HIS Radeon HD 5970 2048MB GDDR5. 3200 jednostek zunifikowanych oraz 2 GB szybkiej pamięci GDDR5 zaowocowały niesamowitą wydajnością. W zestawie znajduje się gra Colin McRae: DIRT 2, a także komplet przejściówek. Wady? Aż 31 cm długości – nie w każdej obudowie się zmieści.

HIS Radeon HD 5970 2048MB GDDR5

Karta firmy HIS od referencyjnego modelu ATI, który prezentowaliśmy niedawno przy okazji premiery Radeonów HD 5970 niczym się nie różni pod względem wydajności. Uwagę natomiast zwraca ilość dołączonych do karty HIS dodatków. Znajdziemy tu pełen zestaw przejściówek (z DVI- D-Sub, DVI – HDMI, mini DP

18 listopada odbyła się ogólnoświatowa premiera nowych kart graficznych ATI z serii Radeon HD 5970. Niestety w pierwszych dniach po prezentacji dostępność wymienionych wyżej układów w sklepach była prawie zerowa. Na szczęście sytuacja ta zdecydowanie poprawiła się na początku tego tygodnia. Wraz z pojawieniem się większej liczby kart poprawiła się również sytuacja testerów i możemy umieścić już w naszym rankingu pierwszą kartę wyposażona w ten chipset a pochodzącą od firmy HIS.

W 3DMark Vantage nowy Radeon przegrywa tylko z Marsem (kosztującym o 1000 zł więcej).
W 3DMark Vantage nowy Radeon przegrywa tylko z Marsem (kosztującym o 1000 zł więcej).

Prezentowany dziś Radeon HD 5970 to nic innego jak połączenie dwóch rdzeni Radeona HD 5870 na jednym PCB za pośrednictwem mostka PLX drugiej generacji. Zastanawiacie się zapewne dlaczego AMD nie zdecydowało się na oznaczenie karty jako „X2” jak miało to miejsce w poprzednich konstrukcjach? Otóż nowy Radeon jest swoistym połączeniem zegarów Radeona 5850 z jednostkami cieniującymi oraz teksturującymi Radeona HD 5870. Tak wiec Radeon 5970 ma układy GPU pracujące z częstotliwością 725 MHz oraz kości pamięci o częstotliwości 4000 MHz, natomiast wyposażony został łącznie w 3200 procesorów strumieniowych. Obniżenie taktowania karty zostało wymuszone przez standard PCI-e SIG (ang. Special Interest Group), w którym karta jest produkowana. Przewiduje on maksymalny pobór prądu do 300 W. Inżynierom AMD udało się sprostać wyzwaniu i karta w czasie 100% obciążenia pobiera 294 W, natomiast w czasie pracy w środowisku 2D (pulpit Windows) wystarcza jej zaledwie 42 W.

W grze WiC wynik 59 fps pozwala nowemu Radeonowi na zajęcie pierwszego miejsca.
W grze WiC wynik 59 fps pozwala nowemu Radeonowi na zajęcie pierwszego miejsca.

Mimo ograniczenia ze strony standardu PCI-e AMD zachęca użytkowników karty do jej podkręcania oferując ją jako „odblokowaną”. Oznacza to tyle, że użytkownik będzie miał pełną kontrolę nad overclockingiem, podobnie jak ma to miejsce w procesorach AMD z serii Black Edition. Jest to prawdziwa gratka dla osób bijących rekordy, gdyż rdzenie Radeona HD 5870 w jednordzeniowych konstrukcjach pracują standardowo z częstotliwością 850 MHz i są wyjątkowo podatne na podkręcanie.

W Crysis widoczna jest wysoka wydajność Radeona HD 5970.
W Crysis widoczna jest wysoka wydajność Radeona HD 5970.

W karcie zastosowano kości GDDR5 firmy Hynix, które według specyfikacji producenta mogą pracować z częstotliwością 5000 MHz. Aby odprowadzić ciepło powstałe w czasie pracy obu GPU oprócz standardowego radiatora wykorzystana została również komora Vapor Chamber znana z kart graficznych firmy Sapphire.  Według danych ATI jest ona w stanie odprowadzić 400 W wygenerowanego ciepła. Jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt,że karta ta generuje standardowo około 300 W to zostaje całe 100 W zapasu dla miłośników podkręcania.

1600 jednostek, ale to dotyczy tylko jednego GPU. Łącznie jest ich 3200!
1600 jednostek, ale to dotyczy tylko jednego GPU. Łącznie jest ich 3200!

Pod względem wydajności w chwili obecnej karta nie ma sobie równych. W tekście zaprezentowaliśmy część jej wyników, natomiast po kompletne zestawienie zapraszamy na stronę z rankingami.

Prezentowany dziś produkt firmy HIS oprócz wysokiej wydajności oferuje również bardzo bogaty zestaw wyposażenie dodatkowego. Oprócz typowych przejściówek DVI-D-Sub oraz DVI-HDMI znajdziemy tu również mini DP-DP. Dodatkowo producent wraz ze swoja hi-endową kartą sprzedaje HIS Clear tłumiący zakłócenie generowane przez tunery TV, a nawet karty dźwiękowe, oraz HIS Gamer’s Tool Kit. Niestety karta ma jedną znaczącą wadę, a mianowicie cenę. Mimo sugerowanej w dniu premiery kwoty 2200 zł w chwili obecnej sklepy poproszą nas o wyłożenie dodatkowych 800 zł w celu nabycia nowości. Pozostaje mieć nadzieję, że wraz ze wzrostem liczby sklepów oferujących Radeona 5970 ta cena spadnie do akceptowalnego poziomu.

Grzegorz Glonek
  • Oceny
    • Łączna 71
    • Wyposażenie i dane techniczne 76
    • Chłodzenie 62
    • Wydajność 67
  • Kod producenta H597F2GDG
  • Gwarancja [miesiące] 24
  • Producent chipsetu AMD
  • Model chipsetu Radeon HD 5970
  • Liczba jednostek zunifikowanych 3200
  • Pamięć [MB] 2 * 1024
  • Wyjście HDMI brak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 725
  • Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 157
  • Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 4000
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 2 x 256
  • Czas dostępu [ns] 0.25
  • Wyjścia
    • Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 0/0/0/1
    • Wyjście TV (PAL) brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 10,3
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
    • 3DMark Score 22717
    • GPU Score 23389
    • GPU Test 1 69
    • GPU Test 2 68
    • CPU Score 20912
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
    • 3DMark Score 13482
    • GPU Score 13233
    • GPU Test 1 43
    • GPU Test 2 34
    • CPU Score 20976
  • 3DMark06 (1.2.0)
    • 3DMark result 22599
    • SM2.0 Score 8174
    • HDR/SM3.0 Score 11888
    • CPU Score 5795
  • Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
    • 1280x1024
      • noAA [FPS] 150.05
      • 4xAA [FPS] 140.31
      • 8xAA [FPS] 112.3
    • 1680x1050
      • noAA [FPS] 147.66
      • 4xAA [FPS] 123.18
      • 8xAA [FPS] 94.22
    • 1920x1200
      • noAA [FPS] 139.5
      • 4xAA [FPS] 108.2
      • 8xAA [FPS] 79.85
    • 2560x1600
      • noAA [FPS] 107.45
      • 4xAA [FPS] 75.44
      • 8xAA [FPS] 50.58
  • Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
    • 1280x1024
      • AAx0 66.71
      • AAx4 61.18
      • AAx8 57.95
    • 1680x1050
      • AAx0 59.84
      • AAx4 51.04
      • AAx8 46.63
    • 1920x1200
      • AAx0 50.52
      • AAx4 42.01
      • AAx8 32.52
    • 2560x1600
      • AAx0 31.09
      • AAx4 8.05
      • AAx8 2.46
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 131
      • Night [FPS] 130
      • Rain [FPS] 137
      • Sun [FPS] 85
      • Average [FPS] 121
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 93
      • Night [FPS] 84
      • Rain [FPS] 88
      • Sun [FPS] 60
      • Average [FPS] 81
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 57
      • Night [FPS] 48
      • Rain [FPS] 50
      • Sun [FPS] 37
      • Average [FPS] 48
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 31
      • Night [FPS] 25
      • Rain [FPS] 25
      • Sun [FPS] 19
      • Average [FPS] 25
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 142
      • Night [FPS] 139
      • Rain [FPS] 158
      • Sun [FPS] 93
      • Average [FPS] 133
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 94
      • Night [FPS] 85
      • Rain [FPS] 91
      • Sun [FPS] 61
      • Average [FPS] 83
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 65
      • Night [FPS] 55
      • Rain [FPS] 58
      • Sun [FPS] 40
      • Average [FPS] 55
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 36
      • Night [FPS] 30
      • Rain [FPS] 30
      • Sun [FPS] 21
      • Average [FPS] 29
  • Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
    • 1280x1024
      • noAA noAF [FPS] 196.3
      • 4xAA 8xAF [FPS] 191.8
      • 8xAA 16xAF [FPS] 172.9
    • 1680x1050
      • noAA noAF [FPS] 172.9
      • 4xAA 8xAF [FPS] 155.7
      • 8xAA 16xAF [FPS] 138.5
    • 1920x1200
      • noAA noAF [FPS] 150.5
      • 4xAA 8xAF [FPS] 131.6
      • 8xAA 16xAF [FPS] 115.1
    • 2560x1600
      • noAA noAF [FPS] 100.5
      • 4xAA 8xAF [FPS] 85.5
      • 8xAA 16xAF [FPS] 74.1
  • Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
    • 1280x1024 noAA noAF
      • DX10 141.8
      • DX11 72.9
    • 1680x1050 AAx2 AFx8
      • DX10 84.8
      • DX11 48.7
    • 1920x1200 AAx4 AFx16
      • DX10 53.3
      • DX11 31.2
    • 2560x1600 AAx4 AFx16
      • DX10 2.1
      • DX11 2.1
  • DiRT2
    • 1280x1024
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.