Szminka czy e-rachunek, czyli Polka w Internecie

Dobrze poinformowane, chętnie korzystające z oferty sklepów internetowych i świadome niebezpieczeństw w sieci – oto polskie internautki.

Polka w Sieci

Polka w Sieci

Z badań przeprowadzonych dla F-Secure, producenta rozwiązań zabezpieczających komputery i telefony komórkowe, przez Instytut Badawczy IPC wynika, iż, największy odsetek Pań rozpoczyna dzień od przejrzenia głównej strony Wirtualnej Polski lub Onetu (po 23 proc.), uruchomienia wyszukiwarki Google (12 proc.) oraz logowania do poczty elektronicznej (10 proc.). Mimo upodobania do serwisów społecznościowych, stosunkowo niewiele Pań zaczyna surfowanie przy porannej kawie od Facebooka (6 proc.) i Naszej Klasy (2 proc.).

Ulubioną formą przeglądania treści internetowych są artykuły tekstowe – preferuje ją 77 proc. respondentek. Po 11 proc. woli filmy wideo i prezentacje online.

Podczas surfowania w sieci internautki są raczej zainteresowane najświeższymi wiadomościami ze świata, niż plotkami o gwiazdach (przegląda je zaledwie 7 proc. respondentek). Poza serwisami newsowymi, które odwiedza 78 proc. ankietowanych, najpopularniejszy sposób spędzania czasu w sieci przez Polki to przeglądanie ofert sklepów internetowych i serwisów aukcyjnych (41 proc.) oraz serwisów społecznościowych (39 proc.)

Na zakupy marsz!

Po przejrzeniu najnowszych wieści ze świata i serwisów społecznościowych nadchodzi czas na zakupy. Polki polują przede wszystkim na odzież, bieliznę i dodatki – tę odpowiedź wybrało 37 proc. ankietowanych internautek. Na drugim miejscu znajduje się kultura, czyli książki oraz płyty z filmami i muzyką (16 proc.), o jeden procent wyprzedzając perfumy i kosmetyki oraz buty. Towary niechętnie kupowane przez Polki w sieci to przede wszystkim artykuły spożywcze oraz motoryzacyjne (po 1 proc.) i artykuły dla zwierząt (2 proc). Zakupów w Internecie nie dokonuje 27 proc. respondentek.

Po zakupach nadchodzi czas na płatność. Polskie internautki preferują tradycyjne przelewy bankowe (ok. 59 proc.) lub zapłatę gotówką przy odbiorze (ok. 31 proc.). Około 9 proc. korzysta z szybkich płatności internetowych, a jedynie nieco powyżej 1 proc. z kart kredytowych.

Polki bezpieczne w sieci

Według badania, wykonanego dla F-Secure przez TNS OBOP pod koniec 2011 roku, kobiety rzadziej od mężczyzn łączą się z Internetem za pośrednictwem telefonów komórkowych (18 proc. kobiet, 37 proc. mężczyzn). Być może wiąże się to z obawą o wrażliwe dane – kobiety częściej niż mężczyźni (o ok. 10 proc.) myślą o ochronie danych zapisanych w komórce.

Polki kładą również większy nacisk na ochronę dzieci przed nieodpowiednimi treściami z Internetu – jest ona ważną kwestią dla ok. 75 proc. kobiet i 55 proc. mężczyzn. Kobiety częściej dostrzegają również ryzyko towarzyszące ściąganiu darmowych plików z sieci (kobiety – 65 proc., mężczyźni – ok. 47 proc.), a także mają nieco większą od mężczyzn potrzebę ochrony komputera przed wirusami i zagrożeniami ze stron internetowych.

A jak wygląda kwestia kopii zapasowych ważnych danych? Polskie internautki częściej sygnalizują potrzebę rozwiązań ułatwiających automatyczną archiwizację i dzielenie się plikami. Odsetek kobiet wykonujących regularnie kopie bezpieczeństwa swoich danych jest również minimalnie większy od odnośnej grupy mężczyzn. Polki w mniejszym stopniu używają jednak programów do automatycznej synchronizacji danych, a także rzadziej zgrywają kopie zapasowe danych na zewnętrzne nośniki.

Polskie internautki są dobrze poinformowane i chętnie korzystają z dobrodziejstw Internetu. Są również często ostrożniejsze od mężczyzn i mają większą świadomość zagrożeń płynących z sieci — komentuje Michał Iwan, dyrektor zarządzający F-Secure Polska. –

Jeżeli Polki stosują także odpowiednie zabezpieczenia przed internetowymi zagrożeniami, np. regularnie aktualizowany program antywirusowy, to mogę śmiało powiedzieć, że są lepiej przygotowane do korzystania z sieci niż polscy mężczyźni — dodaje.

Chcesz być na bieżąco z CHIP? Obserwuj nas w Google News