Ze Skype'a korzysta obecnie ponad 405 milionów użytkowników na całym świecie

Światowy Dzień Telekomunikacji już za dwa dni

Historia święta telekomunikacji sięga 17 maja 1985 roku, kiedy to został powołany do życia Międzynarodowy Związek Telekomunikacji (International Telecommunication Union).

Współczesne sposoby komunikacji nie są w stanie funkcjonować bez rozbudowanych systemów i technologii IT. Rozwój techniki, a co za tym idzie telekomunikacji, wpłynął na to, sposób w jaki porozumiewamy się ze znajomymi, rodziną i w pracy. Aleksander Bell zdziwiłby się, wiedząc, jak ewoluuje jego wynalazek.

Współczesny świat nie mógłby funkcjonować bez telefonów stacjonarnych, telefonii komórkowej, Internetu, e-maili czy technologii VoIP. To, w jaki sposób, oraz przy pomocy jakich narzędzi, komunikujemy się z otoczeniem wpływa na nasze relacje z rodziną, przyjaciółmi lub klientami biznesowymi, determinując w znacznym stopniu więzi jakie tworzymy funkcjonując w społeczeństwie. – Z punktu widzenia społecznego współczesne środki komunikacji jednocześnie umożliwiają dystans, jak również przybliżają ludzi do siebie. Dzięki nim nawiązują się nowe relacje, które jeszcze 20 lat temu nie byłyby możliwe, a jeśli nawet, nie zostałyby utrzymane. Ogromną rolę odegrał tu internet jako medium, które daje największe możliwości komunikacji we wszystkich jej wymiarach. Transfer głosu oraz obrazu stwarza poczucie naturalności kontaktu i jednocześnie bliskości między rozmówcami – mówi socjolog Marta Gąska.

W przeszłości z wakacji wysyłało się pocztówkę, lub list do rodziców. Dzisiaj wystarczy telefon komórkowy z aparatem fotograficznym, a rodzice prawie natychmiast mogą zobaczyć swoje pociechy nad np. brzegiem morza. Dla osób, które opuściły swoje rodzinne miasto, kontakt z rodziną ma szczególne znaczenie. – Na początku, kiedy przeprowadziłem się do Warszawy, pisałam i wysyłałam listy, potem zaczęłam korzystać z kawiarenek internetowych i pisałam maile. Dzisiaj najczęściej dzwonię z telefonu komórkowego. Korzystam też z udogodnień, jakie daje Internet – w każdej wolnej chwili korzystam ze Skype’a – w formie czatu, jak również wideo rozmów. Nie tylko słyszę głos, ale też widzę moich bliskich, których na co dzień mi bardzo brakuje. Dzięki możliwościom, jakie daje komórka i internet słyszę i widzę moich bliskich o wiele częściej niż jeszcze kilka lat temu – powiedziała Agnieszka Wiśniewska, gdańszczanka mieszkająca w stolicy. Współczesne technologie pozwalają na kontakt z całym światem w ułamku sekundy. Odległość, jaka dzieli rozmawiających nie jest już barierą. Wystarczy niewielki telefon komórkowy, aby usłyszeć lub podstawowy komputer, aby zobaczyć np. rodzinę. – Kiedy wyjechałam na studia zagranicę rodzina kupiła komputer – instalując program Skype. Później, podczas mojego pobytu w Wielkiej Brytanii, kontaktowaliśmy się wyłącznie poprzez komunikatory typu Skype – mówi Dorota Zalewska, która studiowała w Francji. Według psycholog, Mai Kurzyny, możliwości, jakie daje nam współczesna technika wpłynęły na siłę relacji jednostka-grupa na rzecz jednostka-jednostka: – W erze telefonii stacjonarnej dzwoniło się z miejsca do miejsca – aktualnie kontakt odbywa się od osoby do osoby, niezależnie od miejsca pracy lub zamieszkania. Rozluźniają się więc tradycyjne więzi grupowe na rzecz indywidualnych relacji – mówi.

Rozwój telekomunikacji zmienił również oblicze biznesu. W przeszłości dostęp do informacji oraz prędkość ich przekazywanie były o wiele mniejsze. Obecnie dzięki e-mailom, telefonom, wideokonferencjom, biznes może się jeszcze szybciej rozwijać. – Najnowsze rozwiązania telekomunikacyjne z pewnością bardzo ułatwiają naszą pracę. Telefon komórkowy i Internet to oczywiście podstawowe narzędzia, którymi się posługujemy. Dzięki np. komunikatorom internetowym jestem w stanie bardzo szybko skontaktować się z kontrahentami czy współpracownikami z dowolnego miejsca w Polsce, co pozwala obniżyć koszty połączeń do minimum. Podobnie, telekonferencje i wideokonferencje prowadzone ze współpracownikami z innych krajów generują oszczędność naszego czasu i kosztów. W biurze wykorzystujemy Internet do komunikowania się zarówno między sobą, jak i z klientami. Bycie „dostępnym” dla klientów jest dla nas bardzo ważne, gdyż w naturalny sposób wzmacnia nasze relacje – powiedziała Alicja Klemendorf, Marketing Manager Lenovo Technology Polska.

Dostępność i wygoda nowoczesnych urządzeń, przy pomocy, których możemy komunikować się z otoczeniem w dowolnej chwili sprawiły, ze relacje, które budujemy mogą być jeszcze silniejsze. Bez względu na odległość i czas, przy pomocy niewielkich urządzeń, możemy dowiedzieć się, co słychać u bliskich nam osób. Trudno wyobrazić sobie świat bez telefonów komórkowych oraz komunikatorów, dzięki którym za pośrednictwem Internetu możemy być w kontakcie w każdym miejscu na ziemi. Dzień telekomunikacji to dobra okazja, żeby uświadomić sobie, jak ogromną role w naszym codziennym życiu odgrywają telefon stacjonarny, komórka czy email.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.