Ekran PureMotion HD+ w Nokii Lumia 920 jest nieco bez sensu

Windows Phone 7.x obsługuje tylko i wyłącznie jedną rozdzielczość ekranu. Jest nią 480 x 800 pikseli. Oznacza to, że ekran ma proporcje 9:15. Windows Phone 8 wprowadza dwie dodatkowe, wyższe. Pierwsza, to 720p, czyli 720 x 1280 pikseli. Druga jest jeszcze wyższa: 768 x 1280 pikseli. Ta powinna wydawać się najbardziej atrakcyjna.
Ekran PureMotion HD+ w Nokii Lumia 920 jest nieco bez sensu
Więcej znaczy lepiej? Niekoniecznie...

Więcej znaczy lepiej? Niekoniecznie…

Tak samo uważa Nokia. Jak dotąd jest jedynym partnerem Microsoftu, który zdecydował się ją zastosować. Ekran, który ją wykorzystuje, nazwano PureMotion HD+. Powinniśmy uważać, że jest on najlepszym wyborem w każdej kategorii, prawda? Niestety, nie jest to takie proste. Pomóżmy sobie matematyką, by to ocenić.

Ekran PureMotion HD+ jest dokładnie tych samych proporcji, co ekrany smartfonów z Windows Phone 7. Oznacza to, że wszystkie treści na ekranie są dużo ostrzejsze. DPI zostało zwiększone o 160 procent. Powinien on też, według logiki, prezentować najwięcej elementów interfejsu. Prawda? Niezupełnie.

Windows Phone 8 w rozdzielczości 720p, czyli tej nieco niższej, zwiększa DPI o 150 procent względem “oryginału”. To konieczne, by zachować kompatybilność z istniejącymi już aplikacjami. Jak policzycie sobie to wszystko na kalkulatorze, wychodzi na to, że ekran powinien mieć rozdzielczość 720 x 1200 pikseli. Gdzie dodatkowe 80 punktów? No właśnie. Dostajemy je w gratisie.

Oznacza to, że rozdzielczość 720p będzie oferowała więcej przestrzeni roboczej, niż 768 x 1280 pikseli. Rzecz jasna, obraz wyświetlany na ekranie będzie nieco gorszej jakości. Ale przypominam raz jeszcze: w pierwszym przypadku DPI jest zwiększone o 150 procent, w drugim o 160 procent. Nie nazwałbym tego zawrotną różnicą.

Dlatego kupując smartfon z Windows Phone 8, zastanówcie się, co jest dla was istotniejsze. Nieco wyższa jakość, czy kilka linijek tekstu / opcji w menu więcej. W obu przypadkach nie będą to zawrotne różnice. Nie ulegajcie jednak złudzeniu, że wyższa rozdzielczość jest zawsze lepsza. Nie w spójnym świecie Windows Phone 8, gdzie wszystko musi być ze sobą kompatybilne.