Kafelki – hit czy kit?

Po 180 dniach na rynku Windows 8 tylko częściowo sprostał wysokim oczekiwaniom użytkowników i... Microsoftu.

88%

całego rynku tabletów podzieliło między siebie pięciu producentów – nie ma wśród nich Microsoftu. Jeśli wszystko pójdzie po myśli szefa koncernu Ballmera, zmieni się to bardzo szybko, co Microsoft próbuje osiągnąć za pomocą bazującego prawie całkowicie na dotyku Windows 8 i własnych tabletów o nazwie Surface. Dla Steve’a Ballmera Windows 8 jest „jego najważniejszym zakładem”. Początkowo zakład ten wydawał się wygrany: tylko w pierwszym miesiącu od rynkowego debiutu w październiku 2012 Microsoft sprzedał 40 milionów licencji. Analitycy większość z nich przypisują sprzedaży wersji OEM na rzecz producentów sprzętu.

6 377 000 000

dolarów zysku zarobił Microsoft w ostatnim kwartale roku 2012 – to spadek o około 3,7 proc. w porównaniu z tym samym kwartałem ubiegłego roku. Winę za to ponosiły również koszty marketingowe związane z Windows 8. Zresztą mało skuteczne: użytkownicy trzymają się z dala od Windows 8, i to pomimo początkowej ceny około 30 euro za aktualizację. Dla Jima Wonga, szefa Acera, przyczyna jest jasna: „Windows 8 jest po prostu zbyt skomplikowany”. Również David Chant, CFO Asusa, sądzi, że „nie ma popytu na Windows 8″.

22 900 000

iPadów sprzedał Apple tylko w czwartym kwartale 2012 – więcej niż producent pecetów Lenovo, który odnotował zbyt na poziomie 15 mln urządzeń. Przede wszystkim jednak to ostatnio ukochane dziecko Microsoftu, czyli tablet Surface, przysparza powodów do zmartwień: według analityków z Goldman Sachs sprzedano dotychczas tylko 230 000 egzemplarzy. Nie ma oficjalnych danych, lecz Microsoft na wszelki wypadek zredukował produkcję w roku 2012 z czterech do dwóch milionów urządzeń. Prezes Google’a Eric Schmidt nie widzi w Microsofcie konkurenta dla Apple’a i innych firm: „Microsoft jest wprawdzie dobrze zarządzany, ale zwyczajnie nie da rady umieścić swoich produktów na rynkach, o których mówimy”.

WINDOWS 8 – WERYFIKACJA FAKTÓW

Jeśli wierzyć gigantycznej kampanii reklamowej Microsoftu, to nowy Windows jest prosty w obsłudze, szybki i bez problemu można rozszerzać jego funkcjonalność o nowe aplikacje. Jak jednak wygląda to w rzeczywistości?

Windows 8 jako sprzęt do pracy

W wielu firmach stosuje się coraz więcej tabletów – jednak nie są to modele Microsoft Surface. Na przykład firma Barclays rozdzieliła właśnie między swoich pracowników 8500 iPadów.

Bezpieczeństwo

Windows 8 ma więcej zintegrowanych zabezpieczeń – mówi producent. To prawda, na przykład Secure Boot, który chroni przed root-wirusami, albo nowa ochrona ASLR strzegąca RAM przed hakerami.

Obsługa

Według Microsoftu obsługa Windows 8 jest intuicyjna. Fakty są takie, że na użytkownikach Windows nowy OS wymusza poważną zmianę przyzwyczajeń. Szef Acera Jim Wong stawia sprawę jasno: „Windows 8 jest za skomplikowany”.

Klapa Surface’a

Własnymi tabletami Microsoft chciał zaszkodzić zwłaszcza apple’owskiemu iPadowi. Na nic się to zdało. W międzyczasie Apple sprzedał ponad 120 milionów iPadów, a Microsoft tylko 230000 Surface RT.

Wydajność

Według Microsoftu w Windows 8 poprawiono również wydajność. W teście Windows 8 w Centrum Testowym CHIP-a udało nam się to potwierdzić: system bootuje się szybciej niż którykolwiek wcześniejszy Windows.

Windows Store

W lutym 2013 r. w sklepie Microsoftu miało być 100 tys. aplikacji, ale na początku stycznia było ich dopiero niecałe 40 tys. Dopiero w lipcu udało się spełnić tę obietnicę. Dla porównania: Apple App Store ma już ponad 900 tys. aplikacji.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.