Badanie realizowano metodą ankiety pocztowej w okresie sierpień – wrzesień 2008 r. Respondenci zostali wybrani spośród 4-milionowej bazy prenumeratorów miesięcznika Reader's Digest

Polacy wolą Internet w komputerze niż komórce

Według ankiety sporządzonej przez Operę większość młodych osób używających Opery Mini chętniej korzysta z Internetu w telefonie niż w komputerze. Wyjątek stanowią tylko Polska i Niemcy.

Polacy wyróżniają się także na tle innych krajów m.in. niską akceptacją przeglądania mobilnego w towarzystwie i umawiania się na randki za pomocą SMS-ów. Co ciekawe, kraje z największym odsetkiem respondentów używających komputera jako głównego źródła kontaktu z Internetem, to jednocześnie kraje z największym odsetkiem smartfonów, takie jak Polska czy Niemcy. W krajach z niskim odsetkiem smartfonów, takich jak Nigeria czy RPA, grupa preferująca korzystanie z Internetu w telefonach komórkowych stanowi 90%. Te wyniki to wielkie wyzwanie dla ugruntowanej teorii, wedle której smartfony miałyby jakoby stać się głównym kołem zamachowym światowego Internetu mobilnego.

Raport prześwietla zachowania i preferencje młodych (18-27 lat) użytkowników Internetu mobilnego w 13 krajach na świecie, w tym w Polsce. Ci młodzi ludzie nazywani są często Pokoleniem Y lub „pokoleniem milenijnym” (Millenial Generation). Korzystanie przez nich z nowoczesnych technologii zmienia utarte schematy i wyznacza trendy przeglądania Internetu na całym świecie.

  • Na pytanie, czy użytkownicy najpopularniejszej na świeci przeglądarki mobilnej przeglądali kiedykolwiek Internet w środkach transportu publicznego, aż 86,8% młodych Polaków odpowiedziała twierdząco.
  • Polska na tle innych krajów wypada słabo, jeśli chodzi o mobilne blogowanie. Tylko 22,6% polskich respondentów wykorzystało w tym celu telefon komórkowy.
  • Aż 73,3% polskich respondentów wykorzystywało Internet w komórce do dzielenia się zdjęciami. W tym zestawieniu najlepiej wypadają RPA i Niemcy (odpowiednio 85,6% i 83,7%)
  • Polacy dość niechętnie posługują się SMS-ami, by zaprosić kogoś na randkę. Zrobiło tak tylko 48,8% respondentów. Na tym tle wypadami lepiej tylko od Indii, RPA i USA. Dla porównania sms-owe umawianie się na randki wypróbowało 84,4% młodych Niemców.
  • Polacy, Ukraińcy i Niemcy są najmniej tolerancyjni jeśli chodzi o wysyłanie przez znajomych sms-ów lub przeglądanie mobilne podczas posiłków w restauracji. 14,9% Polaków – najwięcej ze wszystkich nacji – stwierdziło, że takie zachowanie jest zawsze nieuprzejme.
  • Na pytanie o urządzanie, z którego użytkownicy najczęściej łączą się z Internetem, tylko dwie nacje – Polacy i Niemcy – wskazały na komputer lub laptop, reszta – na telefon komórkowy.  56% polskich respondentów przyznaje się do tradycyjnych preferencji desktopowych, a 46% – do korzystania głównie z Internetu mobilnego. Dla porównania w Wielkiej Brytanii aż 64,8% respondentów chętniej wybiera komórkę do przeglądania sieci.

Pozostałe trendy w Polsce

  • W październiku tego roku liczba odsłon zwiększyła się w porównaniu z październikiem zeszłego roku o 77,3%. Oznacza to, że na każdego polskiego użytkownika przypadło w ciągu miesiąca 262 odsłony.
  • Liczba użytkowników wzrosła w skali rocznej o 12,3%. Na każdego użytkownika przypadło średnio 8 megabajtów danych. 
  • Najpopularniejsze strony polskiej Sieci mobilnej: 1. google.com, 2. nk.pl, 3. onet.pl, 4. wp.pl, 5. wikipedia.org, 6. youtube.com, 7. allegro.pl, 8 sciaga.pl (wzrost o dwie pozycje), 9. my.opera.com, 10. chomikuj.pl (nowość)
  • Najpopularniejsze telefony:1. Nokia 5130 XpressMusic, 2. Nokia 6300, 3. Sony Ericsson K800i, 4. Nokia 2700c, 5. Apple iPhone, 6. Sony Ericsson K550i, 7. Nokia X3, 8. Nokia 5310 XpressMusic, 9. Nokia 6500s, 10. Nokia E51

– Często mówiliśmy, że kolejne pokolenie będzie znało Internet głównie z telefonów – powiedział Jon von Tetzchner, współzałożyciel Opery. – To właśnie dzieje się na naszych oczach w wielu regionach świata.  Mobilny Internet przyniesie ogromną zmianę w sposobie komunikacji między ludźmi. Myślę,

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.