Polscy studenci wystartują na słynnym torze Silverstone, m.in. dzięki pomocy oprogramowania Autodesk

Pasje motoryzacyjne oraz pragnienie wzięcia udziału w prestiżowych zawodach zainspirowały studentów Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej oraz Akademii Sztuk Pięknych do startu w tegorocznym wyścigu Formuła Student, który odbędzie się w lipcu na słynnym torze Silverstone w Wielkiej Brytanii. Ta największa tego typu impreza w Europie organizowana jest przez Institution of Mechanical Engineers (IMechE) we współpracy z wieloma partnerami. Formuła Student zakłada samodzielne zaprojektowanie oraz zbudowanie jednoosobowego bolidu wyścigowego, który wystartuje w serii statycznych i dynamicznych konkurencji.
Polscy studenci wystartują na słynnym torze Silverstone, m.in. dzięki pomocy oprogramowania Autodesk

Polski zespół już po raz drugi weźmie udział w zawodach Formuła Student. W zeszłym roku startował w konkurencjach statycznych, gdzie zajął wysokie siódme miejsce w klasyfikacji generalnej klasy 3. (wirtualnej) i szóste miejsce w kategorii “konstrukcja pojazdu” – na 19 startujących drużyn. Model cyfrowy bolidu RT09, którego kształt zainspirowany był sylwetką polskiego orła w locie, zdobył uznanie sędziów.

Drużyna przywiązywała ogromną wagę do etapu projektowego. Zarówno projekt bolidu zeszłorocznego, jak i model RT01 na tegoroczne zawody, zostały stworzone przy wykorzystaniu rozwiązań Autodesk do projektowania trójwymiarowego w mechanice – Autodesk Inventor, Autodesk Vault oraz do wizualizacji – Autodesk Showcase i Autodesk 3ds Max. Autodesk zapewnił studentom także niezbędne szkolenia i wsparcie.

– Projektowanie w technologii trójwymiarowej jest zdecydowanie efektywniejsze i naprawdę fascynujące. Możliwość oglądania i przetestowania cyfrowego modelu, jaką daje Autodesk Inventor, jeszcze przed przystąpieniem do realizacji pojazdu była dla nas ogromnym atutem i pozwoliła szybciej przejść do etapu wykonawstwa – wyjaśnia Michał Modzelewski, menadżer wrocławskiego zespołu.

– Już na etapie modelu cyfrowego możliwa była wizualizacja oraz symulacja funkcjonowania naszego bolidu w warunkach rzeczywistych – co miało ogromne znaczenie zwłaszcza podczas projektowania podwozia i składających się na niego układów – podkreśla Michał Modzelewski. Możliwość przeanalizowania i wypróbowania kluczowych funkcji pojazdu, jeszcze zanim powstanie on w rzeczywistości, ułatwia wykrycie błędów i szybkie wprowadzenie poprawek jeszcze na etapie projektu.

Drużyna – PWR Racing Team składa się z 20 osób. Głównym koordynatorem projektu ze strony Politechniki Wrocławskiej jest prof. dr hab. inż. Andrzej Kaźmierczak, funkcję koordynatora pełni dr inż. Damian Derlukiewicz, a opiekunem ze strony władz wydziału jest dr inż. Tadeusz Lewandowski – prodziekan ds. studenckich. Tegoroczny Bolid o nazwie RT01 ma osiągnąć 1 139 mm wysokości, 1 428 mm szerokości, 2 788 mm długości i rozwinąć maksymalną prędkość 140 km/h – ograniczoną jedynie przełożeniami w skrzyni biegów ze względów bezpieczeństwa. Oryginalny kształt nadał bolidowi student wrocławskiej ASP.

W 2009 roku w zawodach Formuła Student wzięło udział ponad 2 000 studentów w 110 zespołach z 21 krajów. Tegoroczna Formuła Student odbędzie się 15-17 lipca i prawdopodobnie będzie rekordowa jeśli chodzi o liczbę  uczestników.