Ludzie nie umawiają się już na spotkania czy nie skrzykują na eventy dzwoniąc do siebie czy wysyłając smsy, tylko zakładają wydarzanie na Facebooku

F-prezent czyli Facebook Gifts nadciąga

Internetowy gigant społecznościowy powraca w obszar social gifting.

Internetowy gigant społecznościowy powraca w obszar social gifting.

Internetowy gigant społecznościowy powraca w obszar social gifting.

Twórcy projektu deklarują, że ich celem jest stworzenie najlepszego sposobu na przesłanie prezentu. Uruchomiona usługa pozwala na wręczenie podarunków w postaci realnych produktów. Starbucks, Uber cabs, Warby Parker to tylko niektórzy z ponad 100 partnerów, którzy nawiązali współpracę z Facebookiem, który zarabia określoną kwotę od każdego sprzedanego prezentu. Procesu zakupu giftu można dokonać także za pośrednictwem smartfonów. Informację o podarunku w postaci graficznej można zamieścić również na timeline wybranej osoby lub w postaci prywatnej wiadomości. Użytkownik portalu ma możliwość nabycia produktu dla siebie.

Poprzez Facebooka nie tylko wysyłamy wiadomości, ale również uczestniczymy we wspólnych dyskusjach, wymieniamy się plikami, ciekawymi linkami, zdjęciami, informacjami o wydarzeniach czy organizujemy happeningi. Samo zjawisko social gifting, które wykorzystuje siłę mediów społecznościowych w przypadku wręczania prezentów, od kilku miesięcy intensywnie rozwija się w Szwecji, Wielkiej Brytanii i Norwegii. Przykładowo w Szwecji przez 4 miesiące wręczono ponad 2,4 mln kuponów prezentowych. — mówi Tomasz Borowy, menadżer projektu Bonbonier.

Możliwość dawania prezentów Facebook pozostawił również zewnętrznym aplikacjom działającym na jego platformie. Podczas gdy w Stanach Zjednoczonych portal uruchamia własną usługę Gifts, na lokalnym rynku funkcjonują już projekty takie jak Bonbonier. Aplikacja pozwala na umieszczenie i dokładanie się do wspólnego bonu podarunkowego na ścianie znajomego. Kupon można wymienić na prezent w jednym z wielu sklepów na terenie całej Polski lub w Internecie.

Patent na dobrą Karmę?

To nie pierwsze podejście Facebooka do social giftingu. W maju tego roku serwis zakupił aplikację o nazwie Karma, która pełni ważną rolę w procesie budowania pozycji serwisu w obszarze social commerce. W 2011 roku portal otrzymał również patent o numerze 7,970,657, opisujący system oraz metodę służącą dawaniu prezentów przez sieć społecznościową. Określał on nie tylko sposób wyświetlania ikon reprezentujących otrzymane dobra, ale także to, co można nazwać prezentem, a co nie. Według patentu mogą to być zarówno dobra realne jak i cyfrowe bądź wirtualne. Korzystający z serwisu może otrzymać je od innego użytkownika lub zakupić od swojego znajomego korzystającego z platformy społecznościowej. Wniosek patentowy został złożony w kwietniu 2007 roku, niedługo po uruchomieniu przez serwis usługi Gift Shop, pozwalającej na wirtualne kupowanie podarunków w cenie dolara. Została ona jednak zamknięta w sierpniu 2010 roku, zanim patent został przyznany. Teraz jednak Facebook znów powraca do gry. Uruchomiona w Stanach Zjednoczonych usługa Gifts ma być docelowo dostępna dla wszystkich użytkowników portalu. To ważna informacja nie tylko dla graczy social gifting, ale również dla całego rynku e-commerce, który szuka sposobu na wykorzystanie potencjału mediów społecznościowych w swoich strategiach sprzedażowych.

Chcesz być na bieżąco z CHIP? Obserwuj nas w Google News