Symetria bada użyteczność kodów CAPTCHA

Kody CAPTCHA występują w formularzach rejestracyjnych, przy zakładaniu kont pocztowych, czy dodawaniu komentarzy do artykułów lub postów. Kod ma zwykle postać liter lub cyfr, które należy przepisać z obrazka. Symetria przeprowadziła badania eye trackingowe (śledzenie ruchu gałek ocznych użytkownika) długości czasu i ilości spojrzeń niezbędnych do prawidłowego wpisania kodu CAPTCHA. W badaniu zostały przeanalizowane kody zabezpieczające trzech czołowych serwisów internetowych: Gazeta.pl, o2.pl oraz Youtube.pl.
Agencja e-biznes Symetria specjalizuje się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w Internecie
Agencja e-biznes Symetria specjalizuje się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w Internecie

CAPTCHA zastosowane w serwisie o2.pl wymaga od użytkowników zdecydowanie najmniej wysiłku. Potrzebują oni niewiele krótkich spojrzeń, aby przeczytać i poprawnie wpisać kod. Liczba spojrzeń w serwisie Gazeta.pl i YouTube.pl jest zbliżona, ale w Gazeta.pl trwają one krócej, co oznacza, że użytkownicy mają mniejszy problem z przeczytaniem kodu.

Kod weryfikacyjny w serwisie Youtube.pl, mimo, że najtrudniejszy do odczytania, jest równocześnie najtrudniejszy do złamania przez oprogramowanie OCR. Stłoczone znaki, utrudniają przeczytanie i prawidłowe wpisanie kodu, zarówno użytkownikowi, jak i botowi.

Kolejna kwestia to problem związany z widocznością przycisku odświeżającego dla użytkownika w serwisie Youtube.pl. Brak informacji czym jest przycisk “nowy obrazek” wpływa dodatkowo na wydłużenie czasu potrzebnego na wpisanie kodu w przypadku osoby, która ma problem z jego odczytaniem i nie korzysta z opcji odświeżenia (nie wnikając dlaczego nie korzysta).

Badane serwisy w przypadku nieprawidłowego wpisania CAPTCHA nie karzą użytkownika koniecznością przechodzenia raz jeszcze poprzez wszystkie pola formularza. Do poprawy jest tylko kod weryfikacyjny, błędnie wypełnione pole, ewentualnie powtórzenie hasła jak w Youtube.pl.

Pełną treść raportu Symetrii znajdziecie tutaj (pdf).

Więcej:captchaluki