Gigabyte Radeon HD 5870 Super Overclock 1024MB GDDR5

Gigabyte do walki z podkręconymi kartami konkurencji wyciągnął bardzo groźną broń w postaci karty Radeon HD 5870 z serii SOC – Super OverClock. Ich produkt został podkręcony do niespotykanych dotychczas wartości – 950 MHz dla GPU oraz efektywnych 5000 MHz dla kości pamięci! Dzięki takim wartościom

Nasz nowy ranking kart graficznych szybko się rozrasta. Staramy się w pierwszej kolejności zapełnić go jak największą liczbą różnych chipsetów aby zapewnić Wam możliwość porównania tych starszych układów z nowościami. Nie zapominamy jednak o wszystkich godnych uwagi produktach. Dziś mam okazję zaprezentować Wam najbardziej podkręconego Radeona HD 5870 z jakim dotychczas miałem do czynienia…

Wydajność Gigabyte z serii SOC według 3DMarka Vantage jest zdecydowanie wyższa niż jednordzeniowej konkurencji

Wydajność Gigabyte z serii SOC według 3DMarka Vantage jest zdecydowanie wyższa niż jednordzeniowej konkurencji

Układy Radeon HD 5870 zostały zaprezentowane 23 września 2009 roku i od tego czasu stały się jednymi z ciekawszych jednordzeniowych układów dostępnych dla graczy. Poświęćmy zatem chwilę ich budowie… W stosunku do poprzednika w nowszej generacji w zasadzie wszystko uległo podwojeniu. Układy te mają dwa razy więcej ROP’ów, dwa razy więcej jednostek cieniowania oraz dwa razy więcej jednostek teksturujących. Niewielkim modyfikacjom uległy również zegary zarówno rdzenia jak i pamięci. Wykonany w 40-nanomterowym procesie technologicznym rdzeń Cypress w referencyjnych kartach pracuje z częstotliwością 850 MHz, natomiast pamięci GDDR5 z efektywnym taktowaniem 4800 MHz.

Tyle w skrócie na temat samej budowy. Jeżeli chcecie przeczytać więcej na temat tych układów zapraszamy do lektury tego artykułu (link).

W RE5 wyrasta mu natomiast konkurencja w postaci szybszego GeForce GTX480

W RE5 wyrasta mu natomiast konkurencja w postaci szybszego GeForce GTX480

Jak już wspomniałem na wstępie karta którą chcę Wam dziś zaprezentować jest najwyżej podkręconym produktem z jakim się dotychczas spotkałem. Pochodzący z serii Super Overclock  (SOC) Gigabyte Radeon HD 5870 ma rdzeń pracujący z niebagatelną wartością 950 MHz w momencie, gdy topowe dotychczas karty miały ten współczynnik na poziomie „zaledwie” 900 MHz. Oprócz samego GPU również kości pamięci zyskały dodatkowe 200 MHz względem modeli referencyjnych. Ostatecznie 1 GB pamięci GDDR5 pracuje u Gigabyta z częstotliwością 5000 MHz, a więc taką, którą maksymalnie oferują zamontowane na jej PCB kości pamięci. Dzięki takim wartościom karta ta jest średnio o 9% szybsza od referencyjnych konstrukcji. Jej wadą jest natomiast pojemność pamięci. Testowany niedawno Asus Matrix 5870 Platinum wyposażony w 2 GB GDDR5 okazał się wydajniejszy mimo niższego taktowania zarówno rdzenia jak i samych pamięci.

Również w FE2 produkt nVidii jest szybszy... zdecydowanie szybszy...

Również w FE2 produkt nVidii jest szybszy… zdecydowanie szybszy…

Aby schłodzić gorące podzespoły inżynierowie zdecydowali się na zastosowanie dużych rozmiarów radiatora współpracującego z czterem miedzianymi rurkami heat-pipe oraz dwoma wentylatorami. Dzięki takiej konstrukcji układu chłodzenia Gigabyte Radeon HD 5870 SOC może pochwalić się temperaturą pracy na poziomie 33 stopni w trybie 2D oraz 76 stopniami w trakcie grania.

Stalker był tytułem w którym AMD zawsze miało przewagę... do czasu pojawienia się GTX400

Stalker był tytułem w którym AMD zawsze miało przewagę… do czasu pojawienia się GTX400

Niestety, niskie temperatury zanotowane w trakcie naszych testów zostały uzyskane również dzięki wysokiej prędkości obrotowej wentylatorów, co bezpośrednio odbiło się na wysokim współczynniku generowanego w komorze bezechowej hałasu. Karta ta zarówno w trybie 2D jak i 3D generowała maksymalnie od 46 do 48 dB.

Produkty AMD zawsze wykazywały znaczną przewagę pod względem poboru prądu. Podkręcony Gigabyte pobiera ponad 50W więcej niż referencyjny model tym samym dołączając do grona prądożernych kart

Produkty AMD zawsze wykazywały znaczną przewagę pod względem poboru prądu. Podkręcony Gigabyte pobiera ponad 50W więcej niż referencyjny model tym samym dołączając do grona prądożernych kart

Mimo iż Radeon HD 5870 jest z nami prawie rok nadal jest jedynym rozsądnym wyborem dla graczy. Oczywiście fani nVidii będą obstawali za GTX480 natomiast jego wysoki pobór prądu, duża ilość wydzielanego ciepła, wysoka cena oraz niewiele wyższa wydajność sprawiają, że jest to temat dyskusyjny. Tym, co dodatkowo przemawia za AMD jest obsługa technologii AMD Eyefinity pozwalająca na podłączenie trzech monitorów full HD bez konieczności używania dodatkowych urządzeń, bądź korzystania z dwóch kart (jak ma to miejsce u konkurencyjnej nVidii). Otrzymany w ten sposób obraz o rozdzielczości 7680 x 1600 zapewni graczom zdecydowane poszerzenie widocznej sceny, natomiast dla standardowych użytkowników pozwoli na otworzenie wielu niezależnych okien.

Zrzut z programu GPU-z

Zrzut z programu GPU-z

Czy zatem można uznać produkt Gigabyte za pozbawiony wad? Niestety nie. Pierwszą z nich będzie wysoka cena na poziomie 1850 zł co jest wartością bardzo wysoką dla tego układu i stawia ten produkt na równi z wspomnianymi wyżej wydajniejszymi GTX 480. Kolejną jest natomiast stabilność działania. W uzyskanym do testów samplu występowały problemy głównie w rozdzielczości 2560×1600 przy włączonym wygładzaniu. Należy jednak wziąć pod uwagę iż była to wersja przedsprzedażowa, przeznaczona do testów i w finalnych produktach problem stabilności pracy może być już rozwiązany.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 57
    • Wyposażenie i dane techniczne 93
    • Chłodzenie 33
    • Wydajność 52
  • Kod producenta GV-R587SO-1GD
  • Gwarancja [miesiące] 36
  • Producent chipsetu AMD
  • Model chipsetu Radeon HD 5870
  • Liczba jednostek zunifikowanych 1600
  • Pamięć [MB] 1024
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 950
  • Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 157
  • Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 5000
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 256
  • Czas dostępu [ns] 0.4
  • Wyjścia
    • Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 1/0/1/0
    • Wyjście TV (PAL) brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 10,7
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
    • 3DMark Score 19706
    • GPU Score 19420
    • GPU Test 1 61
    • GPU Test 2 53
    • CPU Score 20616
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
    • 3DMark Score 9875
    • GPU Score 9608
    • GPU Test 1 32
    • GPU Test 2 24
    • CPU Score 20970
  • 3DMark06 (1.2.0)
    • 3DMark result 21883
    • SM2.0 Score 8385
    • HDR/SM3.0 Score 10804
    • CPU Score 5847
  • Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
    • 1280x1024
      • noAA [FPS] 132.4
      • 4xAA [FPS] 105.71
      • 8xAA [FPS] 81.6
    • 1680x1050
      • noAA [FPS] 117.57
      • 4xAA [FPS] 90.1
      • 8xAA [FPS] 68.3
    • 1920x1200
      • noAA [FPS] 105.48
      • 4xAA [FPS] 77.86
      • 8xAA [FPS] 58.04
    • 2560x1600
      • noAA [FPS] 77.9
      • 4xAA [FPS] 53.06
      • 8xAA [FPS] 37.86
  • Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
    • 1280x1024
      • AAx0 56.23
      • AAx4 48.41
      • AAx8 44.64
    • 1680x1050
      • AAx0 45.4
      • AAx4 39.28
      • AAx8 35.5
    • 1920x1200
      • AAx0 37.89
      • AAx4 32.25
      • AAx8 23.62
    • 2560x1600
      • AAx0 24.03
      • AAx4 16.12
      • AAx8 4.31
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 94
      • Night [FPS] 114
      • Rain [FPS] 77
      • Sun [FPS] 67
      • Average [FPS] 88
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 65
      • Night [FPS] 59
      • Rain [FPS] 61
      • Sun [FPS] 41
      • Average [FPS] 57
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 39
      • Night [FPS] 34
      • Rain [FPS] 35
      • Sun [FPS] 25
      • Average [FPS] 33
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 22
      • Night [FPS] 19
      • Rain [FPS] 19
      • Sun [FPS] 14
      • Average [FPS] 19
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 113
      • Night [FPS] 116
      • Rain [FPS] 61
      • Sun [FPS] 64
      • Average [FPS] 89
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 62
      • Night [FPS] 58
      • Rain [FPS] 61
      • Sun [FPS] 39
      • Average [FPS] 55
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 43
      • Night [FPS] 37
      • Rain [FPS] 39
      • Sun [FPS] 27
      • Average [FPS] 37
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 24
      • Night [FPS] 21
      • Rain [FPS] 22
      • Sun [FPS] 15
      • Average [FPS] 21
  • Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
    • 1280x1024
      • noAA noAF [FPS] 163.5
      • 4xAA 8xAF [FPS] 147.9
      • 8xAA 16xAF [FPS] 132.8
    • 1680x1050
      • noAA noAF [FPS] 141.1
      • 4xAA 8xAF [FPS] 120.7
      • 8xAA 16xAF [FPS] 107.3
    • 1920x1200
      • noAA noAF [FPS] 123.0
      • 4xAA 8xAF [FPS] 102.7
      • 8xAA 16xAF [FPS] 91.4
    • 2560x1600
      • noAA noAF [FPS] 84.9
      • 4xAA 8xAF [FPS] 68.8
      • 8xAA 16xAF [FPS] 60.3
  • Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
    • 1280x1024 noAA noAF
      • DX10 105.8
      • DX11 50.4
    • 1680x1050 AAx2 AFx8
      • DX10 59.4
      • DX11 33.2
    • 1920x1200 AAx4 AFx16
      • DX10 38.6
      • DX11 22.6
    • 2560x1600 AAx4 AFx16
      • DX10 2.4
      • DX11 2.9
  • DiRT2
    • 1280x1024
3
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.