Zotac GeForce GTX 480 1536MB GDDR5

Zotac GeForce GTX 480 jest pierwszą kartą z tej serii w naszym rankingu przeznaczoną do masowej sprzedaży. Wyposażona została w 480 zunifikowanych procesorów graficznych (zwanymi również rdzeniami CUDA) oraz 1536 MB pamięci GDDR5. Jej wydajność, podobnie jak cena, jest na wysokim poziomie a

Od premiery kart graficznych wykorzystujących chipsety o kodowej nazwie Fermi minął już prawie miesiąc. Tyle właśnie czasu potrzebowali poszczególni producenci aby dostarczyć karty z serii GTX 480 na nasz rynek. Dziś mamy przyjemność zaprezentować Wam pierwszą w naszym rankingu sprzedażową wersję karty bazującej na tym chipsecie a dostarczoną nam do testów przez firmę Zotac.

Wydajniejszy w Vantage okazał się Radeon HD 5870, natomiast jest to minimalna różnica

Wydajniejszy w Vantage okazał się Radeon HD 5870, natomiast jest to minimalna różnica

W stosunku do dostępnych obecnie na rynku układów graficznych nVidia zdecydowała się dość radykalnie przebudować swoje produkty. Pierwszą ze zmian, która cieszy niezmiernie, jest zejście z procesem produkcyjnym do stosowanych przez konkurencję 40-nanometrów. Z faktem tym związane było miedzy innymi prawie półroczne opóźnienie z premierą GT100 ale nie czas i miejsce teraz na szczegóły… Kolejnym ważnym krokiem jest zastosowanie najwydajniejszych obecnie modułów pamięci GDDR5 które u konkurencyjnej ATI wykorzystywane były masowo już w kartach z serii Radeon HD 4000. W prezentowanym dziś Zotacku GeForce GTX 480 jest jej aż 1536 MB.

W Resident Evil 5 nowość nVidii plasuje się zaraz za dwurdzeniowym HD 5970

W Resident Evil 5 nowość nVidii plasuje się zaraz za dwurdzeniowym HD 5970

Specyfikacja techniczna rdzenia karty jest dość zastanawiająca. Zamiast użycia wszystkich 512 jednostek cieniujących dostępnych fizycznie wewnątrz rdzenia, nVidia zdecydowała się na wyłącznie pojedynczego SM dla modelu GTX 480 oraz dwóch SM dla GTX 470. W rezultacie flagowy GeForce GTX 480 jest dostępny z „zaledwie” 480 shaderami. Powodów takiego posunięcia może być kilka. Znając obecne problemy TSMC związane z uzyskami z wafli możliwe jest, że nVidia postanowiła pozyskiwać te w których cześć jednostek cieniujących była niesprawna, wyłączać je a następnie wprowadzać rdzenie do kart. Możliwa jest też hipoteza, że nVidia wyłączyła SM przyczyniając się tym samym do zmniejszenia poboru prądu oraz ilości ciepła wydzielanego przez nowe karty. Jedno jest pewnie – niedługo dane nam będzie oglądać jeszcze wydajniejsze GeForce GTX bez wyłączonych SM’ów.

W Far Cry 2 GTX 480 deklasuje konkurencje wyprzedzając nieznacznie również 5970

W Far Cry 2 GTX 480 deklasuje konkurencje wyprzedzając nieznacznie również 5970

O wydajności nowych kart nVidii pojawiało się przed premierą wiele spekulacji. Według jednych miały być one 25% szybsze niż Radeon HD 5870, inni mówili o zaledwie 5% przewadze. My postanowiliśmy sprawdzić te plotki wykorzystując w tym celu zarówno naszą starą (DX9 + DX10) jak i nowa platformę testową (DX10 + DX11). Na pierwszej z nich wydajność topowego GTX 480, w zależność od przeprowadzonych testów wahała się od 2 do 11% w stosunku do najwydajniejszego jednordzeniowca ATI – Radeona 5870. Sytuacja nowego GeForce uległa poprawie po przełożeniu produktu do nowej platformy testowej. Zastosowane tam gry uruchamiane z rozdzielczością 2560×1600 pozwoliły uwolnić drzemiący w karcie potencjał.  W tabelkach w tekście przedstawiliśmy część wyników uzyskanych w trakcie testów. Po szersze ich zestawienie zapraszamy do działu Rankingi.

Call of Pripyat to wymagająca gra. GTX 480 radzi sobie w nim wyśmienicie doganiając nawet wydajnego Radeona HD 5970

Call of Pripyat to wymagająca gra. GTX 480 radzi sobie w nim wyśmienicie doganiając nawet wydajnego Radeona HD 5970

GeForce GTX 480 z pewnością jest w chwili obecnej najszybszą jednordzeniową kartą graficzną dostępną na rynku, niestety nie jest kartą idealną. Pierwszą z jej wad jest bardzo głośna praca układu chłodzenia w trakcie obciążenia. W czasie naszych pomiarów maksymalny zanotowany poziom hałasu wynosił aż 64,1 dB (16,1 sona) co bezapelacyjnie stawia nowego GeForca na pierwszym miejscu naszego rankingu w tym niechlubnej pomiarze. Tak wysokie obroty turbiny nie są spowodowane widzimisię inżynierów nVidii, a obawą o to aby produkt nie spłonął w trakcie użytkowania…  W czasie testów średnia temperatura pracy GeForca GTX 480 wynosiła 92 st C, a w czasie spoczynku nie spadała poniżej 77 stopni.

Pobór prądu platformy z zainstalowanym GTX 480 jest niesamowicie wysoki... Mniej prądu pobiera nawet dwurdzeniowy HD 5970

Pobór prądu platformy z zainstalowanym GTX 480 jest niesamowicie wysoki… Mniej prądu pobiera nawet dwurdzeniowy HD 5970

Gdy znamy wszystkie plusy i minusy produktu pozostaje już tylko zapytać o cenę. Za prezentowanego Zotacka przyjdzie nam zapłacić około 1999 zł. W „pakiecie” otrzymamy również dwuletnią gwarancję z możliwością przedłużenia jej nawet do 5 lat.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 60
    • Wyposażenie i dane techniczne 82
    • Chłodzenie 43
    • Wydajność 57
  • Kod producenta ZT-40101-10P
  • Gwarancja [miesiące] 120
  • Producent chipsetu Nvidia
  • Model chipsetu GeForce GTX 480
  • Liczba jednostek zunifikowanych 480
  • Pamięć [MB] 1536
  • Wyjście HDMI brak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 700
  • Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 51
  • Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] 1401
  • Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] 51
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 3696
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 384
  • Czas dostępu [ns] 0.4
  • Wyjścia
    • Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 0/1/0/0
    • Wyjście TV (PAL) brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 197,41
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
    • 3DMark Score 18037
    • GPU Score 17245
    • GPU Test 1 55
    • GPU Test 2 46
    • CPU Score 20921
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
    • 3DMark Score 9177
    • GPU Score 8916
    • GPU Test 1 29
    • GPU Test 2 23
    • CPU Score 20693
  • 3DMark06 (1.2.0)
    • 3DMark result 22122
    • SM2.0 Score 8322
    • HDR/SM3.0 Score 11099
    • CPU Score 5889
  • Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
    • 1280x1024
      • noAA [FPS] 136.22
      • 4xAA [FPS] 124.58
      • 8xAA [FPS] 110.16
    • 1680x1050
      • noAA [FPS] 124.71
      • 4xAA [FPS] 109.51
      • 8xAA [FPS] 91.07
    • 1920x1200
      • noAA [FPS] 111.09
      • 4xAA [FPS] 92.72
      • 8xAA [FPS] 76.69
    • 2560x1600
      • noAA [FPS] 76.49
      • 4xAA [FPS] 63.39
      • 8xAA [FPS] 50.63
  • Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
    • 1280x1024
      • AAx0 56.75
      • AAx4 49.36
      • AAx8 48.48
    • 1680x1050
      • AAx0 45.09
      • AAx4 39.11
      • AAx8 38.45
    • 1920x1200
      • AAx0 36.87
      • AAx4 31.78
      • AAx8 31.25
    • 2560x1600
      • AAx0 22.46
      • AAx4 19.27
      • AAx8 19.05
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 87
      • Night [FPS] 82
      • Rain [FPS] 86
      • Sun [FPS] 44
      • Average [FPS] 75
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 43
      • Night [FPS] 40
      • Rain [FPS] 42
      • Sun [FPS] 26
      • Average [FPS] 38
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 22
      • Night [FPS] 21
      • Rain [FPS] 21
      • Sun [FPS] 15
      • Average [FPS] 20
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 13
      • Night [FPS] 13
      • Rain [FPS] 13
      • Sun [FPS] 9
      • Average [FPS] 12
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 103
      • Night [FPS] 108
      • Rain [FPS] 115
      • Sun [FPS] 65
      • Average [FPS] 98
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 64
      • Night [FPS] 68
      • Rain [FPS] 71
      • Sun [FPS] 45
      • Average [FPS] 62
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 46
      • Night [FPS] 48
      • Rain [FPS] 50
      • Sun [FPS] 34
      • Average [FPS] 45
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 29
      • Night [FPS] 30
      • Rain [FPS] 31
      • Sun [FPS] 21
      • Average [FPS] 28
  • Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
    • 1280x1024
      • noAA noAF [FPS] 179.4
      • 4xAA 8xAF [FPS] 168.3
      • 8xAA 16xAF [FPS] 150.7
    • 1680x1050
      • noAA noAF [FPS] 154.5
      • 4xAA 8xAF [FPS] 137.8
      • 8xAA 16xAF [FPS] 120.7
    • 1920x1200
      • noAA noAF [FPS] 132.3
      • 4xAA 8xAF [FPS] 114.5
      • 8xAA 16xAF [FPS] 100.6
    • 2560x1600
      • noAA noAF [FPS] 85.3
      • 4xAA 8xAF [FPS] 73.2
      • 8xAA 16xAF [FPS] 63.9
  • Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
    • 1280x1024 noAA noAF
      • DX10 107.8
      • DX11 73.3
    • 1680x1050 AAx2 AFx8
      • DX10 60.1
      • DX11 44.1
    • 1920x1200 AAx4 AFx16
      • DX10 39.9
      • DX11 30.8
    • 2560x1600 AAx4 AFx16
      • DX10 24.4
      • DX11 20.3
  • DiRT2
    • 1280x1024
1
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.