Procedura testowa kart graficznych PCI-E 2011
Model | Wypożyczony przez | |
Procesor |
Intel Core i7-975 Extreme Edition
| |
Płyta główna |
Gigabyte EX58-EXTREME
| |
Pamięć RAM |
Patriot Viper 3×2 GB 1600 MHz
(PVT36G1600LLK) | |
HDD |
Seagate Momentus 7200.4
(ST9320423AS) | |
Zasilacz |
Corsair HX1000W
| |
Monitor |
NEC MultiSync 30″ 3090WQXi
|
Jako system operacyjny wykorzystujemy oprogramowanie Microsoft Windows 7 Home Premium w 64-bitowej wersji. Oprócz niezbędnych sterowników oraz zestawu benchmarków na dysku testowym nie jest zainstalowane żadne oprogramowanie, które mogłoby obciążyć platformę w czasie trwania testu.
Test
Po umieszczeniu karty graficznej w złączu PCI-E włączamy komputer a następnie instalujemy najnowszą wersję sterownika przeznaczonego dla danego modelu chipsetu graficznego. Używamy jedynie sterowników znajdujących się na stronach producenta danego chipsetu. Po ich zainstalowaniu przystępujemy do serii testów w czasie których używamy oprogramowania w następujących wersjach:
3DMark 06 ver. 1.2.0
3DMark Vantage ver. 1.0.2
3DMark 11
Crysis Warhead
Crysis 2
Far Cry 2
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Resident Evil 5
Unigine 2.0
DiRT2
DiRT3
W przypadku benchmarków syntetycznych (3DMark06 oraz 3DMark Vantage) używamy standardowych ustawień producenta. Dodatkowym pomiarem przeprowadzanym w 3DMark Vantage jest test przy predefiniowanych ustawieniach Extreme.
Testy w grach Far Cry 2, Resident Evil 5, DiRT2 oraz S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat przeprowadzamy przy użyciu wbudowanych benchmarków. Ustawienia są zależne od rodzaju gry i wyglądają następująco:
Far Cry 2: demo: Playback; all high
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat DX10: Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat DX11: Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
Resident Evil 5: DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
W przypadku gry Crysis Warhead jako pomoc w testach wykorzystujemy oprogramowanie FBWH BenchTool w wersji 0.29. W jego ustawieniach wybieramy demo ambush oraz tryb Enthusiast a następnie zapętlone puszczamy w rozdzielczościach testowych.
Wszystkie testy bazujące na grach wykonujemy w rozdzielczościach 1280×1024, 1680×1050, 1920×1200 oraz 2560×1600. Dla każdej z rozdzielczości testy są powtarzane trzykrotnie a wynik końcowy stanowi średnią ze wszystkich przebiegów.
W celu uzyskania szczegółowych informacji o karcie danego producenta wykorzystujemy oprogramowanie GPU-Z w najnowszej, dostępnej wersji, oraz dodatkowo weryfikujemy te dane na stronie producenta. Przy pomocy tego narzędzia monitorujemy dodatkowo temperaturę karty w trybie idle (pulpit systemu Windows 7) oraz w trakcie grania a dane te spisujemy.
Równolegle w trakcie sprawdzania temperatury karty graficznej badamy również jej zapotrzebowanie na prąd. Czynność ta odbywa się przy wykorzystaniu miernika Energy Monitor 3000. Do arkusza trafia wynik minimalny (mierzony w trakcie spoczynku platformy) oraz maksymalny który osiągamy obciążając komputer testem FurMark. Wyniki uzyskane w czasie tego pomiaru nie obrazują zapotrzebowanie na prąd samej karty graficznej, a całej platformy. Kolejnym etapem jest pomiar głośności karty wykonywany w specjalnej komorze bezechowej. Badania wykonywane są w czasie grania (piąty przebieg benchmarka Far Cry 2) oraz w czasie normalnej pracy (pulpit systemu Windows 7).
Ocena końcowa
W przypadku kart graficznych finalna ocena rozkłada się w następujący sposób:
1) Maksymalnie 5% oceny końcowej karta może otrzymać za wyposażenie oraz dane techniczne. Na tą wartość składają się złącza fizycznie zainstalowane na karcie a także różnego rodzaju przejściówki oraz dodatkowe kable a także oprogramowanie dołączone do karty. W tym punkcie pod uwagę bierzemy jedynie pełne wersje programów i gier. Dodatkowe punkty przydzielamy także za okres gwarancji.
2) Maksymalnie 5% oceny końcowej karta może otrzymać za hałas generowany przez układ chłodzenia zamontowany na karcie. Im karta pracuje ciszej, tym ocena jest wyższa.
3) Maksymalnie 5% oceny końcowej karta może otrzymać za pobór prądu. Na tę wartość składają się dwa pomiary: w trybie spoczynku oraz w trakcie obciążenia.
4) Najważniejsza wartością określającą pozycje karty w naszym rankingu jest jej wydajność. Maksymalnie produkt może uzyskać tu aż 85% swojej końcowej oceny. Na wartość tą składają się noty uzyskane we wspomnianych już wcześniej benchmarkach.