“Pracownicy już teraz korzystają z własnych urządzeń do celów służbowych, ale coraz częściej używają też osobistych usług” — powiedziała Charlene Li, założycielka i analityk w Altimeter Group, firmie badającej media społecznościowe i inne trendy technologiczne
. “Pracownicy chcą pracować inaczej, przy użyciu narzędzi nowoczesnych i zapewniających stały kontakt. Zwracają także uwagę na to, jak wygląda ich interakcja w życiu osobistym. Media społecznościowe w przedsiębiorstwie to nowy sposób pracy, a firmy i instytucje wdrażające te rozwiązania zyskują lepszą komunikację, szybszy kontakt z klientami oraz przewagę konkurencyjną” — dodaje.
Niechęć ze strony firm do stosowania narzędzi społecznościowych w opinii pracowników negatywnie wpływa na efektywność pracy. 27% respondentów uważa, że mogłoby pracować lepiej, gdyby kierownictwo bardziej sprzyjało stosowaniu narzędzi społecznościowych. Co ciekawe w Polsce ten odsetek wynosi aż 42%!
Narzędzia społecznościowe, o ile są odpowiednie do potrzeb firmy i są właściwie wykorzystywane mogą okazać się bardzo wartościowe. Ułatwiają one pracownikom komunikację, wymianę informacji oraz współpracę pomiędzy różnymi osobami i zespołami, często rozproszonymi geograficznie, a także kontakt z klientami, dostawcami i innymi ważnymi kontrahentami.
“W latach 90. pracę w firmach przyspieszyła poczta e-mail. Narzędzia społecznościowe dla przedsiębiorstwa będą sprzyjać większej elastyczności i przekształceniom w miejscu pracy XXI wieku” — powiedział Kurt DelBene, prezes Microsoft Office Division
. “Uważamy, że obecnie używane narzędzia, takie jak e-mail, komunikatory, łączność głosowa, wideokonferencje i serwisy społecznościowe, będą w przyszłości podlegać ujednolicaniu oraz głębokiej integracji z aplikacjami. Przyspieszy to współpracę i zasadniczo zmieni sposób pracy”.
Według wizji Microsoft media społecznościowe dla przedsiębiorstw będą stanowić platformę łączącą się ze wszystkimi narzędziami do komunikacji i współpracy, a nie oddzielne witryny internetowe czy aplikacje, które wymagają osobnej obsługi. Firmy, które wdrożą narzędzia społecznościowe, zdaniem Microsoftu, będą czerpać z tego wymierne korzyści. Przede wszystkim chodzi tu o lepszą współpracę w ramach zespołów, zaangażowanie pracowników, skuteczną komunikację wewnątrz firmy, a także elastyczność wymaganą do sprawnej reakcji na zmiany.