Asus ENGTX285 Matrix 1024MB GDDR3

Połączenie możliwość chipsetu GeForce GTX 285 oraz doświadczenia inżynierów Asusa zaowocowało powstaniem najwydajniejszej karta z serii Matrix. Możliwość kontrolowania pracy poszczególnych komponentów karty została udoskonalone w stosunku do wcześniejszych produktów z tej serii, a oprogramowanie

Karty graficzne firmy Asus są znane na rynku głównie dzięki dwóm seriom. Pierwsza to wysoko podkręcone karty z serii „TOP”. Drugą stanowią urządzenia z dopiskiem Matrix. O ile te pierwsze mają podniesione zegary oraz zazwyczaj zmienione układy chłodzenia, to drugie są klasą samą w sobie. Dodatkowe układy kart pozwalają na pełne monitorowanie i zarządzanie poszczególnymi jej komponentami. Jest również możliwość wyboru przygotowanego wcześniej trybu pracy dla optymalnego wykorzystania karty w danym momencie. Nad wszystkimi tymi procesami czuwa program iTracker.

Prezentowany dziś produkt Asusa jeszcze bardziej podkreśla agresywny charakter nowego Matrixa. Już na tekturowym opakowaniu widnieje napis „I rule my game” który w połączeniu z wydajnym układem GeForce GTX 285 oraz doświadczeniem inżynierów Asusa pozwala sądzić, że produkt który otrzymaliśmy będzie wyjątkowy. Po wyjęciu z opakowania pierwsze wrażenie nie jest aż tak piorunujące jak w przypadku Matrixów zbudowanych na chipsetach Radeon HD 4870, czy GeForce GTX260. Budowa tego modelu na pierwszy rzut oka przypomina referencyjne karty GTX 285. Jednak czym dłużej karcie się przyglądamy, tym więcej szczegółów wychodzi na jaw.

W tym popularnym benchmarku karta Asus Matrix znacznie wyprzedziła referencyjnego GTX 285.

W tym popularnym benchmarku karta Asus Matrix znacznie wyprzedziła referencyjnego GTX 285.

Jako pierwsze zauważymy przetłoczenia na plastiku przykrywającym radiator oraz duże logo ROG (Republic of Gamers) na nim umieszczone. Dzięki niemu firma Asus pokazuje, że produkt który trzymamy w rekach kierowany jest głownie dla graczy oraz miłośników podkręcania. Na wierzchu karty umieszczona została czarna aluminiowa płytka przykrywająca komponenty, a w jej centrum znalazł się chip Fujitsu znany z płyt głównych Asus Rampage Extreme. Jego zadaniem jest zagwarantowanie stabilnych napięć w czasie wysokiego podkręcania. Z boku karty umieszczony został dodatkowo podświetlany napis Matrix, którego kolor zależny jest od obciążenia jakiemu karta jest poddawana. W starszych grach oraz w trybie 2D pozostanie on w niebieskich odcieniach, natomiast po odpaleniu wymagających graficznie aplikacji jego kolor zacznie się zmieniać ostatecznie osiągając barwę krwisto czerwoną. Z tego dodatku najbardziej będą zadowoleniu użytkownicy obudów z oknem przez które iluminacja ta będzie dobrze widoczna.

W grze Crysis Asus uplasował się pomiędzy referencyjnym, a podkręconym GTX 285.

W grze Crysis Asus uplasował się pomiędzy referencyjnym, a podkręconym GTX 285.

Ciekawostką, której dotychczas nie spotykaliśmy we wcześniejszych Matrixach jest klawisz „Safe Mode” umieszczony na tylnym panelu karty obok dwóch złączy DVI oraz jednego S-Video. Jego zadaniem jest „odratowanie” karty w przypadku gdybyśmy przesadzili z ustawianiem zegarów bądź napięć. Po jego wciśnięciu Matrix GTX285 przywróci standardowy BIOS karty. Po rozebraniu urządzenia zauważamy, że również układ chłodzenia, mimo braku zauważalnych z zewnątrz różnic, uległ usprawnieniu. Standardowe rurki heat-pipe o średnicy 6 mm zostały zastąpione grubszymi – 8 mm. Wg badan Asusa zwiększenie średnicy zaowocowało zmniejszeniem temperatury układu o 46%. Czy akurat o tyle procent spadla temperatura karty w stosunku do referencyjnych rozwiązań nie sprawdzaliśmy. W czasie testów rdzeń nowego Matrixa nie przekraczał 64°C, przy stosunkowo cichej pracy układu chłodzenia.

W UT3 dał się wyprzedzić tylko referencyjnemu Leadtekowi GTX 295.

W UT3 dał się wyprzedzić tylko referencyjnemu Leadtekowi GTX 295.

Produkty z serii Matrix to nie tylko sama karta, ale również i towarzyszący im soft, a szczególnie iTracker. Wraz z prezentacją najnowszej z serii Matrix karty GTX 285 został on wydany w nowej wersji. Do podstawowych różnic pomiędzy starszą wersją oprogramowania, a nowym iTracker II należy możliwość regulowania subtimingów pamięci oraz napięcia. Standardowo mamy możliwość ustawienia taktowania rdzenia, pamięci oraz jednostek cieniujących. Napięcie GPU możemy ustawić na maksymalnym poziomie 1200 mV natomiast pamięci na 2150 mV. Jeżeli nie chcemy definiować własnego profilu możemy skorzystać z już istniejących. Wśród nich znajdziemy tryby Optimized, Gaming, Default i Low Power. Najefektywniejszym według nas jest „Optimized”. Po jego uruchomieniu karta automatycznie będzie zwiększała napięcia, przyspieszała taktowania oraz regulowała obroty turbiny w momencie przejścia do trybu 3D, oraz zmniejszała wszystkie te ustawienia po wyjściu z niego.

Aplikacja GPU-Z wyświetla dane techniczne testowanej przez nas karty.

Aplikacja GPU-Z wyświetla dane techniczne testowanej przez nas karty.

Nowy Asus Matrix GTX285 jest produktem wiele wnoszącym do tej serii kart. Dzięki programowi iTracker II użytkownik dostaje wręcz nieograniczoną możliwość konfigurowania karty, a przycisk Safe Mode pozwala na pozbycie się obaw związanych z podkręcaniem. Niestety nowa karta ma też jedną znaczącą dla większości z nas wadę, a mianowicie cenę. W chwili obecnej aby ja nabyć trzeba się liczyć z wydatkiem rzędu 1400. Czy jest ona warta swojej ceny? Zdecydowanie tak, natomiast ostateczny wybór należy do Was.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 78
    • Wyposażenie i dane techniczne 74
    • Chłodzenie 83
    • Wydajność 76
  • Gwarancja [miesiące] 36
  • Producent chipsetu Nvidia
  • Model chipsetu GeForce GTX 285
  • Liczba jednostek zunifikowanych 240
  • Pamięć [MB] 1024
  • Wyjście HDMI brak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia [MHz] 662
  • Częstotliwość taktowania Shaderów [MHz] 1476
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 2484
  • Typ pamięci GDDR3
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 512
  • Czas dostępu [ns] 0.8
  • Wyjścia
    • DisplayPort brak
    • Wyjście TV (PAL) S-Video
    • Wyjście TV (HDTV) - component brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 190,62
  • 3DMark Vantage
    • 3DMark Score 12269
    • GPU Score 12257
    • GPU Test 1 37
    • GPU Test 2 35
    • CPU Score 12304
  • 3DMark06
    • 3DMark result 15482
    • SM2.0 Score 5994
    • HDR/SM3.0 Score 7277
    • CPU Score 4495
  • Crysis
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 64.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 57.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 55.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 48.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 47.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 40.0
  • PT Boats: Knights of the Sea
    • 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 53.3
    • 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 49.1
    • 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 47.0
  • World in Conflict
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 91
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 52
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 88
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 50
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 86
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 44
  • Company of Heroes 1.71
    • Wbudowany test wydajności - 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58.9
    • Wbudowany test wydajności - 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 57.8
    • Wbudowany test wydajności - 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 57.6
  • Enemy Territory: QUAKE WARS
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 129.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 119.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 128.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 105.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 127.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 88.0
  • PCMark05 (1.2.0)
    • no FSAA | aniso 1024x768
      • PCMark 10482
      • CPU 9547
      • Memory 6555
      • Graphics 22068
      • HDD 5979
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [dB] 31.7
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [so] 1.2
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr. [dB] 41.5
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr [so] 3.1
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.