GeForce GTX 460 – wreszcie Fermi dla Kowalskiego!

Gdybyście wczoraj zapytali mnie, czy karty Fermi sa godne polecenia, powiedziałbym że nie - są za głośne, za drogie i pożerają tony prądu. Jednak po dzisiejszej premierze moje zdanie nieco się zmieniło: znalazłem idealnego Fermiego dla Kowalskiego! Jaki on jest? Czym różni się od poprzedników? Zapraszam do lektury!

Wszyscy dobrze pamiętamy ostatnie premiery nVidii i ich karty wyposażone w rdzenie o kodowej nazwie Fermi. Miały być one konkurencją dla ATI nie tylko pod względem wydajności jaką oferowały ale i ceny. Jak pokazały pierwsze testy wielu portali jedno z założeń zostało spełnione w pełni – topowy GeForce GTX 480 stał się najszybszą jednordzeniową kartą graficzną dostępna na rynku. Niestety problemem okazała się ich cena. Zarówno GTX 480 jak i GTX 470 były droższe od kart ATI z którymi bezpośrednio konkurowały. Do tego dochodziły jeszcze wysokie temperatury ich pracy oraz monstrualny jak na karty jednordzeniowe pobór prądu. Wina za taki stan rzeczy obarczano chipset GF100 na którym oba te produkty bazowały. Już wtedy mówiło się że nVidia pracuje nad kolejną jego generacją i oto dziś możemy Wam zaprezentować nowość – GeForce GTX 460 wraz z układem GF104.

Zanim przejdziemy dalej i zaczniemy analizować budowę GF104 przypomnijmy sobie szybko jak wyglądał dotychczasowy Fermi.

Schemat budowy układu GeForce GTX 480

Schemat budowy układu GeForce GTX 480

Najwydajniejszy z układów GF100 wyposażony został w cztery klastry GMC. W każdym z nich umieszczone zostały po cztery multiprocesory strumieniowe (ang. Streaming Multiprocessors), natomiast w każdym z nich umieszczone zostało 32 procesorów.

Schemat budowy GeForce GTX 460

Schemat budowy układu GeForce GTX 460

Jak można zauważyć na powyższym schemacie nowy układ ma dwa klastry GPC a w każdym z nich są cztery bloki SM. Teoretycznie zatem budowa GF104 wygląda jak połówka GF100, natomiast jest to nieprawdą, a diabeł standardowo tkwi w szczegółach.

Budowa pojedynczego SM w GeForce GTX 460

Budowa pojedynczego SM w GeForce GTX 460

Jeżeli przyjrzymy się dokładniej budowie pojedynczego bloku SM to zamiast 32 rdzeni z GD100 znajdziemy ich łącznie 48 w nowym GF104.

Nazwa układuNvidia GeForce GTX 460Nvidia GeForce GTX 460Nvidia GeForce GTX 465Nvidia GeForce GTX 470Nvidia GeForce GTX 480ATI Radeon HD 5850
Liczba procesorów3363363524484801440
ROP243232404832
Jednostki teksturujące565644566072
Taktowanie rdzenia675 MHz675 MHz607 MHz607 MHz700 MHz725 MHz
Taktowanie jednostek cieniowania1350 MHz1350 MHz1215 MHz1215 MHz1401 MHz725 MHz
Taktowanie pamięci900 MHz900 MHz802 MHz837 MHz924 MHz1000 MHz
Pojemność pamięci768 MB1024 MB1024 MB1280 MB1536 MB1024 MB
Szerokość szyny pamięci192 bit256 bit256 bit320 bit384 bit256 bit
Cena875 zł*900 zł*1199 zł1470 zł2000 zł1110 zł

* – cena sugerowana producenta przeliczona z $

Jak słusznie zauważyliście w tabeli umieszczone zostały dwie karty GTX 460. W obu przypadkach będą one referencyjnie pracowały z częstotliwością 675 MHz dla rdzenia, 1350 MHz dla jednostek cieniujących oraz efektywnymi 3600 MHz dla pamięci GDDR5. Obie karty różnią się miedzy sobą ilością ROP’ów. W mocniejszej wersji dostępne są 32, natomiast słabsza wersja będzie ich miała tylko 24. Kolejną z różnic jest szerokość szyny dostępna w obu kartach. Wydajniejsze z nich będzie dysponowała 256-bitową szyną, natomiast słabsza 192-bitową. Przekłada się to bezpośrednio na ilość dostępnej na kartach pamięci RAM. Na półkach sklepowych już niedługo będziecie mogli zobaczyć zatem GeForce GTX 460 z 1024 MB bądź jego słabszą odmianę z 768 MB.

Do naszych testów otrzymaliśmy wydajniejszy z dwóch wspomnianych na wcześniejszej stronie modeli – GeForce GTX 460 z 1024 MB pamięci GDDR5. Niestety, czas na jaki karta została nam przekazana nie pozwolił w pełni na przetestowanie oraz wykonanie zdjęć w odpowiednio wysokiej jakości… Z powodu braku pełnego zestawu testów Palit nie trafił również w chwili obecnej do naszego rankingu. Najprawdopodobniej karta wróci do nas po premierze i wtedy poprawimy zdjęcia w tekście oraz będziemy mogli sprawdzić w którym dokładnie miejscu karta ta się uplasowała…

Palit GeForce GTX460 dostarczony do naszych testów pochodził z serii Sonic Platinum, zatem z modelem referencyjnym miał niewiele wspólnego. Pierwsza zmiana którą zobaczyliśmy w chwilę po wyjęciu go z pudelka to układ chłodzenia. W stosunku do tego, który widziałem w prezentacji nVidii ten wygląda zdecydowanie ciekawiej…

W modelu Sonic Platinum oprócz samego układu chłodzenia, zmiany dotknęły również częstotliwości pracy wszystkich komponentów. Rdzeń ze standardowych 675 MHz zyskał dodatkową moc i pracuje z imponującym zegarem 800 MHz. Podobnie sytuacja wygląda z pamięciami, które zyskały dodatkowe 400 MHz (efektywnie 4000 MHz), a także jednostkami cieniującymi – 1600 MHz.

Układ chłodzenia zbudowany został w oparciu o miedziana podstawę przylegającą swoją powierzchnią do rdzenia. Od niej odchodzą dwie rurki typu heatpipe odprowadzające ciepło bezpośrednio na aluminiowy radiator. Inżynierowie Palita pomyśleli również o chłodzeniu sekcji zasilania umieszczając tam czarny, aluminiowy radiator… Nad całością czuwa stosunkowo cichy wentylator wkomponowany w plastikową obudowę karty.

W stosunku do topowych produktów zbudowanych na bazie układów GTX 480 oraz GTX 470, Palit na swojej karcie oferuje bardzo szeroki wachlarz wyjść. Znajdziemy to analogowego D-Suba, cyfrowe, pełnowymiarowe złącze HDMI oraz dwa DVI.

W opakowaniu oprócz samej karty jest niewiele… Producent umieścił tu zaledwie płytę ze sterownikami oraz jedną przejściówkę zasilania z dwóch złączy molex na jedno 6-pin PEG.

Gdy znamy już budowę układu, jego taktowania a także wiemy jak będzie wyglądał nasz testowy egzemplarz przejdźmy zatem do części praktycznej – testów.

Pomiary

Zastanawiając się nad „konkurencją” dla nowego Fermiego uwagę zwracałem głównie na cenę. Radeon HD 5830 z którym nVidia tak chętnie porównywała nowość okazał się zdecydowanie tańszy, natomiast Radeon HD 5850 niewiele droższy. Jeżeli weźmiemy pod uwagę takie składowe jak obowiązujący w Polsce „podatek od nowości” oraz wysokie marże dystrybutora oraz sklepu to druga z wymienionych wyżej kart ATI zdecydowanie lepiej się do tego porównania nadawała…

Standardowo tą część zaczynamy od popularnych testów syntetycznych.

W testach syntetycznych wyszła na jaw dość ciekawa sytuacja. Otóż, teoretycznie mniej wydajny GeForce GTX 460, wyprzedził w 3Dmarku Vantage wydajniejszego oraz droższego GTX 470… W starszej wersji – 3DMakr06 wyniki są do siebie bardzo zbliżone.

Po syntetykach przyszedł czas na gry…

W rozdzielczości 1680×1050 mocniejszy z GeForce GTX 460 spisywał się naprawdę dobrze stanowiąc bardzo wyrównaną konkurencję dla GTX 470.

W FarCry 2 kolejna niespodzianka – nowość nVidii wyprzedziła dość znacznie model GTX 470.

Wydajność w Stalkerze sprawdziliśmy zarówno pod DX10 jak i DX11. W pierwszym teście nadal obserwowaliśmy przewagę GTX 460, którego wyprzedził jedynie Radeon HD 5850. W teście z nowym API Microsoftu sytuacja zdecydowanie się „unormowała”. GeForce GTX 470 wrócił na swoje miejsce, natomiast nowość nVidii uplasowała się zaraz za nim.

W wyższych rozdzielczościach szala zwycięstwa przesunęła się zdecydowanie na stronę wydajniejszego GeForce GTX 470.

Pobór prądu

Pobór prądu w trybie 2D (w czasie surfowania po internecie, przeglądania zdjęć bądź tez pracy w pakiecie biurowym) dość blisko sklasyfikował zapotrzebowanie energetyczne wszystkich kart.

W trakcie grania sytuacja zmieniła się diametralnie. Nowość nVidii pobiera wraz z pozostałymi komponentami komputera łącznie 321W. Jest to sporo, jeżeli spojrzymy na konkurencyjnego pod względem wydajności Radeona HD 5850.


Podsumowanie

Testowany w naszym Laboratorium Palit Palit GeForce GTX 460 Sonic Platinum wyposażony w najnowszą odsłonę „Fermiego” – GF104, zrobił na mnie naprawdę dobre wrażenie. Należy jednak pamiętać, że jest to karta naprawdę wysoko podkręcona i najprawdopodobniej jej cena będzie miała mało wspólnego z tą sugerowana dla modeli referencyjnych.

W chwili obecnej czekamy na powrót Palita do naszych testów celem dokończenia brakujących pomiarów i ostatecznie dodanie go do naszego rankingu. Dodatkowo mają do nas trafić układy z 768 MB pamięci oraz referencyjne taktowane GeForce GTX 1024MB. Po ich otrzymaniu niezwłocznie dodamy ich pomiary.

GF104 jest układem bardzo udanym i zdecydowanie bardziej dopracowanym niż jego poprzednik – GF100. Z plotek krążących po Internecie wynika, że kolejne karty wyposażone w odświeżony chipset nVidia planuje pokazać nam już niedługo… Pozostaje zatem czekać i mieć nadzieję, że będą one równie udane jak prezentowany dziś GeForce GTX 460.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.