Samsung przyłapany na oszustwie! Zawyża wydajności Galaxy S 4

Benchmarki to aplikacje, które mierzą wydajność konfiguracji sprzętowych i pozwalają określić ich wydajność.

To powoduje, że pierwszą rzeczą jaką dziennikarze robią na konferencjach prasowych dotyczących nowych smartfonów/tabletów jest uruchomienie jednego z popularnych benchmarków. Dzięki temu od razu wiemy z jak wydajnym urządzeniem mamy do czynienia.

Redaktorzy serwisu AnandTech postanowili sprawdzić jak pod tym względem prezentuje się 8-rdzeniowa wersja Samsunga Galaxy S4 (model i9500) wyposażona w układ Exynos 5 Octa (5410). Procesor ma 4 rdzenie Cortex-A15 taktowane zegarem 1,6 GHz, 4 rdzenie Cortex-A7 taktowane zegarem 1,2 GHz i układ graficzny PowerVR SGX 544MP3 pracujący z częstotliwością do 533 MHz.

Okazuje się, że układ GPU jest taktowany zegarem 533 MHz, ale tylko gdy… uruchamiamy benchmarki. Gdy korzystamy z aplikacji i gier 3D taktowanie układu redukowane jest do 480 MHz. Udało się też znaleźć plik i wpis „BenchmarkBooster”, z którego wynika, że benchmarki AnTuTu, GLBenchmark oraz Quadrant mają na sztywno ustawione taktowanie na 533 MHz, podczas gdy GFXBench i Epic Citadel pracują ze standardową częstotliwością w Galaxy S4 – 480 MHz.

Samsung już oficjalnie

odniósł się do zarzutów

. Producent tłumaczy, że układ standardowo jest taktowany zegarem 480 MHz. Jednak częstotliwość 533 MHz jest automatycznie ustawiana dla aplikacji pracujących w trybie pełnoekranowym. Nie tylko dla benchmarków, ale także dla aplikacji jak S Browser, Gallery oraz Camera, a aplikacje testujące po prostu są wśród nich. To jednak wciąż nie do końca wyjaśnia nam dlaczego gry (też pełnoekranowe) i nowsze benchmarki działają z GPU taktowanym niższą częstotliwością.

0
Źródło: anandtech
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.