Zotac GeForce GTX 580 1536MB GDDR5

GeForce GTX 580 jest najwydajniejszą obecnie kartą graficzną w ofercie NVIDII. Jest cichsza, wydajniejsza a także ma niższe zapotrzebowanie na prąd niż poprzednik – GTX 480.

Przedświąteczny okres w tym roku jest wyjątkowo gorącym czasem dla branży IT.

Po premierze pierwszych kart AMD z serii Radeon HD 6000 spokojnie oczekiwaliśmy kolejnej daty w rozpisce tej firmy (22 listopada), aby zademonstrować Wam wydajniejsze odmiany tych produktów wyposażone w rdzeń o kodowej nazwie Cayman. Czwarty kwartał nie lubi najwidoczniej stagnacji i w tym roku postanowił nam zafundować niespodziankę.

Prezentem dla graczy ma być najnowsza karta Nvidii z Fermim na pokładzie. Prawdę mówiąc niewielu z nas spodziewało się ją zobaczyć działającą tak szybko, jednak Zieloni pokazali, że nie są daleko w tyle za konkurencją. Wszyscy dobrze pamiętamy pierwsze produkty bazujące na układzie GF100 a reprezentowane przez układ GeForce GTX 480. Zapewniał on bardzo wysoką wydajność, jednak wraz z nią emitowały niesamowicie denerwujący hałas, ciepło w ilości wystarczającej do ogrzania sporych rozmiarów pokoju a nałogowym graczom zapewniały wysokie rachunki za prąd. Nvidia zapewne już wtedy wiedziała, że takim produktem długo nie może z AMD konkurować i potajemnie zaczęła dopracowywać następne jego generacje.

Nvidia tworząc nową kartę postawiła sobie cztery za główne cele. Nowy GeForce miał być konkurencyjny pod względem stosunku wydajności do ilości zużywanej energii, a przy tym szybszy od poprzednika. Kolejnym celem miało być poprawienie jakości wyświetlanego obrazu a także zachowanie jak najniższego poziomu hałasu generowanego przez kartę.

Aby sprostać tym założeniom inżynierowie Nvidii postanowili przebudować rdzeń Fermiego na poziomie tranzystorów. Ich liczba została ograniczona z 3,2 mld, które dostępne były w GTX 480 do wartości prawie 3 mld w GTX 580. Dzięki zmianom stało się możliwe odblokowanie wszystkich 512 jednostek cieniujących (GTX 480 miał ich 480), a także osiągnięcie wyższych częstotliwości pracy. W stosunku do poprzednika GF110 pracuje ze standardową częstotliwością 772 MHz (700 MHz miał GTX 480), a jego jednostki cieniujące mają taktowanie 1544 MHz (1401 MHz w GTX 480).

Na karcie, podobnie jak miało to miejsce w poprzednim modelu, mamy do dyspozycji 1536 MB szybkich pamięci GDDR5. Pracują one z częstotliwością 4008 MHz. Korzystają one z 384-bitowej szyny danych.

Na temat wydajności prezentowanej dziś referencyjnej karty możecie poczytać na łamach tego artykułu. Tam tez znajdziecie znacznie więcej informacji o nowości Nvidii.

Karty graficzne wyposażone w układ GTX 580 które będziemy w najbliższym czasie prezentowali, zapewne nie będą się od siebie znacznie różniły pod względem budowy układu chłodzenia a także prędkości zegarów. Warto wtedy zwrócić uwagę na zawartość ich opakowania. W prezentowanym Zotacku oprócz dwóch kabelków zasilania dla złączy 6- oraz 8-pin znajdziemy również przejściówkę DVI – D-Sub a także złączkę mini HDMI – HDMI. Warto również wspomnieć, iż do karty dołączona jest również gra autorstwa Ubisoft – Prince of Persia: The Forgotten Sands.

W momencie prezentacji pierwszego Fermiego jedynym plusem tej karty była jego wydajność. O pomstę do nieba wołały natomiast pobór prądu, praca układu chłodzenia a także temperatury na niej panujące. Na szczęście dla potencjalnych klientów inżynierowie Nvidii nie spali i powoli pracowali nad poprawieniem błędów wieku młodzieńczego GF100. Za ich trud należą się brawa! GTX 580 jest produktem znacznie wydajniejszym od poprzednika, a także – jak pokazały nasze pomiary – śmiało może konkurować z referencyjnym dwurdzeniowym Radeonem HD 5970 w większości testów. Warto przy tym pamiętać iż HD 5970 jest o prawie 300 zł droższy.

Grzegorz Glonek
  • Oceny
    • Łączna 75
    • Wyposażenie i dane techniczne 90
    • Chłodzenie 72
    • Wydajność 70
  • Kod producenta ZT-50101-10P
  • Gwarancja [miesiące] 60
  • Producent chipsetu Nvidia
  • Model chipsetu GeForce GTX 580
  • Liczba jednostek zunifikowanych 512
  • Pamięć [MB] 1536
  • Wyjście HDMI brak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 772
  • Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 51
  • Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] 1544
  • Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] 51
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 4008
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 384
  • Czas dostępu [ns] 0.4
  • Wyjścia
    • Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 0/1/0/0
    • Wyjście TV (PAL) brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 262,99
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
    • 3DMark Score 23359
    • GPU Score 24328
    • GPU Test 1 72
    • GPU Test 2 70
    • CPU Score 20865
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
    • 3DMark Score 13000
    • GPU Score 12746
    • GPU Test 1 40
    • GPU Test 2 35
    • CPU Score 20916
  • 3DMark06 (1.2.0)
    • 3DMark result 22624
    • SM2.0 Score 8238
    • HDR/SM3.0 Score 11762
    • CPU Score 5882
  • Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
    • 1280x1024
      • noAA [FPS] 137.73
      • 4xAA [FPS] 130.0
      • 8xAA [FPS] 122.11
    • 1680x1050
      • noAA [FPS] 129.75
      • 4xAA [FPS] 121.76
      • 8xAA [FPS] 110.2
    • 1920x1200
      • noAA [FPS] 121.11
      • 4xAA [FPS] 110.71
      • 8xAA [FPS] 96.06
    • 2560x1600
      • noAA [FPS] 94.68
      • 4xAA [FPS] 78.45
      • 8xAA [FPS] 63.27
  • Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
    • 1280x1024
      • AAx0 66.56
      • AAx4 59.61
      • AAx8 58.49
    • 1680x1050
      • AAx0 55.14
      • AAx4 48.89
      • AAx8 48.29
    • 1920x1200
      • AAx0 46.12
      • AAx4 40.42
      • AAx8 29.86
    • 2560x1600
      • AAx0 28.72
      • AAx4 24.93
      • AAx8 24.67
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 106
      • Night [FPS] 100
      • Rain [FPS] 105
      • Sun [FPS] 53
      • Average [FPS] 91
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 52
      • Night [FPS] 49
      • Rain [FPS] 51
      • Sun [FPS] 32
      • Average [FPS] 46
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 25
      • Night [FPS] 24
      • Rain [FPS] 25
      • Sun [FPS] 18
      • Average [FPS] 23
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 16
      • Night [FPS] 15
      • Rain [FPS] 15
      • Sun [FPS] 10
      • Average [FPS] 14
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 131
      • Night [FPS] 139
      • Rain [FPS] 146
      • Sun [FPS] 89
      • Average [FPS] 126
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 87
      • Night [FPS] 91
      • Rain [FPS] 96
      • Sun [FPS] 61
      • Average [FPS] 84
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 63
      • Night [FPS] 66
      • Rain [FPS] 70
      • Sun [FPS] 45
      • Average [FPS] 61
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 40
      • Night [FPS] 41
      • Rain [FPS] 44
      • Sun [FPS] 28
      • Average [FPS] 38
  • Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
    • 1280x1024
      • noAA noAF [FPS] 195.7
      • 4xAA 8xAF [FPS] 182.6
      • 8xAA 16xAF [FPS] 166.9
    • 1680x1050
      • noAA noAF [FPS] 171.5
      • 4xAA 8xAF [FPS] 157.3
      • 8xAA 16xAF [FPS] 140.7
    • 1920x1200
      • noAA noAF [FPS] 153.1
      • 4xAA 8xAF [FPS] 137.1
      • 8xAA 16xAF [FPS] 121.6
    • 2560x1600
      • noAA noAF [FPS] 103.6
      • 4xAA 8xAF [FPS] 90.2
      • 8xAA 16xAF [FPS] 78.8
  • Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
    • 1280x1024 noAA noAF
      • DX10 131.9
      • DX11 90.6
    • 1680x1050 AAx2 AFx8
      • DX10 77.0
      • DX11 56.2
    • 1920x1200 AAx4 AFx16
      • DX10 54.3
      • DX11 40.8
    • 2560x1600 AAx4 AFx16
      • DX10 33.6
      • DX11 27.3
  • DiRT2
    • 1280x1024
4
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.