F-prezent czyli Facebook Gifts nadciąga

Twórcy projektu deklarują, że ich celem jest stworzenie najlepszego sposobu na przesłanie prezentu. Uruchomiona usługa pozwala na wręczenie podarunków w postaci realnych produktów. Starbucks, Uber cabs, Warby Parker to tylko niektórzy z ponad 100 partnerów, którzy nawiązali współpracę z Facebookiem, który zarabia określoną kwotę od każdego sprzedanego prezentu. Procesu zakupu giftu można dokonać także za pośrednictwem smartfonów. Informację o podarunku w postaci graficznej można zamieścić również na timeline wybranej osoby lub w postaci prywatnej wiadomości. Użytkownik portalu ma możliwość nabycia produktu dla siebie.
Ludzie nie umawiają się już na spotkania czy nie skrzykują na eventy dzwoniąc do siebie czy wysyłając smsy, tylko zakładają wydarzanie na Facebooku
Ludzie nie umawiają się już na spotkania czy nie skrzykują na eventy dzwoniąc do siebie czy wysyłając smsy, tylko zakładają wydarzanie na Facebooku
Internetowy gigant społecznościowy powraca w obszar social gifting.

Internetowy gigant społecznościowy powraca w obszar social gifting.

Poprzez Facebooka nie tylko wysyłamy wiadomości, ale również uczestniczymy we wspólnych dyskusjach, wymieniamy się plikami, ciekawymi linkami, zdjęciami, informacjami o wydarzeniach czy organizujemy happeningi. Samo zjawisko social gifting, które wykorzystuje siłę mediów społecznościowych w przypadku wręczania prezentów, od kilku miesięcy intensywnie rozwija się w Szwecji, Wielkiej Brytanii i Norwegii. Przykładowo w Szwecji przez 4 miesiące wręczono ponad 2,4 mln kuponów prezentowych. — mówi Tomasz Borowy, menadżer projektu Bonbonier.

Możliwość dawania prezentów Facebook pozostawił również zewnętrznym aplikacjom działającym na jego platformie. Podczas gdy w Stanach Zjednoczonych portal uruchamia własną usługę Gifts, na lokalnym rynku funkcjonują już projekty takie jak Bonbonier. Aplikacja pozwala na umieszczenie i dokładanie się do wspólnego bonu podarunkowego na ścianie znajomego. Kupon można wymienić na prezent w jednym z wielu sklepów na terenie całej Polski lub w Internecie.

Patent na dobrą Karmę?

To nie pierwsze podejście Facebooka do social giftingu. W maju tego roku serwis zakupił aplikację o nazwie Karma, która pełni ważną rolę w procesie budowania pozycji serwisu w obszarze social commerce. W 2011 roku portal otrzymał również patent o numerze 7,970,657, opisujący system oraz metodę służącą dawaniu prezentów przez sieć społecznościową. Określał on nie tylko sposób wyświetlania ikon reprezentujących otrzymane dobra, ale także to, co można nazwać prezentem, a co nie. Według patentu mogą to być zarówno dobra realne jak i cyfrowe bądź wirtualne. Korzystający z serwisu może otrzymać je od innego użytkownika lub zakupić od swojego znajomego korzystającego z platformy społecznościowej. Wniosek patentowy został złożony w kwietniu 2007 roku, niedługo po uruchomieniu przez serwis usługi Gift Shop, pozwalającej na wirtualne kupowanie podarunków w cenie dolara. Została ona jednak zamknięta w sierpniu 2010 roku, zanim patent został przyznany. Teraz jednak Facebook znów powraca do gry. Uruchomiona w Stanach Zjednoczonych usługa Gifts ma być docelowo dostępna dla wszystkich użytkowników portalu. To ważna informacja nie tylko dla graczy social gifting, ale również dla całego rynku e-commerce, który szuka sposobu na wykorzystanie potencjału mediów społecznościowych w swoich strategiach sprzedażowych.