Office 2010 PL – funkcje, na które czekałeś

Kiedy tylko pojawiła się wersja beta pakietu Microsoft Office 2010 w polskiej wersji językowej, redaktorzy CHIP-a zaczęli ją intensywnie testować. Teraz, gdy na rynek trafiła finalna wersja pakietu, przedstawiamy jego najciekawsze funkcje.

Debiutujący na rynku pakiet biurowy Microsoft u w wersji Professional Plus trudno w detalach opisać. Dość powiedzieć, że ta najbogatsza edycja składa się z 11 aplikacji i wymaga ponad 2,2 GB wolnego miejsca na dysku. Zresztą dostępna jest tylko w sprzedaży wielolicencyjnej i z punktu widzenia domowego użytkownika czy rodzinnej firmy jest to wersja zdecydowanie na wyrost (w ramce „Jaki Office?” prezentujemy zawartość poszczególnych wersji wraz z ich cenami). Dlatego pod lupę wzięliśmy tylko programy z drugiego co do wielkości pakietu, jaki można kupić w sklepach, czyli wersję dla użytkowników domowych i małych biur. Testując Office, skupiliśmy się na wyszukaniu najciekawszych – zdaniem redaktorów CHIP-a – funkcji. Część z nich to zupełne nowości, np. edycja wideo w PowerPoincie, a inne to tylko dodane nowe opcje. Oto nasz TOP 15 najciekawszych zmian.

1. Office: Powrót wszechstronnego menu Plik

Do Office’a powróciło menu Plik, które otwiera tzw. widok Backstage. Tym razem to prawdziwe centrum zarządzania dokumentem. Z jego poziomu ustawimy uprawnienia do edycji dokumentu, sprawdzimy go pod kątem zgodności z internetową wersją pakietu. Co istotne, znajdziemy tu też dostęp do poprzednich wersji pliku.

2. Office: Konfiguracja własnej wstążki

Wstążki budziły i budzą kontrowersje. Dla nas to zdecydowane uproszczenie dotarcia do ukrytych wcześniej funkcji. W wersji 2010 można je dowolnie skonfigurować.

3. Office: Bardzo proste drukowanie

Drukowanie z Office’a nigdy nie było tak proste. W jednym oknie mamy widoczny od razu podgląd strony oraz czytelne menu służące do wyboru ustawień drukowania.

Okienko nawigacji

Okienko nawigacji

4. Word: Okienko nawigacji

Podczas redagowania długich dokumentów o rozbudowanej strukturze nagłówków, śródtytułów z pomocą przychodzi nam Okienko nawigacji. Teraz zmiany układu w treści publikacji wprowadzamy, przeciągając interesującą nas sekcję w nowe miejsce.

5. Excel: Wykresy przebiegu w czasie

W Excelu niewiele się zmieniło. Ulepszone zostały tabele przestawne, pojawiły się fragmentatory oferujące wizualną metodę filtrowania danych. Bardzo ciekawe są też wykresy przebiegu w czasie, które mieszczą się w komórce.

6. Office: Web Apps

Wystarczy konto w usłudze Windows Live, a możemy edytować dokumenty Worda, Excella, PowerPointa i OneNote’a w internetowych wersjach pakietu biurowego.

7. Office:

Przechwytywanie i wklejanie

Żeby wstawić screenshota z otwartego okna, wystarczy kliknąć polecenie »Zrzut ekranu« i wskazać interesujące nas okno. Nowością jest także wklejanie z podglądem na żywo oferujące rozbudowane opcje w formie ikon.

32 czy 64 bity?

Office 2010 to pierwszy w historii pakiet biurowy Microsoftu, który ukazuje się zarówno w 32-, jak i 64-bitowej wersji. Przed zakupem warto zadać sobie pytanie, po który system sięgnąć. Z pozoru najrozsądniejszy wybór, na zasadzie: skoro mam 64-bitowy system Windows, to taki sam powinien być pakiet biurowy, nie jest aż tak oczywisty. Jak wiadomo 64-bitowa wersja pozwala skorzystać z większej ilości pamięci RAM, a tym samym przyspieszyć pracę, np. dużych plików arkusza kalkulacyjnego czy bazy danych. Nowocześniejsza architektura Office’a pozwala także użytkownikom Excela na pracę z bardzo dużymi (ponad 2 GB) plikami. Pojawia się jednak jedno zastrzeżenie: jeżeli używamy rozszerzeń do Office’a, to może okazać się, że nie będą one zgodne z 64-bitową wersją aplikacji.

Edycja wideo

Edycja wideo

8. PowerPoint: Edycja plików wideo

Wystarczy, że wstawimy film do prezentacji, a od razu na wstążce pojawią się powiązana z nim zakładka Narzędzia wideo. Kilka kliknięć i nasz film może przybrać kolor sepi, zostać osadzony w niekonwencjonalnej ramce i przycięty według naszego uznania.

9. PowerPoint: Odtwarzanie filmów z Sieci

Filmy dołączone do prezentacji zawsze sprawiały, że zawierający ją plik rósł do nieprzyzwoitych rozmiarów. Teraz klipy wideo można umieścić w Internecie, a na slajdach osadzić tylko prowadzące do nich kody. Każdy, kto otworzy prezentację, obejrzy je sobie z Sieci.

10. PowerPoint: Usuwanie tła ze zdjęć jednym kliknięciem

Jedno lub kilka kliknięć i nawet ze zdjęć o bardzo niejednorodnym tle możemy usunąć tło. Tę funkcję powinni docenić użytkownicy, którzy często ilustrują prezentacje fotografiami.

Nadmiar dobrego
Trzeba zadać sobie pytanie, czy warto wydać pieniądze i przesiąść się na wersję 2010. Patrząc z własnej perspektywy, jako użytkownika Outlooka, Worda i Excela, który w dodatku wykorzystuje zaledwie niewielki procent ich możliwości, mogę powiedzieć, że tak. Jakość przejścia np. z wersji 2003 na 2010 należałoby porównać do zmiany trabanta kombi na nowoczesne cabrio. Jest tutaj tylko jeden warunek: jeśli używamy i lubimy Outlooka (a ten w wersji 2010 szybko można polubić), to musimy liczyć się wydatkiem ponad 1100 zł…

Różne wersje pakietów, ich zawartość i cena

Różne wersje pakietów, ich zawartość i cena

Maciek Gajewski, nasz bloger i redaktor CHIP-a, swoje spotkanie z Office 2010 bardzo trafnie opisał na blogu Siećpospolita Polska: „Otóż Office 2010 to produkt, który absolutnie trzyma klasę na całej linii. Office zresztą to najprawdopodobniej największe dzieło Microsoftu, dużo większe niż Windows. Znam wiele osób, które psioczą na okienka, że są takie, siakie i owakie, ale nawet zatwardziali fani Linuksa o Office wypowiadają się z szacunkiem. Mamy nowe… eee… eee… drobiazgi. Bardziej elegancki interfejs, posprzątane menu, wideo w PowerPoincie, wstążkę w Outlooku… Ale stosunek możliwości do ceny to już inna bajka”.

11. PowerPoint: Prezentacja przez Internet

Aplikacja do przygotowywania prezentacji wzbogaciła się również o bardzo ciekawą funkcję emisji pokazu slajdów za pośrednictwem strony internetowej. Wystarczy przed rozpoczęciem pokazu wysłać zaproszenie do zainteresowanych i rozpocząć show na własnym komputerze.

12. OneNote: Globalna integracja

Notatnik integruje się dość ściśle z aplikacjami pakietu. Możemy do niego wysłać emaile, informacje o spotkaniach czy połączyć z nim dokument Worda. A to wszystko może odbywać się na wirtualnym dysku.

13. Outlook: Elastyczność konfiguracji

Szybkie kroki to jedno z udogodnień, które składają się na znaczącą poprawę elastyczności

konfiguracji Outlooka. Działanie tej funkcji można porównać do reguł, jakie wprowadzamy do naszej skrzynki, tyle tylko, że te działają na nasze żądanie. Wybierając np. zdefiniowany wcześniej szybki krok, przeniesiemy wiadomość do wybranego folderu.

14. Outlook: Obsługa serwisów społecznościowych

Dzięki dodatkowi Outlook Social Connector możliwe jest oglądanie informacji o stanie i działaniach naszych znajomych w serwisach społecznościowych.

15. Outlook: Okienko Osoby

Okno Osoby, ukazujące się pod treścią wiadomości, pokazuje historię korespondencji z daną osobą oraz powiązane z nią spotkania i załączniki.

Office 2007 i Office 2010

Office 2007 i Office 2010

Jak kupić taniej?
Ceny nowego Office’a są dość wysokie. Jest jednak sposób, a właściwie ostatnia szansa na to, żeby go nabyć w niższej cenie. Paradoksalnie zamiast gorącej wersji 2010 musimy kupić i (aktywować!) do 30 września tego roku starą wersję, czyli Office 2007 (nie ma znaczenia, czy to produkt OEM, czy pudełkowy). Następnie możemy bezpłatnie pobrać z Internetu odpowiadający naszej wersji pakiet Office 2010. Jedyne, o czym należy pamięć, to fakt, że ostateczny termin, w którym musimy się zwrócić o aktualizację (lub ją ściągnąć), upływa 31 października.

Zysk w portfelu jest znaczący: zamiast 460 zł za pudełkową wersję dla użytkowników domowych i uczniów zapłacimy ok. 260 zł za jej pudełkowy odpowiednik 2007.

Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.