Kronika CHIP-a: Komunikacja

Dawniej list szedł do nadawcy tygodniami. Obecnie wiadomości wysyłane są błyskawicznie, a dzięki urządzeniom mobilnym można odbierać je w dowolnym miejscu i o każdej porze.

Przez tysiące lat obowiązywała prosta reguła: chcesz się czegoś dowiedzieć, musisz spotkać się z innymi ludźmi. Ważne informacje, w przeciwieństwie do plotek, rozpowszechniane były więc wolno. Próbowano temu zaradzić na różne sposoby: niektóre ludy pierwotne wykorzystywały sygnały dymne i bębny, Inkowie posyłali gońców, a Egipcjanie hodowali gołębie pocztowe. Wszystkie te rozwiązania miały ten sam cel: przyspieszyć komunikację.

Jednak dopiero dzięki wynalazkom takim jak telegraf, a potem telefon możliwa stała się szybka komunikacja z dowolnym miejscem na świecie. Do nowych wynalazków odnoszono się, jak zawsze, nieufnie lub z niechęcią. Gdy w 1878 roku uruchomiono w New Haven pierwszą centralę i z tej okazji wydano książkę telefoniczną, zawierała ona raptem 50 nazwisk. Obecnie życie bez telefonu jest niemal nie do pomyślenia, choć jego pierwotna forma – aparat stacjonarny – straciła na znaczeniu. Teraz najważniejsza okazuje się komórka: użytkownik nie jest już przywiązany do miejsca, a chcąc podzielić się krótką informacją, po prostu pisze SMS, który może wysłać do wielu odbiorców jednocześnie. O tym, jak popularna jest to usługa, może świadczyć fakt, że klienci polskich operatorów komórkowych wysłali w ostatnią Wigilię pół miliarda SMS-ów!

Internetowa rewolucja: Każdy jest w zasięgu

Milowym krokiem w rozwoju środków komunikacji o globalnym zasięgu było rozpowszechnienie się Internetu. Ilość przesyłanych informacji uległa zwielokrotnieniu – użytkownicy globalnej sieci wypowiadają się na forach i czatach, wyrażają opinie na blogach i mikroblogach, zakładają profile w portalach społecznościowych i odnajdują starych znajomych. Dzięki Sieci każdy może wymieniać się wiadomościami z każdym, niezależnie od

różnicy czasu i dzielącej odległości. Według statystyk dostarczanych przez usługę monitorującą Pingdom w serwisie Twitter codziennie pojawia się 27 milionów wpisów – czyli 312 „tweetów” na sekundę! A to i tak nic w porównaniu z popularnością najwcześniejszej

formy komunikacji przez Internet: codziennie wysyłanych jest od 60 do 170 miliardów emaili.

Użytkownicy każdej platformy wymiany informacji posługują się własnym żargonem i przestrzegają określonego zbioru norm – netykiety. Pierwszą oficjalną netykietę  wprowadzono w grupach dyskusyjnych. Najważniejsza zasada brzmiała: „Nigdy nie zapominaj, że po drugiej stronie też jest człowiek!”. Obecnie tego typu zasady są

podstawą wszystkich form wirtualnej komunikacji. Nie są to jednak sztywne reguły, ale zalecenia, które dopasowywane są do każdego nowego sposobu wymiany myśli. Być może w wyniku uruchomienia nowej usługi – Google Wave – będziemy świadkami kolejnych zmian. Po raz pierwszy informacje będą wysyłane do Sieci w czasie rzeczywistym. To znaczy, że użytkownicy tej samej „fali” będą widzieli każdą wiadomość już w trakcie jej wpisywania. Możliwe będzie także dodawanie dowolnych treści multimedialnych: „fala” będzie mogła się składać z wiadomości tekstowych, filmów, sekwencji dźwiękowych i zdjęć – wszystko to będzie widoczne i edytowalne w dowolnej chwili.

Dostrzegając i chcąc zaspokoić potrzebę elastyczności, producenci oferują nowe urządzenia komunikacyjne: dzięki smartfonom, netbookom i tabletom internetowym jesteśmy dostępni zawsze – również w podróży – niezależnie od tego, czy korzystamy z telefonu, poczty elektronicznej czy „fal” Google’a.

Systemy wież - pierwsze próby komunikacji na odległość

Systemy wież – pierwsze próby komunikacji na odległość

150 p.n.e.

Sygnały ogniowe

Grecy, a później również Rzymianie wykorzystywali do komunikacji system wież, na których palono ogniska.

Alexander Graham Bell

1837

Telegraf Morse’a

Samuel Morse opracował urządzenie oraz kod (Morse’a) – kamień węgielny współczesnej komunikacji.

Alexander Graham Bell

1869

Pocztówka

Zwana także widokówką, kartą pocztową lub odkrytką po raz pierwszy została wprowadzona do obiegu pocztowego na terenie Monarchii Austro-Węgierskiej.

Ray Tomlinson

1876

Telefon

Już w 1850 roku prowadzono eksperymenty nad przesyłaniem mowy przez przewody elektryczne, jednak dopiero Alexander Graham Bell stworzył w pełni funkcjonalne urządzenie.

Ray Tomlinson
DynaTAC

1958

Autotelefon

Ogólnodostępna sieć mobilnych radiotelefonów będących poprzednikami komórek – urządzenia ważyły wówczas 16 kilogramów

DynaTAC

1971

E-mail

Ray Tomlinson stworzył pierwszego klienta poczty elektronicznej po cichu w swoim miejscu pracy – zajęło mu to dwa tygodnie.

1979

Usenet

Przodek wszystkich list mailingowych służył z początku ograniczonemu gronu naukowców i miał stanowić alternatywę dla Arpanetu – poprzednika Internetu.

Pierwsze SMS-y były wysyłane przez operatorów

Faks

Poczta oficjalnie wprowadziła usługę wysyłania faksów, jednak podstawowym wyposażeniem biur urządzenia tego typu stały się dopiero we wczesnych latach 90

 Pierwsze SMS-y były wysłane przez operatorów

1983

Mobilny

DynaTAC zaprojektowany przez Motorolę w 1973 roku dopiero 10 lat później pojawił się

w sprzedaży. Kosztował 4000 dolarów.

Facebook - najpopularniejszy portal społecznościowy

1988

IRC/Chat

Student Jarkko Olkarinen przeniósł ideę czatu z sieci naukowych do Internetu.

Facebook – najpopularniejszy portal społecznościowy

1992

SMS

Operatorzy chcieli za pośrednictwem SMS-ów przekazywać abonentom krótkie informacje. Usługa szybko stała się przebojem rynkowym.

2003

Skype

Pojawia się wersja beta komunikatora, który stał się symbolem bezpłatnych rozmów VoIP.

2004

Portale społecznościowe

Pojawił się Facebook – dostęp do największej obecnie sieci społecznościowej na początku

mieli jedynie studenci Uniwersytetu Harvarda.


2006

Mikroblog

Początkowo Twitter miał służyć za internetowy dziennik, jednak szybko stał się nowym kanałem wymiany wiadomości. Wpisy można zamieszczać przez stronę internetową, SMS lub email.

2009

Google Wave

Po raz pierwszy możliwe jest umieszczanie w czasie rzeczywistym dowolnych treści multimedialnych – takich jak tekst, obrazy i filmy – w jednej „fali” wiadomości.

TREND

Aby użytkownicy nie musieli logować się osobno do każdej usługi, np. u dostawcy poczty elektronicznej, na Twitterze i Facebooku, powstają specjalne strony umożliwiające dostęp do wszystkich kanałów wymiany informacji jednocześnie. A nowe wiadomości możemy odczytywać na ekranie komórki, e-booka lub telewizora.

Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.