ochotę czasami oderwać się od tego i rozerwać się trochę. Dlatego proponuje wirtualna podróż do Afryki, gdzie promienie słoneczne spalają skore, natura żyje prawem dżungli, a tamtejsze władze rozpoczynają wojnę domowa. Mowie oczywiście o grze Far Cry 2 wydana przez UbiSoft, kontynuacji pierwszej części która z druga częścią nie ma nic wspólnego. Zaproponowane przeze mnie karty z pewnością pozwolą na płynną rozgrywek na najwyższych detalach oraz umili niejedna przerwę w montażu filmów.

Dodatkowym programem który może się bardzo przydać jest defragmentator dysku firmy O&O. Jego zaletą jest wysoka skuteczność w działaniu, która dochodzi do 99%. Sprawdziłem to osobiście na komputerze brata którego dysk nie był nigdy defragmentowany. Po procesie został jeden procent powierzchni dysku o pojemności 200 GB przy zapełnieniu 75%, którego nie udało się zdefragmentować za pierwszym razem. Jeżeli chodzi o jego szybkość to tu jest trochę gorzej, ale zawsze może ustawić automatyczne rozpoczęcie defragmentacji, gdy system nie jest obciążony.

Tym akcentem chciałbym zakończyć druga część o oprogramowaniu, a zarazem cały poradnik dotyczący konfiguracji sprzętowej i programowej profesjonalnej platformy do montażu wideo. Poniżej zamieszczam łącza do każdego komponentu zawartego w konfiguracji oraz pełna specyfikacje komputera opisywanego w tym poradniku oraz jak już wspomniałem konfiguracje sprzętowa i programowa do amatorskiego montażu wideo, którym się zajmuje po części (wakacje, koncerty, przyjęcia, wydarzenia szkolne). Oczywiście z podliczeniem kosztów.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.