3DMark: nowe wyzwanie dla wszystkich platform!

3DMark: nowe wyzwanie dla wszystkich platform!

Jak co roku programiści z Futuremark’a udostępnili nam najnowszą wersję popularnego narzędzia pomiarowego jakim bez wątpienia jest 3DMark.

Osoby śledzące Facebookowy kanał tej firmy od pewnego czasu miały możliwość podziwiania jednej ze scen dostępnych w finalnym produkcie, natomiast my w dzisiejszej, krótkiej recenzji postaramy się przybliżyć tajniki wszystkich trzech testów zawartych w programie o którym w tym roku będzie głośno!

Oprogramowania 3DMark dotychczas wykorzystywali w swoich testach głównie testerzy kart graficznych. Oczywiście w trakcie pomiarów liczyła się również wydajność jednostki centralnej CPU, natomiast procentowy udział w wyniku głównym był raczej marginalny. Po 3DMark Vantage wykorzystującym DirectX 10 oraz dostępnym później 3DMark 11 (DirectX 11) wielu z nas zastanawiało się przy użyciu jak skonstruowanych scen benchmarkowy gigant będzie obciążał najwydajniejsze obecnie na rynku karty graficzne oraz mające nadejść w tym roku nowe serie produktów od AMD oraz Nvidii.

Ponieważ obecne społeczeństwo nie znosi braku informacji w sieci pojawiały się przypuszczenia, niepotwierdzone przez producenta screeny oraz wieloznaczne informacje. Na mniej więcej miesiąc przed publikacją na oficjalnym kanale Futuremarka na YouTube znalazł się teaser z jednym z testów…

W ostatni piątek, tuż przed wyjściem z pracy na upragniony weekend otrzymałem wiadomość z linkiem do najnowszego 3DMarka oraz pakietem dla prasy… Co zatem się w nowym programie zmieniło?

Pierwszą i zarazem najważniejszą nowością jaką zobaczymy w 3DMarku (taka jest nowa, oficjalna nazwa tego benchmarka) jest możliwość testowania wszystkich dostępnych na rynku urządzeń multimedialnych bez względu na zainstalowany na nich system operacyjny! Jest to krok do upowszechnienia oprogramowania Futuremarka nie tylko wśród testerów kart graficznych, ale także tabletów a nawet smartphonów… Wizję programistów ilustruje poniższy materiał wideo.

Na kolejnych stronach znajdziecie opis każdego z trzech dostępnych w 3DMarku testów wraz ze screenami oraz informacją o stosowanych domyślnie ustawieniach testowych.

Test pierwszy – Ice Storm

Pierwszą ze scen którą otrzymujemy do dyspozycji jest Ice Storm. O ile pod względem jakości obrazu ona nie powala to jest najbardziej zaawansowanym narzędziem testowym jakim najnowszy 3DMark dysponuje! To właśnie dzięki Ice Storm możliwe staje się porównanie urządzeń mobilnych (tablety oraz smartphony) oraz komputerów klasy PC. Co ważniejsze działa on nie tylko na urządzeniach z systemem Windows ale również na platformach iOS oraz Android.

W skład Ice Storm wchodzą dwa testy graficzne skupiające się na wydajności rdzenia graficznego oraz jeden wykorzysujący fizykę obliczaną przez CPU. Jeżeli pomiary odbywają się w środowisku Windows Ice Storm wykorzystuje biblioteki DirectX 11 ograniczając je do jakości obrazu Direct3D dziewiątego poziomu. W przypadku platformy iOS bądź Android wykorzystywany jest OpenGL ES 2.0. Co ważniejsze wyniki uzyskane w tym teście można porównywać pomiędzy różnymi platformami.

Pierwsza część testu skupia się na sprawdzeniu wydajności kart graficznych podczas wyświetlania dużej ilości wierzchołków oraz cieni, w czasie gdy druga skupia się na pikselach oraz metodzie post processingu. Test procesora polega na wykorzystaniu czterech równolegle wykonywanych symulacjach fizyki w czasie kolizji. Każda z nich wykorzystuje oddzielny wątek CPU.

Standardowe ustawienia dla komputera klasy PC z systemem Windows dla testu Ice Storm wyglądają następująco:

Poniżej znajdziecie także parę screenów wykonanych w trakcie trwania dema.

Test drugi – Cloud Gate

Cloud Gate w odróżnieniu od Ice Storm jest przeznaczony tylko i wyłącznie dla urządzeń pracujących pod kontrolą systemu operacyjnego Windows. Producent sugeruje aby wykorzystywać ten test do sprawdzania wydajności notebooków oraz typowych domowych komputerów klasy PC.

W skład Cloud Gate wchodzą dwa testy sprawdzające wydajność karty graficznej oraz jeden test fizyki. Benchmark ten wykorzystuje biblioteki DirectX 11 z wprowadzonymi ograniczeniami do Direct3D dziesiątego poziomu co sprawia że jest idealny do testów urządzeń kompatybilnych z DirectX 10.

Ten test wykorzystuje duże ilości geometrii, wymagający post processing oraz efekty cząstkowe. Druga część testu skupia się natomiast na iluminacji wolumetrycznej, mniejszej szczegółowości geometrii oraz efekcie post processingu. Test fizyki wykorzystuje 32 równoległe symulacje pozwalające na pełne obciążenie jednostki centralnej.

Domyślna konfiguracja testu Cloud Gate wygląda następująco:

W serwisie YouTube na oficjalnym profilu Futuremarka znajduje się również zajawka tego testu…

… natomiast my prezentujemy zrzuty ekranowe wykonane na demie.

Test trzeci – Fire Strike

Pora na trzeci, ostatni już test wchodzący w skład nowego 3DMarka. Jest to według mnie najlepszy pod względem ilości szczegółów benchmark jaki do tej pory udało mi się zobaczyć. Podobnego zdania są również dwie karty graficzne które mam obecnie w domowych komputerach – GeForce GTX 680 z 4 GB pamięci oraz Radeon HD 7950… W trakcie robienia screenów do tego opisu pierwsza z kart w trakcie testu z ustawieniami Extreme pokazywała mi niespełna 10 fps, natomiast druga dobijała do 6 klatek;) Więcej na temat wydajności oraz jej prezentowania znajdziecie jednak na kolejnej stronie… teraz skupmy się na samym teście.

Fire Strike to benchmark przeznaczony do testów wydajnych maszyn graczy… Pod względem złożoności technicznej zajmuje on obecnie najwyższe miejsce. Wykorzystuje on nie tylko renderowane na bieżąco sceny ze złożonymi obiektami ale także obciążającą karty graficzne tesselację oraz zaawansowane efekty oświetlenia wolumetrycznego. W teście tym nasze grafiki poddane zostaną kompleksowej symulacji dymu wykorzystującej jednostki obliczeniowe GPU a także iluminacji cząsteczkowej. Test fizyki wykonuje 32 równoległe symulacje wykorzystując moc obliczeniową CPU. Ostatni z testów wchodzących w skład Fire Strike wykorzystuje tesselację, efekty oświetlenia, symulację dymu oraz efekty post processingu przy wykorzystaniu mocy obliczeniowej GPU w czasie gdy CPU obciążone jest 32 równoległymi symulacjami fizyki.

Test ten można włączyć w dwóch trybach – podstawowym oraz Extreme. W przypadku pierwszego ustawienia jakim przyjdzie sprostać komputerowi wyglądają następująco:

…natomiast dla prawdziwych “twardzieli” z więcej niż jedna kartą graficzną dostępna jest także Extreme:

Większość z Was widziała już pewnie demo Fire Strike… dla tych którzy nie mieli jeszcze przyjemności, prezentujemy je poniżej.

Oprócz samego dema prezentujemy też zrzuty ekranowe.

Wyniki oraz zestawienia

Ostatnią z nowości jest sposób prezentowania wyników po zakończeniu testów. W momencie gdy starszy 3DMark 11 wyświetlał jedynie zestawienie otrzymanych wartości nowy 3DMark dodatkowo pozwala je analizować. Benchmark zapisuje też automatycznie na komputerze dane o każdym wykonanym teście dzięki czemu możemy je później załadować do 3DMarka i dokładnie im się przyjrzeć jeszcze raz.

Powyżej znajdziecie screena prezentującego wydajność Radeona HD 7950. Przy każdym z pomiarów widoczny jest przycisk details po naciśnięciu którego otwiera się dodatkowe okno:

To właśnie tu znajdziemy takie informacje jak wydajność (fps) oraz temperatura karty graficznej oraz procesora w każdym z poszczególnych podtestów. Dzięki wykresom generowanym przez 3DMark możemy sprawdzić jak w danym momencie pracowała karta graficzna, jakie taktowanie miał procesor oraz jaka była temperatura tych komponentów.

Dodatkowo też otrzymujemy informację jakie komponenty wchodziły w skład komputera. Niestety w chwili obecnej dane dotyczące zarówno Radeona HD 7950 jak i GeForce’a GTX 680 4 GB były błędnie przez oprogramowanie wyświetlane. Najprawdopodobniej poprawione to zostanie wraz z nowszą wersją dodatku SystemInfo.

Ze względu na mocno ograniczony czas, do dzisiejszego opisu przetestowałem tylko cztery karty graficzne które były w naszym Labie – GeForce GTX 680 4GB, GeForce GTX 670 4GB, GeForce GTX 650 DirectCU TOP oraz HIS Radeon HD 7970X 3GB GDDR5. Ich wyniki kształtowały się następująco:

Poniżej znajdziecie screeny ze wszystkimi wynikami:

Nowe oprogramowanie firmy Futuremark z dniem dzisiejszym wchodzi do naszej procedury testowej kart graficznych, notebooków oraz komputerów All-in-one. W momencie wypuszczenia wersji dla systemów Windows RT, iOS oraz Android dodamy ją do także do tabletów.

Zachęcamy również do pobrania nowego 3DMarka, sprawdzenia wydajności Waszych komputerów

oraz podzielenia się z nami otrzymanymi wynikami! Aplikacja dostępna jest na stronie producenta: