Polskie szkoły przyszłości

Zakończył się cykl bezpłatnych, regionalnych konferencji “Nowoczesne technologie w szkole”, którego organizatorem był miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej “Dyrektor Szkoły” wydawany przez wydawnictwo Wolters Kluwer Polska. Konferencje poświęcone były wprowadzaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych do szkół, a ich uczestnikami byli dyrektorzy szkół i nauczyciele. Patronat medialny nad wydarzeniem objął miesięcznik CHIP. W związku z tym zadaliśmy panu Andrzejowi Przybyło, członkowi zarządu AB S.A. kilka pytań.
Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu, AB S.A.
Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu, AB S.A.

Właśnie zakończył się cykl regionalnych konferencji “Nowoczesne technologie w szkole, którego byliście partnerem. Czy uważa Pan, że takie przedsięwzięcia mają szansę zmienić sposób wykorzystywania nowoczesnych technologii w szkołach?

Nasze czasy wymagają od szkół inwestowania w nowoczesne rozwiązania technologiczne. Ważne jest, aby dyrektorzy i nauczyciele posiadali pełną wiedzę na ten temat. Cykl konferencji miał zaprezentować dyrektorom, konkretne rozwiązania technologiczne, które mogą wprowadzić do swoich szkół. Do udziału w cyklu zaproszeni byli eksperci, którzy na konkretnych przykładach prezentowali rozwiązania technologiczne oraz ich możliwości i zalety w pracy z uczniami. Prezentowane były również przykłady finansowania ich zakupu.

Określenie nowoczesne technologie często jest kojarzone z dużymi budżetami i ogromnym wydatkami. Czy są tanie rozwiązania, które unowocześnią szkołę?

Ciężko mówić o “tańszych” rozwiązaniach w przypadku sprzętu komputerowego. Tutaj szkoła musi liczyć się z określonym przedziałem kosztów – w zależności od ilości zamawianych komputerów, tablic interaktywnych itp. Na pewno można skorzystać z darmowych narzędzi programowych, na przykład z Microsoft LiveEdu – bezpłatnego pakietu dla każdego użytkownika powiązanego ze szkołą. Zawiera on pocztę, kalendarz, komunikator oraz 25GB miejsca na dysk wirtualnym, poprzez który możemy przekazywać zasoby innym osobom. Podstawowe aplikacje wchodzące w skład pakietu Microsoft Office, tj. Word, Excel, OneNote, dostępne są poprzez Internet. Innym bezpłatnym narzędziem jest e-dziennik Rekte.pl. Jedna z naszych firm oferuje bezpłatny czas użytkowania tego narzędzia. Innym atutem dla szkół jest możliwość kupowania sprzętu bez VATu lub brania go w leasing. Podczas cyklu konferencji dla dyrektorów szkół pokazywaliśmy zalety takiego rozwiązania zakupowego przy współpracy z Europejskim Funduszem Leasingowym, w którym oprocentowanie roczne wynosiło mniej niż 6%. W takiej postaci leasing nie obciąża zadłużenia gmin w sytuacji, gdy niektóre z nich borykają się z ustawowym zadłużeniem do 55%.

Przy wprowadzani nowoczesnych technologii niewątpliwie ważną kwestią jest samo zaangażowanie dyrektora szkoły. Możliwości istnieją – jak chociażby wspomniane wcześniej bezpłatne narzędzia. Należy z nich po prostu skorzystać.

Szkoły na wsi i w małych miejscowościach kojarzą się z zaniedbaną infrastrukturą i brakiem środków na nowoczesne pomoce dydaktyczne. To właściwy obraz?

Nie można postrzegać kwestii informatyzacji szkół na wsiach wyłącznie przez stereotyp małych, biednych placówek edukacyjnych. Wielokrotnie spotkałem się z sytuacją zaprzeczającą takiemu obrazowi – w szkołach w dużych miastach nie było tak bogatego wyposażenia jak na wsi. Problemem tych szkół jest z pewnością brak centralnego zaopatrywania w sprzęt ze strony Ministerstwa Edukacji. Kwestia ta została zrzucona na barki dyrektorów szkół i to od ich zaangażowania zależy, co w danej gminie wywalczą dla swojej jednostki, czyli ile środków pieniężnych otrzymają. Dyrektorzy oczywiście mogą skorzystać z unijnych programów wyrównywania, które w dostarczają fundusze szczególnie do regionów mniej rozwiniętych. Ogromną barierą jest również dostęp do szerokopasmowego Internetu.

Co można doradzić dyrektorom szkół, którzy chcą zapewnić swoim uczniom ciekawy sposób zdobywania wiedzy?

Dyrektorzy i nauczyciele powinni wykorzystać swój największy potencjał i najbardziej innowacyjną grupę osób w szkole – czyli uczniów. Rolą nauczyciela jest inspirować ich do działań, pokazywać możliwości jakie niosą nowe technologie oraz uczyć podstaw w tym zakresie. Nowe technologie nie stanowią celu samego w sobie, ale są idealnym sposobem przekazywania wiedzy.