Perfekcyjny obraz w twoim telewizorze!

Szare postacie na bezbarwnym tle – to nie film o PRL, to problem z twoim telewizorem! Zarówno plazma, jak i telewizor LCD wymagają poprawnej konfiguracji, żebyśmy mogli cieszyć się dobrym obrazem. Pokażemy, jak tego dokonać za pomocą testu Buroscha.

Tylko właściwe skonfigurowanie odtwarzacza DVD lub Blu-ray oraz telewizora umożliwia nam uzyskanie wysokiej jakości obrazu. Display Basic Adjustment Test to oprogramowanie przygotowane przez  specjalistę w dziedzinie technologii telewizyjnej – firmę Burosch – które bardzo nam owo zadanie ułatwi.

Obraz ISO płyty testowej ma rozmiarze 85 MB. Po wypaleniu obrazu zyskujemy narzędzie, które pozwoli optymalnie skonfigurować obraz i dźwięk – dzięki pięciu obrazom kontrolnym wyświetlanym jeden po drugim. Nasze DVD z testami nadaje się do optymalizacji ustawień każdego rodzaju urządzenia: począwszy od wiekowych telewizorów CRT, a skończywszy na nowoczesnych ekranach LCD obsługujących rozdzielczość Full HD. Zapaleńcy, którzy chcą sprawdzić, czy ich odtwarzacz Blu-ray i telewizor 1080p działają w najwyższej możliwej rozdzielczości, powinni natomiast pobrać ze strony firmy Burosch ( www.burosch.de; niestety, strona tylko po niemiecku) ostatnie wydanie sekwencji testowej DIVAS w postaci pliku AVCHD, który przeznaczony jest do odtwarzaczy Blu-ray.

Przygotowania: Wszystko do standardu

Po pobraniu pliku ISO musimy go nagrać na czystym DVD za pomocą aplikacji, takiej jak Nero lub CD Burner XP.

UWAGA:

Choć pojemność płyty CD w zupełności wystarczy, abyśmy mogli zapisać nasz testowy plik Video_TS, nie możemy jej zastosować zamiast DVD. Dlaczego? Ponieważ odtwarzacze DVD nie potrafią zlokalizować plików MPEG-2 zapisanych na nośniku CD, a zatem po prostu nie mogą odtwarzać CD jak DVD. Można, co prawda, skorzystać z funkcji Nero, które potrafi zapisać plik ISO na czystej płycie CD jako miniDVD (cDVD), jednak niewiele odtwarzaczy umie obsłużyć ten nietypowy format.

Gdy już nasza płyta zostanie poprawnie zapisana, pora zadbać o właściwe warunki testowe. Zapalmy w pokoju tylko te światła, których zwykle używamy podczas oglądania filmów, oraz przywróćmy domyślne, bazowe ustawienia jasności, kontrastu i nasycenia kolorów w testowanych urządzeniach. Jeżeli dostępne są dodatkowe parametry obrazu, jak DNR (Digital Noise Reduction – cyfrowa redukcja szumów), tłumienie szumów czy wzmocnienie kontrastu, również je należy wyłączyć. Dotyczy to nie tylko telewizorów, ale także wszystkich źródeł obrazu, oczywiście jeżeli oferują takie funkcje.

Teraz jesteśmy gotowi do tego, żeby krok po kroku przejść wszystkie etapy testów, które oferuje nasze DVD, i w ten sposób uzyskać obraz o świetnie wyważonych kolorach, jasności i ostrości.

Tak to działa: Uzyskiwanie optymalnego obrazu

Przyszła pora, żeby uruchomić w odtwarzaczu przygotowane wcześniej DVD z testami. Zobaczymy pięć różnych obrazów, jeden po drugim, wyświetlanych w określonej, stałej kolejności. Najpierw jasność, potem kontrast i tak dalej. To istotne, ponieważ jeśli nie zachowamy tej kolejności ustawiania parametrów, efekt końcowy może okazać się nie całkiem zgodny z naszymi oczekiwaniami. W przypadku jasności i kontrastu należy najpierw ustawić regulator w położeniu o najmniejszej wartości. Następnie trzeba zwiększać stopniowo wartość danego parametru, aż do uzyskania optymalnej wierności obrazu (obrazek po prawej stronie). W przypadku koloru należy ustawić regulator w położeniu środkowym i od niego rozpocząć korektę ustawień. Zwykle świeżo zakupione urządzenia mają ustawioną zbyt wysoką wartość nasycenia koloru, tak aby ich obraz przyciągał uwagę klientów w sklepie.

Ostrość w telewizorach jest zazwyczaj od początku poprawnie ustawiona. Później można ją nieznacznie skorygować, jeżeli czwarty obraz testowy jest zdecydowanie zbyt ostry albo trochę rozmyty.

Ostatni krok to ostateczny test: patrząc na wyświetlany w tym momencie obraz, przekonamy się, czy wszystkie dotychczasowe ustawienia dały oczekiwany efekt. Ponadto można sprawdzić kanały dostępnego systemu 5.1 Dolby Surround poprzez wskazanie symbolu głośnika testowanego kanału. Gdy wszystko już zostało doskonale skonfigurowane, pozostaje nam tylko zaopatrzyć się w popcorn i colę, a potem cieszyć się perfekcyjnym obrazem w filmach.

1. BRIGHTNESS – JASNOŚĆ

Podczas wyświetlania pierwszego obrazu testowego należy zwiększać jasność do momentu, w którym jesteśmy w stanie rozróżnić jak najwięcej odcieni szarości poziomych pasków przy jednoczesnym zachowaniu jak najczarniejszego tła. Powinny być widoczne pojedyncze pasma włosów szatynki przedstawionej na zdjęciu. To bardzo ważne, aby tło pozostało tak czarne, jak to tylko możliwe. Ale jeżeli okaże się to niezbędne do uzyskania jak największej liczby widocznych pasków, można również zastosować tło ciemnoszare.

2. CONTRAST – KONTRAST

W tym teście spróbujemy uzyskać jak najbielsze tło. Powinno być rozróżnienie wszystkich odcieni szarości aż do poziomu „235”. Skóra modelki o jasnych włosach nie powinna pod względem blasku odbiegać od skóry drugiej modelki. Jeżeli jest to niezbędne (np. chmury zniekształcają obraz), można o stopień zmniejszyć kontrast.

3. COLOR – KOLOR

Kolorowe paski – po ustawieniu przez nas regulatora koloru na połowie skali – powinny osiągnąć maksymalne nasycenie, a po-szczególne poziomy barw powinny być łatwe do odróżnienia. Dzięki modelkom łatwo znaleźć naturalny, efektywny poziom nasycenia. Pamiętaj o poziomach odcieni szarości i jeżeli będzie to później potrzebne, skoryguj potem kontrast.

4. IMAGE SHARPNESS – OSTROŚĆ OBRAZU

Należy redukować ostrość, dopóki widoczna w tle siatka linii nie będzie całkiem wyraźna, bez cieni i podwójnych konturów. W wielu telewizorach uzyskamy to w ujemnym zakresie skali regulacji. Wzór w paski powinien być wówczas widoczny wyraźnie, i to bez korekt geometrii (zmiany skali/rozmiaru). Jeżeli zajdzie taka potrzeba, należy wyłączyć aktywną funkcję overscan. Kolorowe krzyżyki powinny dokładnie pokrywać się z siatką linii.

5. FINAL CHECK – OSTATECZNE SPRAWDZENIE

Uniwersalny obraz testowy pozwala sprawdzić, co dały nasze zmiany. Wszystkie linie siatki i ich przecięcia powinny być ostre. Strzałki powinny kończyć się dokładnie na krawędziach obrazu. Kolory po-winny być wyświetlane z maksymalnym nasyceniem, a jednocześnie być łatwe do odróżnienia. Poziomy szarości powinny być wyświetlane bez zniekształceń. Krzyżyki znajdujące się po środku nie powinny mieć cieni ani podwójnych konturów.

Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.