Wyostrzanie zdjęć makro

Charakterystyczną cechą makrofotografii jest mała głębia ostrości zdjęć, wynikająca z dużej skali odwzorowania – nawet jeśli mocno przymkniemy przysłonę obiektywu, niektóre obszary obrazu będą nieostre. W dużej mierze właśnie dzięki temu efektowi zdjęcia zrobione przy użyciu owej techniki przyciągają wzrok. Rozmyte tło sprawia jednak problemy, gdy próbujemy poprawić ostrość, ponieważ punktowe zwiększenie kontrastu przez filtr wyostrzający powoduje powstanie ziarnistych artefaktów dokładnie tam, gdzie obraz powinien być miękki i niewyraźny.
Wyostrzanie zdjęć makro
Wyostrzanie zdjęć makro

Dlatego podczas poprawiania ostrości zdjęć makro niezbędne jest dobre wyczucie. Jedna z metod możliwych do zastosowania to ograniczenie pola działania filtra wyostrzającego – do ostrego obszaru – za pomocą maski warstwy. Możemy jednak obyć się bez ręcznego zaznaczania i korzystania z pędzli: na przykładzie fotografii maleńkich kwiatków kaktusa pokazujemy, jak przy użyciu filtra górnoprzepustowego poprawić ostrość tych fragmentów zdjęcia, które powinny być wyraźne.

Filtr górnoprzepustowy znajduje krawędzie i podkreśla je. Doskonały algorytm Photoshopa, który jest wykorzystywany podczas nakładania warstw, poprawia kontrast dokładnie na krawędziach, w wyniku czego znacznie poprawia się ich ostrość. Nasz warsztat pokazuje sposób postępowania, krok po kroku, i obejmuje wszystko, co powinniśmy wiedzieć o korygowaniu ostrości zdjęć makro.

1. Sprawdzamy histogram

Przed wyostrzaniem sprawdzamy poziom wartości tonalnych – ostre może być tylko zdjęcie o dobrym kontraście. Obejrzyjmy zatem histogram, zarówno sumaryczny, jak i w poszczególnych kanałach barwnych RGB. Wartości powinny rozkładać się na całej szerokości wykresu. Przykładowa fotografia jest doświetlona, choć nieco wyblakła, a na dodatek mamy zastrzeżenia do odwzorowania barw.

2. Korekta wartości tonalnych

Korektę poziomów uruchamiamy klawiszami [Ctrl] + [L]. W kanale czerwonym, przytrzymując [Alt], przesuwamy czarny wskaźnik w prawo. Ekran podglądu jest czerwony, a pojawiające się czarne plamy sygnalizują niedoświetlone obszary. Aby uzyskać idealny poziom kontrastu, przesuńmy regulator nieco w lewo. Wyświetlanie jasnych barw poprawimy, operując białym suwakiem.

3. Filtr górnoprzepustowy

Teraz przystępujemy do właściwego wyostrzania. Otwieramy paletę warstw, wciskając klawisz [F7] i tworzymy duplikat fotografii, przeciągając jej miniaturę na ikonkę »Utwórz warstwę«. Zaznaczmy kopię i w menu »Filtr | Inne« wybieramy »Górnoprzepustowy…«. Ustalmy taki promień (nie większy niż 10 pikseli), przy którym na ekranie widoczne są wyraźne kontury.

4. Wyostrzanie filtrem górnoprzepustowym

Na warstwie filtrowania widoczne są resztki kolorów obrazu, które pogorszyłyby ostateczny efekt. Usuwamy je poleceniem »Zmniejsz nasycenie« z menu »Obraz | Dopasowania«. Na koniec wybieramy tryb palety warstw: »Nakładka«. Program ustawi kontrast zgodnie z siatką konturów utworzoną przez filtr górnoprzepustowy – efektem będzie widoczna poprawa ostrości zdjęcia.

5. Ostatnie poprawki

Jeżeli zdjęcie wydaje się zbyt ostre, zmniejszmy siłę krycia. Jeśli z kolei chcielibyśmy uzyskać jeszcze większą ostrość, zmieńmy tryb palety warstw na »Ostre światło« lub »Światło liniowe«. Przy ustawionych wysokich wartościach ISO filtr górnoprzepustowy może zwiększać poziom szumów – w takim przypadku zastosujmy na jego warstwie polecenie »Redukcja szumów«.

Maska wyostrzająca

Najczęściej używanym filtrem wyostrzającym – zarówno w Photoshopie, jak i w innych programach – jest maska wyostrzająca. Przy odpowiednich ustawieniach da się w znacznym stopniu uniknąć powstania artefaktów, chociaż czasem wiąże się to z częściowym osłabieniem efektu działania filtra. Zacznijmy od wyostrzenia krawędzi za pomocą suwaków »Wartość« i »Promień«. Jeżeli na nieostrych powierzchniach pojawią się artefakty, podnieśmy o kilka pikseli wartość progową.