Kwiatowe sekrety

Jeśli nie możesz w danym momencie robić zdjęć w plenerze i uzależniać się od zmiennych nastrojów matki natury, wystarczy zrobić wycieczkę do najbliższej kwiaciarni. O każdej porze roku wybór kwitnących roślin i ciętych kwiatów jest całkiem spory. Pod ręką zawsze powinieneś mieć spryskiwacz do kwiatów, bez względu na to, czy fotografujesz w pomieszczeniu czy na świeżym powietrzu. W ostatniej fazie przygotowań przed wykonaniem zdjęć będziemy spryskiwać kwiaty wodą.
Rozmyte tło na zdjęciu w pewien sposób dodaje mu głębi i jednocześnie w widowiskowy sposób uwydatnia środkowe płatki.
Rozmyte tło na zdjęciu w pewien sposób dodaje mu głębi i jednocześnie w widowiskowy sposób uwydatnia środkowe płatki.

Wskazówka 1: Żywe kolory

Możesz zredukować refleksy świetlne, używając filtru polaryzującego, który ożywi kolory na zdjęciu. Dostępne są filtry o różnych średnicach, dostosowanych do odpowiednich obiektywów. Obracając filtrem, możesz wpływać na efekt: w zależności od ustawienia filtru refleksy są mocniej lub słabiej redukowane. Pamiętaj, że każdy rodzaj filtru pochłania światło – będziesz musiał, jeśli to potrzebne, zwiększyć wartość ISO, aby uzyskać poprawną ekspozycję i odpowiedni czas naświetlania.

Wskazówka 2: Wykorzystywanie dziennego światła

Z powodu małej odległości od fotografowanego obiektu podczas robienia zdjęć makro wymagana jest duża ilość światła. Ponieważ popołudniowe słońce jest źródłem silnego, ale raczej nieprzyjaznego światła, nie bardzo nadaje do tego celu. Jednak to mocne światło może zostać wykorzystane: należy użyć kawałka wystarczająco przeźroczystej zasłony prysznicowej jako płaszczyzny rozpraszającej. Dzięki temu silne światło zostanie przekształcone w źródło światła rozproszonego. Ci, którzy lubią robić zdjęcia rano lub późnym popołudniem, dzięki pozycji zajmowanej przez słońce na niebie bez żadnych dodatkowych zabiegów uzyskują miękkie światło.

Wskazówka 3: Rozjaśnianie cieni

Na świeżym powietrzu to natura wyznacza kierunek i intensywność światła. Mocne cienie są w tym przypadku elementem, który sam się narzuca fotografującemu. Nie są one raczej pożądane w makrofotografii. Ciemne obszary można osłabić za pomocą świecących lamp. Takie lampy są lekkie, w większości składane i dostępne w specjalistycznych sklepach w różnych rozmiarach. Można użyć też – w charakterze płaszczyzny odbijającej światło – kawałka białego kartonu czy styropianu.

Wskazówka 4: Oświetlanieza pomocą lampy pierścieniowej

Nawet nie myśl o tym, żeby używać lampy błyskowej, która jest wbudowana w twój aparat. Możesz jednak uzyskać źródło światła, które nie generuje cieni, posługując się pierścieniową lampą błyskową. W porównaniu z zewnętrznymi lampami błyskowymi ta lampa generuje bardziej rozproszone światło. To urządzenie jest przymocowane bezpośrednio do obiektywu i podłączone do aparatu za pomocą kabla synchronizującego. Ceny pierścieniowych lamp błyskowych zaczynają się od 400 złotych.

Wskazówka 5: Twórcze rozmycia

Krótki czas naświetlania i bardziej otwarta przysłona redukują głębię tła. Większa ilość światła dociera do czujnika w krótszym czasie, więc czas naświetlania może zostać skrócony, ustawienie ISO może zostać zmniejszone. Krótki czas naświetlania i płytka głębia ostrości są szczególnie istotne, gdy fotografujesz te makromotywy, które chcesz wydobyć z niezbyt atrakcyjnego tła. Znacznie trudniej w przypadku zdjęć makro uzyskać zdjęcie o dużej głębi ostrości – wtedy niezbędne jest zdecydowane przymknięcie przysłony obiektywu i dostarczenie dużej ilości światła.

Wskazówka 6: Wstępne podniesienie lustra

Nawet najmniejsze drgnięcie aparatu w momencie podniesienia lustra w lustrzance może się przełożyć na rozmyte, poruszone makrofotografie. Zapobiegniesz temu dzięki funkcji wstępnego podniesienia lustra: podnosi się ono w momencie, gdy po raz pierwszy naciskasz spust migawki. Zdjęcie jest naświetlane przy ponownym naciśnięciu spustu. Jednak nie każda lustrzanka cyfrowa jest wyposażona w tę funkcję. W takim przypadku można zredukować poruszenie obrazu przy użyciu samowyzwalacza. Jeśli twój aparat na to pozwala, połącz obie metody.

Aluminiowy statyw Manfrotto MA055XPROB po złożeniu ma tylko 65,5 cm długości.

Aluminiowy statyw Manfrotto MA055XPROB po złożeniu ma tylko 65,5 cm długości.

Statyw to podstawa

W przypadku długich czasów naświetlania statyw do aparatu jest nie do zastąpienia. Zwłaszcza w przypadku fotografii makro, gdzie wiele zależy od mocnego przymknięcia przysłony. Odpowiedni statyw ma klamry, które można bardzo szybko otworzyć, i teleskopowo wysuwane nogi, a przy tym nie jest zbyt ciężki (do 2,5 kg).

Spróbuj tego z odpowiednim gatunkiem kwiatów

Nie tylko w modzie, ale i w przypadku kwiatów można mówić o klasyce i trendach. W fotografii popularne są mocne gatunki kwiatów, takie które mogą dużo przetrwać.

Kalia

Kalia

Bogate wnętrze, aksamitna biel i zwracający na siebie uwagę, wywinięty na zewnątrz kielich.

Gerbera

Gerbera

Symetrycznie usytuowane płatki dają wrażenie czystej harmonii.

Róża

Róża

Klasyczna, zawsze elegancka i występująca w różnych kolorach.

Rajski ptak

Rajski ptak

Niezwykły obiekt dzięki swojemu osobliwemu kształtowi.

Więcej:fotografia