Wraz z premierą chipsetu GF100 (kodowa nazwa Fermi) swój debiut miały topowe karty z serii GTX 480, a także mniej wydajne GTX 470. W naszym rankingu znajdziecie już produkty z tymi układami dostarczone przez wielu producentów, natomiast dziś mamy możliwość zaprezentowania Wam rzadkości – podkręconego układu GTX 470 w wersji AMP!.
W stosunku do poprzednich układów graficznych nVidia zdecydowała się dość radykalnie przebudować swoje produkty. Pierwszą ze zmian, która cieszy niezmiernie, jest zejście z procesem produkcyjnym do stosowanych przez konkurencję 40-nanometrów. Kolejnym ważnym krokiem jest zastosowanie najwydajniejszych obecnie modułów pamięci GDDR5, które u konkurencyjnej ATI wykorzystywane były masowo już w kartach z serii Radeon HD 4000. W prezentowanym dziś modelu Zotac GeForce GTX 470 AMP jest jej 1280 MB.
Jak już wspominaliśmy we wstępie karta została przez firmę Zotac podkręcona a układ chłodzenia został wymieniony na zdecydowanie wydajniejszy a zarazem cichszy. Zacznijmy jednak od zegarów…
W przypadku referencyjnych rozwiązań nVidii mieliśmy do czynienia z taktowaniami 607 MHz dla rdzenia, 1215 MHz dla jednostek cieniujących oraz 3348 MHz dla układów pamięci. W wydaniu Zotack’owego AMP’a pod „maską” drzemie prawdziwy potwór. Jego częstotliwości pracy zostały zdecydowanie podniesione i ostatecznie wynoszą 656 MHz dla GPU oraz 1312 MHz dla jednostek cieniujących. Wspomniane wcześniej 1280 MB szybkich pamięci GDDR5 do komunikacji wykorzystuje 320-bitową szynę danych a zegar z którym pracują w GTX 470 AMP! wynosi 851 MHz (efektywnie 3404 MHz).
Aby schłodzenie i tak już gorącego GF100 w podkręconej dodatkowo wersji było możliwe firma Zotac zdecydowała się wymienić referencyjny układ chłodzenia na VF3000 od firmy Zalman. Dzięki doświadczeniu inżynierów tej firmy w projektowaniu wydajnych układów chłodzenia w zasadzie dla wszystkich komputerowych komponentów VF3000 okazał się być prawdziwym demonem wydajności. Jego duży aluminiowy radiator wyposażony w pięć rurek heat-pipe oraz współpracujący z dwoma 92-milimetrowymi wentylatorami okazał się wyjątkowo skuteczny. W trakcie pomiarów w komorze bezechowej karta generowała średnio w czasie spoczynku zaledwie 34,7 dB, natomiast w czasie obciążenia grą wartość ta rosła do zaledwie 35,6 dB. Dla porównania napiszę iż referencyjna konstrukcja „oferowała” naszym uszom hałas na poziomie odpowiednio 36,9 dB w 2D oraz 49,5 dB w trakcie grania. Mamy więc w efekcie szybszą kartę z cichszym chłodzeniem co zasługuje niewątpliwie na pochwałę.
Oprócz cichej pracy układ chłodzenia zasługuje na uznanie również za temperatury utrzymywane w tracie pracy karty. W momencie przebywania w środowisku Windows średnia wartość wynosiła 48 st C, a po długotrwałym graniu wzrastała do maksymalnego poziomu 74 stopni. Jeżeli spojrzymy znów dla porównania na referencyjne konstrukcje ze standardowym systemem chłodzenia wartości te wynosiły 72 stopnie w 2D a w czasie grania wzrastały do 92 st. w środowisku 3D…
Dzięki bardzo dobrze przemyślanej konfiguracji produkt Zotacka odskoczył od referencyjnych konstrukcji średnio o 9% pod względem oferowanej wydajności. Jeżeli spojrzymy natomiast na wyniki uzyskane w komorze bezechowej oraz towarzyszące mu temperatury to produkt w wersji AMP Edition jest bezapelacyjnie liderem wśród kart z układem GeForce GTX 470. W tabelkach w tekście przedstawiliśmy część wyników uzyskanych w trakcie testów. Po szersze ich zestawienie zapraszamy do działu Rankingi.
Gdy znamy wszystkie plusy i minusy produktu pozostaje już tylko zapytać o cenę. Za prezentowanego Zotacka przyjdzie nam zapłacić około 1155 zł. W „pakiecie” otrzymamy również dwuletnią gwarancję z możliwością przedłużenia jej do nawet pięciu.
Grzegorz Glonek
- Oceny
-
- Łączna 56
- Wyposażenie i dane techniczne 79
- Chłodzenie 73
- Wydajność 50
- Kod producenta ZT-40202-10P
- Gwarancja [miesiące] 60
- Producent chipsetu Nvidia
- Model chipsetu GeForce GTX 470
- Liczba jednostek zunifikowanych 448
- Pamięć [MB] 1280
- Wyjście HDMI brak
- Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 656
- Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 51
- Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] 1312
- Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] 51
- Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 3404
- Typ pamięci GDDR5
- Szerokość interfejsu pamięci [bity] 320
- Czas dostępu [ns] 0.4
- Wyjścia
-
- Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 0/1/0/0
- Wyjście TV (PAL) brak
- Wyjścia D-Sub brak
- Wyjścia DVI tak
- Sterowniki użyte w testach 257,21
- 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
-
- 3DMark Score 0
- Graphics score 0
- Physics Score 0
- Combined Score 0
- GraphicsTest1 0.0
- GraphicsTest2 0.0
- GraphicsTest3 0.0
- GraphicsTest4 0.0
- PhysicsTest 0.0
- CombinedTest 0.0
- 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
-
- 3DMark Score 0
- Graphics score 0
- Physics Score 0
- Combined Score 0
- GraphicsTest1 0.0
- GraphicsTest2 0.0
- GraphicsTest3 0.0
- GraphicsTest4 0.0
- PhysicsTest 0.0
- CombinedTest 0.0
- 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
-
- 3DMark Score 16754
- GPU Score 15738
- GPU Test 1 49
- GPU Test 2 43
- CPU Score 20777
- 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
-
- 3DMark Score 8199
- GPU Score 7944
- GPU Test 1 25
- GPU Test 2 21
- CPU Score 20890
- 3DMark06 (1.2.0)
-
- 3DMark result 21738
- SM2.0 Score 8329
- HDR/SM3.0 Score 10775
- CPU Score 5766
- Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
-
- 1280x1024
-
- noAA [FPS] 129.78
- 4xAA [FPS] 116.16
- 8xAA [FPS] 100.55
- 1680x1050
-
- noAA [FPS] 116.3
- 4xAA [FPS] 98.21
- 8xAA [FPS] 82.9
- 1920x1200
-
- noAA [FPS] 101.66
- 4xAA [FPS] 83.89
- 8xAA [FPS] 69.75
- 2560x1600
-
- noAA [FPS] 70.24
- 4xAA [FPS] 55.99
- 8xAA [FPS] 45.67
- Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
-
- 1280x1024
-
- AAx0 50.52
- AAx4 43.16
- AAx8 42.33
- 1680x1050
-
- AAx0 40.12
- AAx4 34.01
- AAx8 33.32
- 1920x1200
-
- AAx0 32.34
- AAx4 27.3
- AAx8 26.88
- 2560x1600
-
- AAx0 19.64
- AAx4 16.61
- AAx8 16.33
- S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
-
- 1280x1024
-
- Day [FPS] 78
- Night [FPS] 73
- Rain [FPS] 77
- Sun [FPS] 39
- Average [FPS] bd.
- 1680x1050
-
- Day [FPS] 34
- Night [FPS] 33
- Rain [FPS] 34
- Sun [FPS] 22
- Average [FPS] bd.
- 1920x1200
-
- Day [FPS] 16
- Night [FPS] 15
- Rain [FPS] 16
- Sun [FPS] 12
- Average [FPS] bd.
- 2560x1600
-
- Day [FPS] 10
- Night [FPS] 9
- Rain [FPS] 9
- Sun [FPS] 7
- Average [FPS] bd.
- S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
-
- 1280x1024
-
- Day [FPS] 93
- Night [FPS] 100
- Rain [FPS] 105
- Sun [FPS] 62
- Average [FPS] 90
- 1680x1050
-
- Day [FPS] 56
- Night [FPS] 58
- Rain [FPS] 61
- Sun [FPS] 40
- Average [FPS] bd.
- 1920x1200
-
- Day [FPS] 42
- Night [FPS] 43
- Rain [FPS] 45
- Sun [FPS] 30
- Average [FPS] 40
- 2560x1600
-
- Day [FPS] 26
- Night [FPS] 26
- Rain [FPS] 28
- Sun [FPS] 5
- Average [FPS] bd.
- Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
-
- 1280x1024
-
- noAA noAF [FPS] 156.9
- 4xAA 8xAF [FPS] 142.2
- 8xAA 16xAF [FPS] 125.3
- 1680x1050
-
- noAA noAF [FPS] 135.0
- 4xAA 8xAF [FPS] 116.3
- 8xAA 16xAF [FPS] 99.7
- 1920x1200
-
- noAA noAF [FPS] 115.4
- 4xAA 8xAF [FPS] 97.2
- 8xAA 16xAF [FPS] 83.3
- 2560x1600
-
- noAA noAF [FPS] 73.7
- 4xAA 8xAF [FPS] 60.9
- 8xAA 16xAF [FPS] 53.3
- Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
-
- 1280x1024 noAA noAF
-
- DX10 94.1
- DX11 65.9
- 1680x1050 AAx2 AFx8
-
- DX10 51.7
- DX11 38.7
- 1920x1200 AAx4 AFx16
-
- DX10 36.1
- DX11 27.9
- 2560x1600 AAx4 AFx16
-
- DX10 17.5
- DX11 14.4
- DiRT2
-
- 1280x1024