Lenovo chce być numerem jeden

Redakcji CHIP udało się dotrzeć do Andrzeja Sowińskiego i zadać mu kilka najistotniejszych pytań o przyszłość firmy Lenovo. Z racji tego, że nasi czytelnicy nie lubią czytać wywiadów, pokusiliśmy się o przeredagowanie naszej rozmowy. Zapraszamy do lektury:
Lenovo chce być numerem jeden

1. Statystycznie rzecz biorąc:

Lenovo dynamicznie zdobywa rynek i robi to w imponującym tempie. Jak dowiedzieliśmy się od prezesa Sowińskiego, na początku listopada Lenovo objęło pozycję drugiego pod względem wielkości dostawcy komputerów PC na świecie —

zaledwie kwartał po awansie na trzecie miejsce

. W drugim kwartale światowe dostawy komputerów PC zrealizowane przez Lenovo zwiększyły się o ponad 35 procent w stosunku do poprzedniego roku. Co więcej: dla Lenovo był to już dziesiąty kwartał z rzędu, w którym może pochwalić się najszybszym rozwojem jeśli chodzi o branżę komputerową i ośmy kwartał, w którym notuje najszybszy wzrost wśród czterech największych dostawców komputerów PC. Lenovo odnotowało również największy w swojej historii kwartalny udział w światowym rynku, wynoszący 13,5 procent. Jak sami widzicie, jest się czym pochwalić.

Lenovo zapewnia, że nie planuje spocząć na laurach i cieszyć się drugim miejscem na podium. Długofalowa strategia firmy zakłada zdobycie tytułu największego dostawcy komputerów PC na świecie. Kiedy? Tego niestety się nie dowiedzieliśmy.

2. Gdzie tkwi tajemnica? Czyli co Lenovo sprzedaje najlepiej:

Lenovo najczęściej kojarzone jest z wytrzymałymi notebookami marki ThinkPad. Co więcej wprowadzone niedawno na polski rynek modele Edge oraz X1 wyróżnia także miła dla oka obudowa oraz całkiem niezłe parametry. Jak wynika z danych sprzedaży, które zostały nam przedstawione dużym zainteresowaniem cieszą się również modele serii konsumenckiej Y570, Z570 i G570, które stworzone zostały z myślą o użytkownikach ceniących sobie świetną wydajność oraz styl.

Pod koniec roku (tj. w okresie kupowania prezentów świątecznych) sporym zainteresowaniem cieszą się również najnowsze produkty Lenovo, takie jak ultrabook U300s oraz tablety Lenovo IdeaPad K1 oraz ThinkPad. Do tego dochodzą jeszcze komputery typu all-in-one. “Stylowy wygląd, ergonomiczna obudowa oraz konfiguracje dostosowane do potrzeb użytkownika” to hasła, jakimi reklamowane są takie modele jak A320 czy B520. Jak widać, reklamowane są skutecznie.

Próbowaliśmy dowiedzieć się również czy i kiedy w Polsce będą dostępne smartfony marki Lenovo. Oficjalne decyzje nie zostały jeszcze podjęte, także pozostaje nam czekać i mieć nadzieję…

3. Quo vadis laptopie? Czy ultrabooki wyprą z rynku inne komputery przenośne?

Założenia ultrabooków jako rodziny są zdefiniowane przez firmę Intel, pomysłodawcę tej grupy. Maszyny muszą spełniać szczególne kryteria wydajnościowe i gabarytowe. W Polsce w ofercie Lenovo znajdą się dwa modele – U300s –

już wkrótce i od nowego roku U300e

. Lenovo w swoich notebookach – w tym również ultrabookach stosuje technologie i unikalne rozwiązania takie jak “oddychająca” klawiatura pomagająca rozpraszać ciepło, duży, wykonany z utwardzanego szkła touchpad – to wszystko zamkniete w nawiązującej designem do książki, całkowicie metalowej obudowie. Towarzyszą temu unikalne rozwiązania zarządzania energią, pozwalające oszczędzać baterię i wydłużać jej żywotność, a gdy zachodzi taka potrzeba wykonać ultra-szybkie ładowanie (półgodzinne ładowanie w tym trybie pozwala na trzygodzinną pracę). Do tego dostajemy specjalną wersję Windows zoptymalizowaną przez Microsoft pod kątem komputerów Lenovo – między innymi ze znacznie przyspieszonym startem systemu. Na pewno jest to sprzęt nowoczesny i według Lenovo “godny uwagi”.

W przyszłości wszystko wskazuje na to, że komputery będą ulegać dalszej miniaturyzacji. Ale czy na pewno tak się stanie przekonamy się za kilka lat.

4. Czy Lenovo jest przygotowane na erę “post-PC”?

Przyszłość branży IT zapowiada się niezwykle ciekawie. Zmiany w rankingach największych producentów wskazują na to, że jest ona nadal niepewna. Jednocześnie mamy do czynienia z innymi ciekawymi zjawiskami takimi jak konsumeryzacja, powstawianie nowych grup produktów jak all-in-one, ultrabooki czy tablety. Spore zmiany zachodzą także w obszarze oprogramowania, popularność zyskuje przetwarzanie w chmurze. Natomiast jeśli chodzi o sam sprzęt, to Lenovo zmierza w stronę urządzeń dostępowych, małych i przenośnych. Dziś ten trend odzwierciedlają miedzy innymi tablety.

Kiedy to nastąpi? Trudno dziś oszacować, ale komputery PC na pewno będą nadal pełnić ważną rolę i minie jeszcze wiele lat, zanim całkowicie znikną z rynku.

Jak widać, Lenovo zadowolone jest ze swoich wyników i strategii. Liczymy na komentarze użytkowników tej marki, żeby zweryfikować opinię prezesa Sowińskiego z klientami firmy Lenovo.