MIX10: Microsoft przedstawia platformę programistyczną dla systemu Windows Phone 7 Series

Platformę programistyczną Microsoft przedstawił zaledwie miesiąc po pierwszej prezentacji systemu Windows Phone 7 Series, która miała miejsce w Barcelonie. Dzięki niej deweloperzy będą mogli tworzyć nowe mobilne aplikacje oraz gry trójwymiarowe korzystające z popularnych i sprawdzonych technologii Silverlight i XNA Framework.
Microsoft Windows Phone 7 nie będzie stricte biznesowym systemem, po nim pojawią się kolejne
Microsoft Windows Phone 7 nie będzie stricte biznesowym systemem, po nim pojawią się kolejne

– Wobec bezustannej ewolucji urządzeń elektronicznych, przeglądarek, serwerów oraz całej sieci, największym wyzwaniem stało się dostarczanie użytkownikowi nowych, wspaniałych aplikacji w pełni wykorzystujących potencjał jaki z nich płynie – powiedział Scott Guthrie, wiceprezes działu.NET Developer Platform w firmie Microsoft. – Przenosząc sprawdzone technologie oraz narzędzia na telefony komórkowe, dajemy deweloperom wyjątkowe możliwości w zakresie programowania mobilnych aplikacji przeznaczonych dla całej gamy urządzeń – dodał.

Rozbudowana platforma programistyczna dla systemu Windows Phone 7 Series

Zaprezentowana platforma udostępnia deweloperom rozwiązania, dzięki którym będą mogli tworzyć aplikacje z wykorzystaniem technologii Silverlight, umożliwiającej tworzenie zaawansowanych aplikacji sieciowych (RIA), oraz technologii tworzenia gier – XNA Framework. Nowe aplikacje w pełni wykorzystają takie cechy współczesnych urządzeń mobilnych, takich jak:

  1. Akcelerometr umożliwiający intuicyjne sterowanie funkcjami urządzenia poprzez poruszanie nim.
  2. Usługi lokalizacyjne, które umożliwiają ustanowienie punktu odniesienia w celu uzyskania informacji o aktualnym położeniu.
  3. Usługi powiadamiania służące do przekazywania wybranych informacji do telefonu niezależnie od tego, czy dana aplikacja jest uruchomiona czy nie.
  4. Sprzętowa akceleracja grafiki z obsługą technologii cyfrowego zarządzania prawami – Digital Rights Management (DRM) oraz IIWS Smooth Streaming, dzięki której możliwe jest wyświetlanie obrazu o najwyższej jakości.
  5. Technologia Multitouch.
  6. Obsługa aparatu oraz mikrofonu.

– Windows Phone 7 Series to połączenie zaawansowanych aplikacji, potężnych możliwości sprzętowych, świeżego podejścia do oprogramowania oraz nowego, inteligentnego interfejsu – powiedział Joe Belfiore, wiceprezes oraz szef działu Windows Phone Program Management w firmie Microsoft. – Został on zaprojektowany tak, aby dostarczyć deweloperom oraz projektantom nieograniczone możliwości szybkiego i łatwego tworzenia gier oraz aplikacji. Dzięki najlepszym narzędziom programistycznym, przyjaznemu modelowi biznesowemu i witrynie Marketplace for Mobile oraz dzięki umożliwieniu deweloperom wykorzystania ich wiedzy dotyczącej technologii Silverlight oraz XNA Framework, udało nam się stworzyć mobilną platformę, która jest jednocześnie prosta, potężna i inspirująca – dodał.

Aby proces tworzenia mobilnych aplikacji uczynić prostszym, Microsoft udostępnił bezpłatnie część narzędzi wykorzystujących technologię Silverlight w systemie Windows Phone 7 Series. Można je pobrać ze strony http://developer.windowsphone.com. Są one dostępne w jednym, łatwym do zainstalowania pakiecie, który zawiera między innymi wersję podglądu pakietu Visual Studio 2010 Express dla systemu Windows Phone, aktualizację Windows Phone 7  dla pakietu Visual Studio 2010 RC 1 oraz emulator systemu Windows Phone 7 służący do testowania aplikacji.

Podczas pierwszego dnia konferencji, Microsoft zaprezentował także program Expression Blend dla systemu Windows Phone. Narzędzie to pozwala projektować interfejsy użytkownika na potrzeby tworzonych aplikacji. W ciągu najbliższych tygodni ono również zostanie udostępnione do pobrania w pakiecie narzędzi deweloperskich systemu Windows Phone.

Witryna Marketplace for Windows Phone 7 Series

Microsoft zaprezentował również, w jaki sposób deweloperzy i projektanci będą mogli wprowadzić swoje produkty na rynek poprzez witrynę Windows Phone Marketplace. Została ona zaprojektowana w oparciu o dynamiczny, panoramiczny interfejs oraz system aktywnego handlu, co ma pomóc w wypromowaniu znajdujących się na niej gier i aplikacji. Obsługuje płatności dokonywane za pomocą kart kredytowych oraz rachunku telefonicznego, a także umożliwia czerpanie zysków z wyświetlanych reklam. Marketplace pozwala również użytkownikom na wypróbowanie aplikacji przed ich zakupem.

Już teraz jest wiele firm i organizacji zainteresowanych tworzeniem aplikacji na potrzeby systemu Windows Phone 7 Series. Są wśród nich: Associated Press, Archetype, Blockbuster, Citrix, Clarity Consulting, Comcast, Cypress Consulting, Electronic Arts, Fandango, Foursquare, Frog Design, Glu Mobile, Graphic.ly, Identity Mine, IMDb, Konami, Larva Labs, Major League Soccer, Match.com, Matchbox Mobile, Microsoft Game Studio, PageOnce, Pandora, Photobucket, Seesmic, Shazam, SlingMedia, SPB Software, Stimulant, TeleCommunications Systems, Touchality, Vertigo oraz Weatherbug.

Nowości związane z Silverlight 4 i Expression Blend 4 Beta

Deweloperzy mogą od razu przystąpić do pracy i pobrać wersję RC Silverlight 4, opartej na wydanej w listopadzie 2009 wersji beta. Silverlight 4 zapewnia szerokie zastosowania dla aplikacji biurowych oraz aplikacji działających z poziomu przeglądarki internetowej. Obsługuje także narzędzia za pomocą środowiska Visual Studio oraz Expression Blend. Po połączeniu ich z Sketchflow, możliwe jest tworzenie aplikacji interaktywnych.

Technologia Silverlight jest obsługiwana przez niemal 60 procent wszystkich urządzeń z dostępem do Internetu (wzrost o 15 procent w ciągu czterech miesięcy). Major League Soccer, eBay, Bank of America, Netflix, Associated Press, H&R Block, NBCOlympics.com, CT Corporation oraz Wolters Kluwer Business, to tylko niektóre z firm, które pokazały, w jaki sposób można wykorzystać potencjał płynący z tej technologii..

– Technologia Silverlight firmy Microsoft będzie podstawą platformy wideo w naszym nowopowstałym serwisie internetowym MLSsoccer.com – powiedział Chris Schlosser, dyrektor ds. strategii cyfrowych w firmie Major League Soccer. – Współpraca z firmą Microsoft umożliwia nam dostarczanie naszym fanom najnowocześniejszych rozwiązań cyfrowych i mobilnych. Uważamy, że zastosowanie zaawansowanych funkcji wideo jest konieczne w celu zapewnienia fanom MLS najlepszych możliwych wrażeń – dodał.