Polscy studenci wystartują na słynnym torze Silverstone, m.in. dzięki pomocy oprogramowania Autodesk

Pojazd zaprojektowany przez polskich studentów, przy wykorzystaniu oprogramowania Autodesk, wystartuje na słynnym torze Silverstone.

Pasje motoryzacyjne oraz pragnienie wzięcia udziału w prestiżowych zawodach zainspirowały studentów Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej oraz Akademii Sztuk Pięknych do startu w tegorocznym wyścigu Formuła Student, który odbędzie się w lipcu na słynnym torze Silverstone w Wielkiej Brytanii. Ta największa tego typu impreza w Europie organizowana jest przez Institution of Mechanical Engineers (IMechE) we współpracy z wieloma partnerami. Formuła Student zakłada samodzielne zaprojektowanie oraz zbudowanie jednoosobowego bolidu wyścigowego, który wystartuje w serii statycznych i dynamicznych konkurencji.

Polski zespół już po raz drugi weźmie udział w zawodach Formuła Student. W zeszłym roku startował w konkurencjach statycznych, gdzie zajął wysokie siódme miejsce w klasyfikacji generalnej klasy 3. (wirtualnej) i szóste miejsce w kategorii „konstrukcja pojazdu” – na 19 startujących drużyn. Model cyfrowy bolidu RT09, którego kształt zainspirowany był sylwetką polskiego orła w locie, zdobył uznanie sędziów.

Drużyna przywiązywała ogromną wagę do etapu projektowego. Zarówno projekt bolidu zeszłorocznego, jak i model RT01 na tegoroczne zawody, zostały stworzone przy wykorzystaniu rozwiązań Autodesk do projektowania trójwymiarowego w mechanice – Autodesk Inventor, Autodesk Vault oraz do wizualizacji – Autodesk Showcase i Autodesk 3ds Max. Autodesk zapewnił studentom także niezbędne szkolenia i wsparcie.

– Projektowanie w technologii trójwymiarowej jest zdecydowanie efektywniejsze i naprawdę fascynujące. Możliwość oglądania i przetestowania cyfrowego modelu, jaką daje Autodesk Inventor, jeszcze przed przystąpieniem do realizacji pojazdu była dla nas ogromnym atutem i pozwoliła szybciej przejść do etapu wykonawstwa – wyjaśnia Michał Modzelewski, menadżer wrocławskiego zespołu.

– Już na etapie modelu cyfrowego możliwa była wizualizacja oraz symulacja funkcjonowania naszego bolidu w warunkach rzeczywistych – co miało ogromne znaczenie zwłaszcza podczas projektowania podwozia i składających się na niego układów – podkreśla Michał Modzelewski. Możliwość przeanalizowania i wypróbowania kluczowych funkcji pojazdu, jeszcze zanim powstanie on w rzeczywistości, ułatwia wykrycie błędów i szybkie wprowadzenie poprawek jeszcze na etapie projektu.

Drużyna – PWR Racing Team składa się z 20 osób. Głównym koordynatorem projektu ze strony Politechniki Wrocławskiej jest prof. dr hab. inż. Andrzej Kaźmierczak, funkcję koordynatora pełni dr inż. Damian Derlukiewicz, a opiekunem ze strony władz wydziału jest dr inż. Tadeusz Lewandowski – prodziekan ds. studenckich. Tegoroczny Bolid o nazwie RT01 ma osiągnąć 1 139 mm wysokości, 1 428 mm szerokości, 2 788 mm długości i rozwinąć maksymalną prędkość 140 km/h – ograniczoną jedynie przełożeniami w skrzyni biegów ze względów bezpieczeństwa. Oryginalny kształt nadał bolidowi student wrocławskiej ASP.

W 2009 roku w zawodach Formuła Student wzięło udział ponad 2 000 studentów w 110 zespołach z 21 krajów. Tegoroczna Formuła Student odbędzie się 15-17 lipca i prawdopodobnie będzie rekordowa jeśli chodzi o liczbę  uczestników.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.