Microsoft Visual Studio i akceleracja poprzez GPU dzięki NVIDIA Parallel Nsight

Firma NVIDIA opublikowała NVIDIA Paraller Nsight a także zaktualizowaną wersję zestawu programistycznego (SDK) do tworzenia aplikacji CUDA, czyli CUDA Toolkit w wersji 3.1, dostępny pod tym adresem.
Microsoft Visual Studio i akceleracja poprzez GPU dzięki NVIDIA Parallel Nsight

– Visual Studio jest jednym z najbardziej popularnych środowisk programistycznych na świecie. Korzysta z niego ponad 6 milionów developerów – twierdzi Sanford Russell, dyrektor generalny ds. obliczeń na procesorach graficznych w firmie NVIDIA. – Parallel Nsight uzupełnia środowisko Visual Studio o funkcje wspomagające prace nad obliczeniami na procesorach graficznych. Dzięki temu mogą oni z łatwością wykorzystać moc procesora graficznego – dodaje.

Twórcy aplikacji pracujący z użyciem wysokowydajnych systemów obliczeniowych (HPC) w branży naftowej, gazowej i finansowej, a także na polu nauk biologicznych, coraz skuteczniej wykorzystują moc obliczeniową zapewnianą przez procesory graficzne pracujące pod kontrolą systemu operacyjnego Windows HPC Server 2008, osiągając, według ich zapewnień, wzrost wydajności pracy. Oprogramowanie NVIDIA Parallel Nsight ma łączyć te obszary, dając developerom profesjonalne narzędzia do tworzenia i wdrażania aplikacji na wysokowydajnych klastrach HPC.

– Według badań, developerzy uznają debugowanie, optymalizację wydajnościową oraz projektowanie algorytmów równoległych za najtrudniejsze zadania w procesie tworzenia aplikacji wykorzystujących obliczenia równoległe -twierdzi David Rich, dyrektor działu obliczeń technicznych w firmie Microsoft Corp. – Osadzając przetwarzanie GPU w oprogramowaniu NVIDIA Parallel Nsight zmienia ono proces tworzenia aplikacji wykorzystujących obliczenia równoległe w środowisku systemu Windows – dodaje.

Oprogramowanie Parallel Nsight współpracuje z pakietem Visual Studio, umożliwiając debugowanie aplikacji napisanych w języku CUDA C/C++ lub DirectCompute bezpośrednio na procesorze graficznym, za pomocą technik i narzędzi podobnych do tych, które wykorzystuje się przy programowaniu aplikacji dla procesorów centralnych. W oprogramowaniu Parallel Nsight zawarto też narzędzia analizy, które zapewniają developerom szereg przydatnych informacji, umożliwiających zoptymalizowanie aplikacji wykorzystujących procesory graficzno-obliczeniowe.

– Oprogramowanie NVIDIA Parallel Nsight szybko stało się naszym standardowym narzędziem developerskim w procesie rozwoju naszych aplikacji opartych na architekturze CUDA, czyli SimHD i enkodera H.264 – powiedział George Tang, wiceprezes firmy ArcSoft i Dyrektor Generalny Video and Home Entertainment Group. – Możliwość debugowania krok po kroku z użyciem punktów wstrzymania bezpośrednio na procesorze graficznym oraz funkcja analizy wydajności umożliwiły nam przeprowadzenie skutecznej optymalizacji naszych produktów, dzięki czemu są one jeszcze wydajniejsze – dodał

Oprogramowanie Parallel Nsight to również środowisko do pracy nad kodem graficznym obsługującym biblioteki DirectX 11. Pakiet zawiera narzędzia DX11, dzięki którym programiści algorytmów graficznych mogą szybko i sprawnie tworzyć doskonałe gry oraz inne aplikacje wykorzystujące obliczenia wizualne.

– Dzięki technologii wdrożonej w bibliotekach DirectX1 11, deweloperzy gier mogą stworzyć wciągające światy gry, dynamiczne postacie i umożliwić bardziej realistyczną rozgrywkę – stwierdził Anton Kaplanyan, główny specjalista ds. badań i rozwoju w Crytek – Aby osiągnąć ten poziom realizmu, deweloperzy gier muszą wykorzystać połączoną moc procesorów graficznych i centralnych. Parallel Nsight to pierwszy pakiet narzędziowy na świecie, który umożliwia pracę ‘pod maską’ procesora graficznego, a także ułatwia – ba, czyni przyjemnym – proces debugowania kodu równoległego, tym samym zacznie przyspieszając tworzenie aplikacji opartych na bibliotekach DirectX 11 – dodał.

Oprogramowanie Parallel Nsight zostało też wyposażone w kilka funkcji zaprojektowanych specjalnie dla twórców aplikacji wykorzystujących obliczenia wizualne. Narzędzie Graphics Debugger umożliwia debugowanie wszystkich shaderów HLSL bezpośrednio na procesorze graficznym. Narzędzie Graphics Inspector umożliwia badanie wywołań renderingowych DirectX oraz stanu potoku procesora graficznego w czasie rzeczywistym, umożliwiając tworzenie zoptymalizowanego kodu dla procesorów graficznych, a moduł Pixel History wyświetla informacje o wszystkich operacjach wpływających na wygląd danego piksela. Dzięki temu deweloperzy mogą szybko wykryć błędy w renderingu i stworzyć zoptymalizowany kod renderowania. Dzięki narzędziu Parallel Nsight Analysis, deweloperzy aplikacji OpenGL mogą wyświetlić informacje śledzenia informacji generowanych przez API OpenGL na linii czasu, powiązanych z danymi innych wydarzeń procesora graficznego i centralnego.

Oprogramowanie NVIDIA Parallel Nsight może pracować pod kontrolą systemów operacyjnych Windows HPC Server 2008, Windows 7 i Windows Vista, będące jednocześnie platformami dla środowiska Visual Studio 2008 SP1 Professional. Aby pobrać standardową edycję oprogramowania Parallel Nsight lub zakupić edycję profesjonalną, przejdź pod ten adres. Wkrótce do pobrania na stronach w wersjach językowych dla NVIDIA EMEAI.