Już wiemy, kto poleci do NASA!

Konkurs składał się z dwóch części. Przy I etapie jury czekało na uczniowskie eseje – projekty kosmicznej misji badawczej. Trzeba było opisać cele misji i sposób ich realizacji. W dość krótkim czasie zebrano bardzo dużo interesujących zgłoszeń. Prace oceniało grono ekspertów z różnych dziedzin.
Już wiemy, kto poleci do NASA!

Autorzy 30 najlepszych projektów zostali zaproszeni na serię warsztatów do Warszawy.

W piątek 19 kwietnia, trzydniowe spotkania zainaugurował wykład dr. Stanisława Bajtlika z Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika Polskiej Akademii Nauk. Astrofizyk, popularyzator nauki opowiadał o czasie w kulturze i fizyce. Całą sobotę uczniowie spędzili w Centrum Badań Kosmicznych PAN. Spotkali się tam z Wojciechem Głażewskim, twórcą łazika Magma 2. Dwa lata temu, właśnie ten robot z Politechniki Białostockiej wygrał prestiżowe zawody University Rover Challenge w Stanach Zjednoczonych.

Większą część piątkowych i sobotnich zajęć stanowiły warsztaty psychologiczne poświęcone pracy w grupie. W ich trakcie uczestnicy podzielili się na sześć pięcioosobowych drużyn. Następnie już drużynowo przystąpili do niedzielnego turnieju robotycznego w Centrum Nauki Kopernik.

Uczniowie budowali i programowali roboty, które w efekcie musiały samodzielnie wykonać zadania konkursowe – przejazd w labiryncie, znajdowanie i transportowanie piłeczek do bazy. Zadania miały przypominać realne problemy, z jakimi mierzą się inżynierowie projektujący badawcze misje kosmiczne. Uczestnicy zwiedzali także wystawy CNK. Wielogodzinna rywalizacja przyniosła oczekiwane efekty. Gimnazjaliści oprócz dobrej zabawy, wiele się nauczyli i to zarówno od siebie nawzajem jak i od prowadzących zajęcia.

Wieczorem, po finałowych próbach, jury ogłosiło zwycięzców. Najlepiej z zadaniami poradził sobie robot zespołu “Space Team”. Zwycięska piątka pojedzie za miesiąc zwiedzać amerykański kosmodrom, a także spotka się ze studentami z całego świata, którzy również budują roboty badawcze.

Organizując ten konkurs w formie warsztatów i wspólnej zabawy w laboratorium robotycznym CNK chcemy popularyzować wśród uczniów nauki ścisłe, przyrodnicze i techniczne. Zachęcamy dzieci i młodzież nie tylko do rozwijania swoich zainteresowań astronomią i astronautyką, ale też – do autentycznej pracy badawczej — mówi Tomasz Kuciński z Mars Society Polska.

O tym, że nasi uczniowie mogą robić wartościowe “dorosłe” badania przekonujemy się od lat, śledząc kolejne sukcesy Polaków w Konkursie Prac Młodych Naukowców UE — dodaje Łukasz Partyka z Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.

Już za rok kolejna edycja konkursu — zapowiadają organizatorzy