Kilka tygodni temu, Apple sprzedało 250 milionów iPodów. W tej chwili na całym świecie otwarte są 284 sklepy detaliczne firmy z Cupertino, w tym nowe sklepy w centrum Nowego Jorku, które odwiedziło już ponad 250 milionów klientów. W App Store jest już ponad 140 tysięcy aplikacji, które zostały pobrane już ponad 3 miliardy razy.
Po 34 latach działalności, w ostatnim kwartale Apple zarobiło 15,6 miliarda dolarów, co oznacza, że jest ponad “50-miliardową firmą”. – Apple jest największą firmą ze sprzętem mobilnym na świecie. Większą od Sony, od Samsunga a nawet od Nokii, jeśli weźmiemy pod uwagę zysk – powiedział Jobs.
iPad – czym jest, do czego służy?
Przejdźmy do konkretów. Każdy posiada laptopa i/lub smartfona. Pytanie brzmi, czy jest miejsce dla trzeciej kategorii po środku. Jest, pod warunkiem, że te urządzenia będą radziły sobie z ważnymi zadaniami lepiej od smartfonów i laptopów. Zadaniami, takimi jak surfowanie po Sieci. Problem z netbookami jest taki, że netbooki nie są lepsze od żadnego z w/w urządzeń.
Odpowiedzią jest iPad – to oficjalna nazwa tabletu Apple’a. Urządzenie jest bardzo cienkie, a wyglądem nie odbiega od iPhone’a i iPoda Touch. Wyświetlane na pełnym ekranie strony można obracać palcami. E-mailować można przy pomocy “gigantycznej” klawiatury ekranowej. Bardzo łatwo można dzielić się zdjęciami, jest też wbudowany kalendarz, książka adresowa, czy aplikacja z mapami Google Maps. Nie zabrakło również funkcji muzycznych, w tym wbudowany sklep iTunes. Jobs rozpoczyna praktyczną prezentację iPada – można zauważyć, że urządzenie działa bardzo szybko. Aplikacja z mapami uruchomiła się błyskawicznie.
E-mailować można w poziomie, dzięki czemu na ekranie jest dużo miejsca. Duża klawiatura ekranowa QWERTY oraz dwa panele obok siebie z pewnością ułatwią pracę. Następnie zdjęcia. Pasek do edycji fotografii jest na samej górze. Można oczywiście uruchomić pokaz slajdów, puszczając przy tym ulubioną muzykę z iTunes.
Interfejs użytkownika sklepu jest tymczasem bardzo intuicyjny – wszystko jest nam znajome, jednak kompletnie różni się od iPhone’a i OS X. iPad bez problemu radzi sobie z filmami w rozdzielczości HD w serwisie YouTube. Obsługuje również usługę Google Street View. Chociaż ekran jest raczej kwadratowy, niż panoramiczny, to prezentacja filmów i programów telewizyjnych robi wrażenie.
Sprzęt
- iPad mierzy niespełna 13 milimetrów grubości, a waży ledwie 680 gramów.
- Oczywiście zastosowano tutaj ekran pojemnościowy z podświetleniem diodami LED, technologią multidotyku, przekątną 9,7 cala i rozdzielczością 1024 x 768 pikseli. Panel wykonano w technologii IPS o znacznie lepszych parametrach, niż standardowe matryce TN.
- Urządzenie opiera się na układzie o nazwie A4, którego producentem jest… Apple! Procesor pracuje z częstotliwością 1 GHz.
- iPad posiada 16, 32 lub 64 GB wbudowanej pamięci flash.
- Jest oczywiście łączność WiFi 802.11n, a także Bluetooth 2.1 + EDR
- Szereg użytecznych funkcji – akcelerometr, cyfrowy kompas, głośnik, mikrofon oraz 3,5-milimetrowe wyjście słuchawkowe
- Bateria potrafi wytrzymać nawet 10 godzin podczas pracy! W trybie czuwania iPad pozostać może nawet przez miesiąc.
- Trzeba również nadmienić, że obudowa iPada wykonana została z całkowicie nieszkodliwych materiałów, a konkretniej z przetworzonego aluminium.
Zalety, wady i perspektywy – przeczytaj pełną analizę iPada na Mobileblogu!
Łączność 3G
Na rynek trafi wersja iPada z wbudowaną łącznością 3G. Jaka będzie cena za łączność 3G? 15 dolarów miesięcznie za pakiet 250 MB danych, a 30 dolarów za nielimitowany przesył – u amerykańskiego operatora AT&T. Nie trzeba jednak podpisywać umowy, więc w każdej chwili można zrezygnować! Poza USA, Apple ma nadzieje podpisać umowy z innymi operatorami do końca lipca 2010 roku.
Oprogramowanie
Teraz pora na oprogramowanie. O wbudowanych aplikacjach była już mowa, więc czas na aplikacje innych firm/programistów. Pokazano więc grę wyścigową, która robi spore wrażenie. Jest również aplikacja
– dająca dostęp do najpopularniejszego portalu społecznościowego. Wystarczy kliknąć w przycisk 2x, aby Facebook pojawił się na pełnym ekranie. Kolejna gra – tym razem Snowcross, czyli jazda na skuterach śnieżnych. Przy okazji mowa jest o tym, że wszystkie aplikacje dostępne w App Store można uruchomić na iPadzie.
Programiści mogą jednak wykorzystać znacznie większy ekran projektując nowe aplikacje, co zresztą zrobiło Apple, tworząc wszystkie wbudowane w iPad aplikacje. Aby to umożliwić, Apple udostępnia już dzisiaj SDK! Pokaz objął również grę Nova, przygotowywaną specjalnie dla iPada w zaledwie dwa tygodnie, przez Gameloft – największego projektanta gier dla App Store.
Na scenie pojawia się Martin Nisenholtz z New York Times, dziennika publikującego już przeszło 150 lat. Przygotowano specjalną aplikację, która umożliwi użytkownikom czytanie dziennika – iPad jest więc również czytnikiem e-booków, a raczej elektroniczną gazetą. To początek nowej generacji cyfrowego dziennikarstwa. A swoją drogą, New York Times na iPadzie wygląda genialnie.
Dalej mamy aplikację o nazwie
Brushes
– przeglądarkę sztuki i aplikację do rysowania. Na scenie jednak dość kiepski talent artystyczny, toteż narysowane dzieło odbiega od geniuszu. Ale mniejsza z tym. Z pewnością możliwość rysowania przysłuży się profesjonalnym artystom oraz studentom kierunków artystycznych.
Na scenę wchodzi Travis Boatman z firmy Electronic Arts, aby pokazać grę Need For Speed Shift. Dzięki tej grze, wyraźnie widać szybkość pracy iPada. Nic się nie zacina, a do sterowania korzystamy oczywiście z własnych rąk. Wyświetlana grafika również jest imponująca.
Kolejną nowością jest
iBooks
– aplikacja, która wygląda dosłownie jak biblioteka. Z jej poziomu można kupować i pobierać e-książki, a następnie je przeczytać. Nawigacja jest czysto intuicyjna – odwracanie stron należy do najprostszych czynności, wystarczy przejechać palcem po ekranie w lewo lub w prawo. Można również zmienić rozmiar czcionki.
W iPadzie pracować będzie można również z pakietem iWork. Już na pierwszy rzut oka widać zmianę interfejsu użytkownika – nie jest kompletnie nowy, ale fundamentalnie przebudowany. Następnie zaprezentowano pakiet w akcji i trzeba przyznać, że zarówno Keynote (prezentacje), jak i Numbers (arkusze kalkulacyjne) wyglądają na dość intuicyjne. Każda z tych aplikacji ma kosztować 10 dolarów, a ponadto jest kompatybilna z wersjami na Maki.
Cena i dostępność
A teraz największa niespodzianka. Nowy tablet Apple iPad będzie kosztować, uwaga, 499 dolarów! Czyżby zmiana cenowej polityki Jobsa? Konkretnie 500 dolarów kosztować będzie 16-gigabajtowa wersja. Model o pojemności 32 GB to koszt 600 dolarów, natomiast wersja z 64 GB pamięci – 700 dolarów. Na rynek trafią również wersje z łącznością 3G, które kosztować będą odpowiednio o 130 dolarów więcej. W sprzedaży iPady pojawią się za około 60 dni (koniec marca), a iPady 3G za 90 dni (koniec kwietnia).
Akcesoria
To jednak nie wszystko – Jobs przedstawia również szereg akcesoriów. Jako pierwsza jest klawiatura wraz z stacją dokującą dla tych, którym nie wystarczy ta ekranowa. Po podłączeniu, iPad wygląda niemal jak notebook. Dostępny będzie również oddzielny, stylowy futerał.
Pełna specyfikacja iPada – tutaj.