Polscy internauci chętnie kupują online i korzystają z oferty serwisów ogłoszeniowych, wykorzystują do zakupów urządzenia mobilne, a za towary płacą za pomocą systemów płatności internetowej

Kryzys odczuwalny w lodówkach Polaków

W pierwszym kwartale 2009 roku klienci szukający oszczędności, kupowali tańsze marki i zamienniki, wynika z analizy danych sprzedażowych delikatesów internetowych A.pl.

Redukcje etatów i obniżki płac w firmach zaczynają przekładać się na skład koszyka towarów jakie Polacy kupują w sklepach spożywczych. – Wyraźnie widać, że klienci starają się zmniejszyć wydatki na artykuły spożywcze. Chcą jednak kupować tyle samo, dlatego coraz częściej sięgają po tańsze produkty – mówi Jakub Milewski z delikatesów internetowych A.pl. – Bardziej popularne stają się marki ze średniej półki, które są znane, ale kosztują dużo mniej – dodaje.

Trend widać najlepiej na przykładzie herbat w tym szczególnie marek ze średniej półki cenowej sprzedawanych za ok. 40 zł/kg. Ich sprzedaż wzrosła w ciągu 3 miesięcy niemal czterokrotnie, podczas gdy marki droższe (powyżej 70 zł/kg) notują ok. 50-procentowe spadki. Podobnie jest w segmencie piw. Choć ich sprzedaż ogółem, z uwagi na lepszą pogodę, wzrosła o ok. 18 procent, to wyraźnie widać, że przy wyborze towaru, poza smakiem, klienci kierują się także ceną.

Podobnie jest w przypadku napojów bezalkoholowych. Na wiosnę ich sprzedaż jak zwykle znacząco rośnie, jednak różna jest dynamika tego wzrostu. Najszybciej, ok. 120 procent w stosunku do stycznia 2009 roku, zwiększyła się sprzedaż taniej wody mineralnej sprzedawanej w cenie ok. 0,74 zł/litr. Warto podkreślić, że jej bezpośredni konkurent droższy o 9 groszy na litrze zanotował 25-procentowy spadek. Podobnie jest z popularnymi napojami Pepsi i Coca Coli. Tu minimalnie tańsza Cola trzyma się świetnie. Sprzedaż droższej Pepsi spada. Dużą dynamikę wzrostu notują także tańsze napoje polskich producentów.

Klienci coraz częściej gotują w domach

Polacy powrócili do kupowania produktów tradycyjnych takich jak: ryż, kasza, mąka, cukier, mleko oraz warzywa (włoszczyzna, ziemniaki), które są podstawą wielu polskich potraw. W kryzysie szukamy tańszych zamienników, także wśród owoców. Choć na wiosnę jemy ich więcej to jednak lekko spada sprzedaż droższych owoców takich jak pomarańcze, banany czy kiwi. Tymczasem sprzedaż krajowych jabłek wzrosła o 100 procent.

Nie oszczędzamy na dzieciach i zwierzętach

Sprzedaż produktów przeznaczonych dla niemowlaków, wyprodukowanych przez markowe firmy, nie zmieniła się w ogóle. Nie zaobserwowano również większych zmian w poziomie sprzedaży karmy dla psów i kotów, w tym produktów z górnej półki cenowej.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.