Badanie realizowano metodą ankiety pocztowej w okresie sierpień – wrzesień 2008 r. Respondenci zostali wybrani spośród 4-milionowej bazy prenumeratorów miesięcznika Reader's Digest

Polacy bardziej ufają mediom niż pozostali Europejczycy

Wyniki tegorocznej edycji badania European Trusted Brands pokazują, że jedyną grupą zawodową, której Polacy ufają bardziej niż inne kraje europejskie, są dziennikarze.

Spośród grup zawodowych Polacy wykazują większe niż średnie w Europie zaufanie jedynie do dziennikarzy (41% wobec 27% średniej europejskiej). Poziom zaufania do mediów (gazet, czasopism, telewizji i Internetu) w przypadku większości ankietowanych Polaków pozostaje bez zmian w porównaniu z sytuacją sprzed 5 lat. O 11% wzrosło zaufanie do gazet, a o 12% do telewizji.

W coraz większym stopniu także Internet, wraz z upowszechnianiem dostępu do niego, wpisuje się w tę szczególną w Polsce rolę społeczną demaskatora i kontrolera przywracającego poczucie sprawiedliwości. Świadczy o tym fakt, że podczas gdy średnio w Europie więcej osób deklaruje spadek niż wzrost zaufania do sieci, w Polsce jest odwrotnie. Blisko 20 procent polskich respondentów  darzy Internet większym zaufaniem. Takie wyjątkowe usytuowanie Internetu i innych mediów w przestrzeni publicznej w Polsce stawia przed nadawcami, wydawcami i operatorami szczególne wyzwanie i szansę większego niż w innych krajach oddziaływania na świadomość i zachowania całego społeczeństwa.

Badanie European Trusted Brands po raz pierwszy przeprowadzono w 2001 r. Co roku kontynuowane jest w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna – dziewiąta już edycja badania – została przeprowadzona w 16 krajach – Austria, Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Szwajcaria, Szwecja Węgry i Wielka Brytania. Wzięło w niej udział 23 287 respondentów, w tym 844 Polaków.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.