24 proc. internautów miało styczność z fałszywym oprogramowaniem antywirusowym

24% respondentów otrzymało irytujące oferty zainstalowania fałszywego oprogramowania antywirusowego w celu “zabezpieczenia” ich komputera. Odsyłacz do takich fałszywych programów zwykle znajduje się w okienku wyskakującym, wraz z fałszywym ostrzeżeniem o infekcji komputera. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i nie dać się nabrać na takie cyberoszustwo, najlepiej instalować oprogramowanie od zaufanego producenta – np. jeden z produktów antywirusowych firmy Kaspersky Lab. Przy odpowiednim zabezpieczeniu komputera szkodliwe antywirusy nie stanowią żadnego zagrożenia.
Odsyłacz do fałszywych programów zwykle znajduje się w okienku wyskakującym, wraz z fałszywym ostrzeżeniem o infekcji komputera
Odsyłacz do fałszywych programów zwykle znajduje się w okienku wyskakującym, wraz z fałszywym ostrzeżeniem o infekcji komputera
Odsyłacz do fałszywych programów zwykle znajduje się w okienku wyskakującym, wraz z fałszywym ostrzeżeniem o infekcji komputera

Odsyłacz do fałszywych programów zwykle znajduje się w okienku wyskakującym, wraz z fałszywym ostrzeżeniem o infekcji komputera

Poczta e-mail stanowi kolejne powszechne źródło zagrożeń – prawie jedna trzecia użytkowników (31%) skarży się na otrzymywanie licznych wiadomości spamowych. Nie jest to żadną niespodzianką: według statystyk Kaspersky Lab z maja 2012 r. (http://www.viruslist.pl/news.html?newsid=711) niechciana korespondencja stanowiła niemal 74% globalnego ruchu e-mail.

Wiadomości e-mail, które pochodzą rzekomo z banku czy od administratora strony, a ich celem jest uzyskanie loginów, haseł oraz innych danych osobistych, zostały otrzymane przez 23% uczestników badania Harris Interactive. E-maile z podejrzanymi załącznikami lub odsyłaczami (oraz podobne wiadomości na portalach społecznościowych) trafiły do 27% użytkowników. Problem pogarsza dodatkowo fakt, że według tego samego badania 18% respondentów ma problemy z rozróżnieniem autentycznych wiadomości od spamu.

Pełny raport z badania przeprowadzonego przez Harris Interactive jest dostępny na stronie http://www.kaspersky.com/downloads/pdf/kaspersky_lab_consumer_survey_report_eng_final.pdf.