Zmiana wyrazu zdjęcia

Zakomponowanie pocztówkowego ka-dru udało się całkiem dobrze. Wszystkie elementy kompozycji są nieźle uporządkowane: na przykład stary znak drogowy znajduje się mniej więcej na przecięciu linii dzielących obraz pionowo i poziomo na trzy części. Dzięki temu znak znalazł się w centrum uwagi. Niestety, blade kolory sprawiają, że zdjęcie nie robi odpowiednio dużego wrażenia. Winę za to ponosi prawdopodobnie pora dnia, w której fotografia została wykonana – ujęcia powstałe około południa, gdy słońce jest wysoko na niebie, przeważnie wypadają szczególnie płasko.
Zmiana wyrazu zdjęcia
Problem

Fotografuj inaczej

Przede wszystkim należałoby przyjąć zasadę fotografowania motywów takich jak ten o innej porze dnia. Gdy jednak jesteśmy w podróży, wybór godziny, w której fotografujemy, jest przeważnie niemożliwy. Inna opcja to rezygnacja ze standardowego koloru. W wypadku motywów takich jak ten mamy dwie możliwości do wyboru: użycie mocno nasyconych, cukierkowych barw albo monochromatycznego podbarwienia, które doda zdjęciu analogowy smaczek. Jeśli zdecydujemy się na pierwszy wariant, podczas fotografowania użyjmy filtra polaryzacyjnego. Dzięki niemu uzyskamy szczególnie intensywny błękit.

Poprawki na komputerze

Aby uzyskać odcień sepii, najpierw musimy przekształcić zdjęcie na czarno-białe. W Photoshopie należy w tym celu wybrać »Obraz | Dopasuj | Mikser kanałów« i uaktywnić pole »Monochromatyczny«. Teraz za pomocą suwaków wyregulujemy szarości, by osiągnąć jak najlepszy efekt. Następnie w palecie warstw klikamy przycisk tworzący nową warstwę i, wykorzystując »Edycja | Wypełnij«, pokrywamy ją wybranym kolorem. My wybraliśmy ciepły odcień brązu. Teraz możemy w palecie warstw wybrać tryb mieszania »Kolor«. Dzięki temu warstwa zacznie działać jak przezroczysty, jednobarwny filtr. Ponieważ efekt jest na razie zbyt silny, możemy zmniejszyć krycie tej warstwy do około 25%. By wzmocnić wrażenie,  za pomocą polecenia »Filtr | Szum | Dodaj szum« zasymulujemy lekką ziarnistość analogowego filmu.