Możliwości GeForce GTX Titan w mobilnym SoC Nvidia Logan!!!

Nowy, mobilny układ graficzny Logan oparty jest na architekturze Kepler, tej samej, którą spotkamy w wydajnym GTX Titan.

Pamiętacie prezentację układów Nvidia GeForce GTX Titan z maja tego roku? Podczas konferencji pokazano „Wirtualnego Irę”, bardzo realistyczny model ludzkiej twarzy. Jeśli ktoś nie pamięta, to przypomnę tylko jak model został stworzony.

Mimika aktora, który stał się pierwowzorem Iry została zarejestrowana z wykorzystaniem technologii „Light Stage”. System ten rejestruje wygląd twarzy przy oświetleniu z każdej możliwej strony. Następnie odpowiednie algorytmy tworzą realistyczny, wirtualny obraz aktora z dowolnie wybranym miejscem położenia źródła światła. Jak pokazały badania i eksperymenty, to właśnie odpowiednie odwzorowanie oświetlenia sprawia, że obraz wygląda realistycznie. Dzięki tej technologii możliwe jest odwzorowanie koloru, tekstury, rozbłysków, cieni i przezroczystości skóry aktora. Od czasu jej opracowania, technika ta została wykorzystana w wielu filmach do odtworzenia postaci np. w scenach kaskaderskich.

Wracając jednak do meritum, zgromadzone dane fotograficzne są wprowadzane do silnika Nvidii i po zastosowaniu technologii renderowania FaceWorks generowana jest, renderowana w czasie rzeczywistym, ludzka twarz. FaceWorks sprawia, że obraz wygląda niezwykle realistycznie, dzięki bardzo dokładnemu odtworzeniu ruchów oczu, ust i animacji skóry i zębów. Adaptacyjna teselacja zapewnia natomiast, że powierzchnia skóry jest idealnie gładka, tzn. bez nienaturalnych krzywizn znanych np. z niektórych gier komputerowych.

To wszystko było do tej pory możliwe dzięki wydajnym i bardzo prądożernym (ponad 250 W) kartom GeForce GTX Titan. Wirtualny Ira prezentowany był na GPU Technology Conference 2013 w rozdzielczości Full-HD z wykorzystaniem mocy 7 miliardów tranzystorów Titana. Demo prezentujące możliwości wspominanej technologii można pobrać ze strony Nvidii. A co gdybym powiedział Wam, że jest to możliwe do wykonania na układzie, który ma pobór mocy na poziomie 2-3 watów? Brzmi niemal jak herezja. A jednak.

Układ GTX Titan oparty jest na architekturze Kepler. Mobilna wersja Keplera została zaimplementowana w najnowszym SoC Nvidii znanym pod kodową nazwą Project Logan. Kepler to pierwsza architektura zaprojektowana z możliwością skalowania w dół od superkomputerów do urządzeń mobilnych. Pierwsze mobilne Logany opuściły fabrykę już kilka tygodni temu. Dla producentów sprzętu mobilnego oznacza to możliwość stworzenia urządzeń o wydajności kilkukrotnie wyższej niż dostępne dotychczas, dla producentów gier – możliwość przenoszenia tytułów dostępnych na PC do urządzeń mobilnych. Dla nas oznacza to przede wszystkim jeszcze bardziej realistyczne odwzorowanie postaci i przyjemniejszy odbiór mobilnych gier.

Trzeba zaznaczyć, że mobilny Kepler nie oferuje pełnej wydajności dostępnej w Titanie, ale jak możecie zobaczyć na poniższym filmiku, daje możliwości wystarczające do stworzenia realistycznego obrazu. W zasadzie, większość funkcjonalności pozostaje taka sama: pełne oświetlenie HDR, antyaliasing FXAA, efekt poświaty (z ang. bloom lob glow), mapowanie tonów, automatyczną ekspozycję, to samo środowisko i ruchome światło oraz rozpraszanie światła w głębszych partiach skóry. Titan używa wielu przejść shadera i wielu punktów renderowania aby uzyskać realistyczny obraz twarzy, w Loganie każdy shader został uproszczony, aby wykorzystać pojedyncze przejście, mniejsze tekstury i mniej punktów renderowania. Wiąże się to z nieco niższą jakością ostatecznej sceny, ale zapewnia dużo wyższą wydajność. Na Loganie niższa jest też rozdzielczość, Ira wygląda dobrze w HD, podczas gdy Titan umożliwia rendering do rozdzielczości 4K.

Kwestią czasu jest pojawienie się pierwszych urządzeń wykorzystujących możliwości nowego układu Logan. Pierwsze kości trafiły już do partnerów Nvidii i gotowe modele pojawią się na rynku w pierwszej połowie 2014 roku. Nowego układu możemy się też spodziewać w konsoli Nvidia Shield 2.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.