Zotac GeForce GTX 470 AMP! Edition 1280MB GDDR5

Wraz z premierą chipsetu GF100 (kodowa nazwa Fermi) swój debiut miały topowe karty z serii GTX 480, a także mniej wydajne GTX 470. W naszym rankingu znajdziecie już produkty z tymi układami dostarczone przez wielu producentów, natomiast dziś mamy możliwość zaprezentowania Wam rzadkości – podkręconego układu GTX 470 w wersji AMP!.

Wydajność w nowym 3DMarku Vantage wzrosła o ponad 1500 punktów względem referencyjnego modelu, natomiast jest to nadal za mało aby konkurować z Radeonami HD 5870...
Wydajność w nowym 3DMarku Vantage wzrosła o ponad 1500 punktów względem referencyjnego modelu, natomiast jest to nadal za mało aby konkurować z Radeonami HD 5870…

W stosunku do poprzednich układów graficznych nVidia zdecydowała się dość radykalnie przebudować swoje produkty. Pierwszą ze zmian, która cieszy niezmiernie, jest zejście z procesem produkcyjnym do stosowanych przez konkurencję 40-nanometrów. Kolejnym ważnym krokiem jest zastosowanie najwydajniejszych obecnie modułów pamięci GDDR5, które u konkurencyjnej ATI wykorzystywane były masowo już w kartach z serii Radeon HD 4000. W prezentowanym dziś modelu Zotac GeForce GTX 470 AMP jest jej 1280 MB.

W grze Resident Evil 5 AMP! osiągnął niewiele lepszy wynik od standardowej konstrukcji
W grze Resident Evil 5 AMP! osiągnął niewiele lepszy wynik od standardowej konstrukcji

Jak już wspominaliśmy we wstępie karta została przez firmę Zotac podkręcona a układ chłodzenia został wymieniony na zdecydowanie wydajniejszy a zarazem cichszy. Zacznijmy jednak od zegarów…

W przypadku referencyjnych rozwiązań nVidii mieliśmy do czynienia z taktowaniami 607 MHz dla rdzenia, 1215 MHz dla jednostek cieniujących oraz 3348 MHz dla układów pamięci. W wydaniu Zotack’owego AMP’a pod „maską” drzemie prawdziwy potwór. Jego częstotliwości pracy zostały zdecydowanie podniesione i ostatecznie wynoszą 656 MHz dla GPU oraz 1312 MHz dla jednostek cieniujących. Wspomniane wcześniej 1280 MB szybkich pamięci GDDR5 do komunikacji wykorzystuje 320-bitową szynę danych a zegar z którym pracują w GTX 470 AMP! wynosi 851 MHz (efektywnie 3404 MHz).

w Far Cry 2 GTX 470 AMP! deklasuje konkurencję w postaci Radeona HD 5870
w Far Cry 2 GTX 470 AMP! deklasuje konkurencję w postaci Radeona HD 5870

Aby schłodzenie i tak już gorącego GF100 w podkręconej dodatkowo wersji było możliwe firma Zotac zdecydowała się wymienić referencyjny układ chłodzenia na VF3000 od firmy Zalman. Dzięki doświadczeniu inżynierów tej firmy w projektowaniu wydajnych układów chłodzenia w zasadzie dla wszystkich komputerowych komponentów VF3000 okazał się być prawdziwym demonem wydajności. Jego duży aluminiowy radiator wyposażony w pięć rurek heat-pipe oraz współpracujący z dwoma 92-milimetrowymi wentylatorami okazał się wyjątkowo skuteczny. W trakcie pomiarów w komorze bezechowej karta generowała średnio w czasie spoczynku zaledwie 34,7 dB, natomiast w czasie obciążenia grą wartość ta rosła do zaledwie 35,6 dB. Dla porównania napiszę iż referencyjna konstrukcja „oferowała” naszym uszom hałas na poziomie odpowiednio 36,9 dB w 2D oraz 49,5 dB w trakcie grania. Mamy więc w efekcie szybszą kartę z cichszym chłodzeniem co zasługuje niewątpliwie na pochwałę.

Call of Pripyat to wymagająca gra. GTX 470 AMP! testowany na finalnych sterownikach traci niewiele do referenta testowanego na betach, natomiast oferuje wynik i tak lepszy niż HD 5870
Call of Pripyat to wymagająca gra. GTX 470 AMP! testowany na finalnych sterownikach traci niewiele do referenta testowanego na betach, natomiast oferuje wynik i tak lepszy niż HD 5870

Oprócz cichej pracy układ chłodzenia zasługuje na uznanie również za temperatury utrzymywane w tracie pracy karty. W momencie przebywania w środowisku Windows średnia wartość wynosiła 48 st C, a po długotrwałym graniu wzrastała do maksymalnego poziomu 74 stopni. Jeżeli spojrzymy znów dla porównania na referencyjne konstrukcje ze standardowym systemem chłodzenia wartości te wynosiły 72 stopnie w 2D a w czasie grania wzrastały do 92 st. w środowisku 3D…

Wraz z wzrostem wydajności AMP!'a rośnie również jego apetyt na prąd. Cała platforma z produktem Zotacka pobierała o 30W więcej niż w przypadku standardowej karty GTX 470.
Wraz z wzrostem wydajności AMP!’a rośnie również jego apetyt na prąd. Cała platforma z produktem Zotacka pobierała o 30W więcej niż w przypadku standardowej karty GTX 470.

Dzięki bardzo dobrze przemyślanej konfiguracji produkt Zotacka odskoczył od referencyjnych konstrukcji średnio o 9% pod względem oferowanej wydajności. Jeżeli spojrzymy natomiast na wyniki uzyskane w komorze bezechowej oraz towarzyszące mu temperatury to produkt w wersji AMP Edition jest bezapelacyjnie liderem wśród kart z układem GeForce GTX 470.  W tabelkach w tekście przedstawiliśmy część wyników uzyskanych w trakcie testów. Po szersze ich zestawienie zapraszamy do działu Rankingi.

Zrzut z programu GPU-z
Zrzut z programu GPU-z

Gdy znamy wszystkie plusy i minusy produktu pozostaje już tylko zapytać o cenę. Za prezentowanego Zotacka przyjdzie nam zapłacić około 1155 zł. W „pakiecie” otrzymamy również dwuletnią gwarancję z możliwością przedłużenia jej do nawet pięciu.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 56
    • Wyposażenie i dane techniczne 79
    • Chłodzenie 73
    • Wydajność 50
  • Kod producenta ZT-40202-10P
  • Gwarancja [miesiące] 60
  • Producent chipsetu Nvidia
  • Model chipsetu GeForce GTX 470
  • Liczba jednostek zunifikowanych 448
  • Pamięć [MB] 1280
  • Wyjście HDMI brak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 656
  • Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 51
  • Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] 1312
  • Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] 51
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 3404
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 320
  • Czas dostępu [ns] 0.4
  • Wyjścia
    • Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 0/1/0/0
    • Wyjście TV (PAL) brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 257,21
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
    • 3DMark Score 16754
    • GPU Score 15738
    • GPU Test 1 49
    • GPU Test 2 43
    • CPU Score 20777
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
    • 3DMark Score 8199
    • GPU Score 7944
    • GPU Test 1 25
    • GPU Test 2 21
    • CPU Score 20890
  • 3DMark06 (1.2.0)
    • 3DMark result 21738
    • SM2.0 Score 8329
    • HDR/SM3.0 Score 10775
    • CPU Score 5766
  • Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
    • 1280x1024
      • noAA [FPS] 129.78
      • 4xAA [FPS] 116.16
      • 8xAA [FPS] 100.55
    • 1680x1050
      • noAA [FPS] 116.3
      • 4xAA [FPS] 98.21
      • 8xAA [FPS] 82.9
    • 1920x1200
      • noAA [FPS] 101.66
      • 4xAA [FPS] 83.89
      • 8xAA [FPS] 69.75
    • 2560x1600
      • noAA [FPS] 70.24
      • 4xAA [FPS] 55.99
      • 8xAA [FPS] 45.67
  • Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
    • 1280x1024
      • AAx0 50.52
      • AAx4 43.16
      • AAx8 42.33
    • 1680x1050
      • AAx0 40.12
      • AAx4 34.01
      • AAx8 33.32
    • 1920x1200
      • AAx0 32.34
      • AAx4 27.3
      • AAx8 26.88
    • 2560x1600
      • AAx0 19.64
      • AAx4 16.61
      • AAx8 16.33
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 78
      • Night [FPS] 73
      • Rain [FPS] 77
      • Sun [FPS] 39
      • Average [FPS] bd.
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 34
      • Night [FPS] 33
      • Rain [FPS] 34
      • Sun [FPS] 22
      • Average [FPS] bd.
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 16
      • Night [FPS] 15
      • Rain [FPS] 16
      • Sun [FPS] 12
      • Average [FPS] bd.
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 10
      • Night [FPS] 9
      • Rain [FPS] 9
      • Sun [FPS] 7
      • Average [FPS] bd.
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 93
      • Night [FPS] 100
      • Rain [FPS] 105
      • Sun [FPS] 62
      • Average [FPS] 90
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 56
      • Night [FPS] 58
      • Rain [FPS] 61
      • Sun [FPS] 40
      • Average [FPS] bd.
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 42
      • Night [FPS] 43
      • Rain [FPS] 45
      • Sun [FPS] 30
      • Average [FPS] 40
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 26
      • Night [FPS] 26
      • Rain [FPS] 28
      • Sun [FPS] 5
      • Average [FPS] bd.
  • Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
    • 1280x1024
      • noAA noAF [FPS] 156.9
      • 4xAA 8xAF [FPS] 142.2
      • 8xAA 16xAF [FPS] 125.3
    • 1680x1050
      • noAA noAF [FPS] 135.0
      • 4xAA 8xAF [FPS] 116.3
      • 8xAA 16xAF [FPS] 99.7
    • 1920x1200
      • noAA noAF [FPS] 115.4
      • 4xAA 8xAF [FPS] 97.2
      • 8xAA 16xAF [FPS] 83.3
    • 2560x1600
      • noAA noAF [FPS] 73.7
      • 4xAA 8xAF [FPS] 60.9
      • 8xAA 16xAF [FPS] 53.3
  • Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
    • 1280x1024 noAA noAF
      • DX10 94.1
      • DX11 65.9
    • 1680x1050 AAx2 AFx8
      • DX10 51.7
      • DX11 38.7
    • 1920x1200 AAx4 AFx16
      • DX10 36.1
      • DX11 27.9
    • 2560x1600 AAx4 AFx16
      • DX10 17.5
      • DX11 14.4
  • DiRT2
    • 1280x1024