Badanie Norton: koniec tradycyjnych zakupów, świątecznych prezentów szukamy w Internecie

Wśród celów zakupowych przed świętami ankietowani najczęściej wymieniają: kosmetyki(60 proc.), książki (54 proc.) oraz zabawki (49 proc.). Jednak niemal co trzeci z badanych zadeklarował, że planuje kupić elektronikę użytkową (telefon, komputer osobisty, tablet lub czytnik e-booków).
Polscy internauci chętnie kupują online i korzystają z oferty serwisów ogłoszeniowych, wykorzystują do zakupów urządzenia mobilne, a za towary płacą za pomocą systemów płatności internetowej
Polscy internauci chętnie kupują online i korzystają z oferty serwisów ogłoszeniowych, wykorzystują do zakupów urządzenia mobilne, a za towary płacą za pomocą systemów płatności internetowej

Jak wynika z badań, aż 15 proc. osób, które zakupią w tym roku tego typu prezent, nie dołączy do niego oprogramowania ochronnego” –

mówi Paweł Reszczyński, specjalista ds. bezpieczeństwa z polskiego oddziału firmy Symantec. ”

Chcąc sprawić wymarzony prezent, często zapominamy, że obdarowana osoba może cieszyć się nim bardzo krótko, jeśli nie zostanie on odpowiednio zabezpieczony. Podłączanie do Internetu takiego urządzenia jak komputer czy telefon komórkowy bez niezbędnej ochrony można porównać z pozostawieniem otwartych drzwi do mieszkania. To jawne zaproszenie przestępców do środka. Co najgorsze, bardzo często możemy nie mieć absolutnie żadnego pojęcia, że wymarzony prezent został zainfekowany i służy na odległość, np. jako maszyna do wysyłania spamu” –

tłumaczy Paweł Reszczyński.

Plany zakupowe różnią się w zależności od płci respondentów, np. zakup elektroniki deklaruje 33 proc. mężczyzn i tylko 22 proc. kobiet. W przypadku mężczyzn znaczenie ma również wiek – panowie po 34. roku życia są mniej zainteresowani prezentami “gadżetowymi”. Wśród kobiet znaczenie ma także stan cywilny osoby w związkach częściej planują tego typu zakupy, prawdopodobnie dla swoich partnerów.

Jak wynika z badania, Internet stał się w Polsce podstawowym źródłem poszukiwania świątecznych prezentów. W sposób tradycyjny chętniej kupujemy jedynie: biżuterię, kosmetyki, odzież i obuwie oraz artykuły spożywcze. Ankietowani uważają, że zakupy online to przede wszystkim oszczędność czasu (95 proc.), pieniędzy (94 proc.) i większa dostępność produktów (90 proc.). Zdecydowanie najchętniej kupujemy na portalach aukcyjnych (47 proc.). Przewagą zakupów tradycyjnych jest za to według respondentów lepsze doradztwo (83 proc.) i większa ekskluzywność produktów (51 proc.).

Wśród powodów, które powstrzymałyby ich przed zakupami w sieci, respondenci zwracają uwagę na chęć obejrzenia i wypróbowania produktu (44 proc.) oraz obawy o proces dostarczenia produktu pocztą lub firmą kurierską (42 proc.). Co trzeci z nich boi się, że może stać się ofiarą cyberprzestępców, a jego dane mogą zostać wykradzione.

Obawy mają swoje pokrycie w faktach, bowiem 20 proc. ankietowanych przyznaje, że doświadczyło działalności przestępczej podczas zakupów online. Najczęściej zdarza się, że kupujący nie otrzymuje produktów, za które już zapłacił. – ”

Polacy chętnie kupują online, ale zapominają o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Na przykład podają dane kart kredytowych w niezaszyfrowanych formularzach sklepów internetowych lub przesyłają je poprzez e-mail

” – podkreśla Paweł Reszczyński.  Z drugiej strony, aż 30 proc. badanych przyznało, że zostało okradzionych w czasie tradycyjnych zakupów.

W tym roku ankietowani planują wydać na prezenty świątecznie średnio 523 zł. Suma wzrasta do 850 zł, jeżeli weźmiemy pod uwagę osoby planujące zakup elektroniki użytkowej. Badani, którzy nie zadeklarowali takich planów, wydadzą przeciętnie 408 zł.