Postawy pracowników w czasach kryzysu

Badanie przeprowadzone przez HRM partners wspólnie z GazetaPraca.pl to druga część większego projektu badawczego zatytułowanego “Rynek pracy w czasach turbulencji”. W pierwszej części badania wzięły udział przedsiębiorstwa, w drugiej natomiast 1757 pracowników, którzy wypełnili kwestionariusz na stronach portalu GazetaPraca.pl.
Dla wszystkich pracodawców wyzwaniem w tym roku będzie jednak z pewnością wzrost efektywności w obszarze zarządzania ludźmi
Dla wszystkich pracodawców wyzwaniem w tym roku będzie jednak z pewnością wzrost efektywności w obszarze zarządzania ludźmi

Kryzys dotarł do Polski i ma wpływ na politykę personalną firm – wynika z badania. Ponad połowa respondentów odczuła już jego skutki (53 proc.), które w największym stopniu dotknęły kierowników liniowych (62 proc.).

Pracownicy są świadomi trudnej sytuacji rynkowej i przygotowani na różne formy cięcia kosztów stosowane przez pracodawców. Co więcej, ich pomysły na ograniczanie kosztów są zbieżne z działaniami podejmowanymi przez przedsiębiorstwa.

Większość pracowników dopuszcza rezygnację firmy z imprez integracyjnych (94 proc.), redukcję programów szkoleniowych (78 proc.) i akceptuje ograniczenia w dostępie do dodatkowych świadczeń, takich jak opieka medyczna czy zajęcia sportowe (61 proc.).

Dla ratowania swoich miejsc pracy 51 proc. pracowników jest gotowa zrezygnować z podwyżki, a 42 proc. zaakceptuje zmniejszenie premii. Pracownicy podchodzą też ze zrozumieniem do ewentualnych propozycji czasowego zmniejszenia wymiaru etatu (56 proc.) lub oddelegowania do prac w innym zespole (71 proc.).

Najgorzej odnoszą się do trwałych zmian w warunkach zatrudnienia, związanych z przeszeregowaniem na niższe stanowisko (akceptuje je tylko 21 proc. osób).

Pełny raport możecie przeczytać tutaj (pdf).