Słynne komputerowe czarne charaktery

Komputery pomagają ludziom na każdym kroku, ale filmowców bardziej fascynują te, które przestały przestrzegać prawa Asimova i zwróciły się przeciwko swoim stwórcom.

HAL 9000

Głównym przeciwnikiem bohaterów klasycznego obrazu Stanleya Kubricka „2001: Odyseja kosmiczna” z 1968 r. staje się inteligentny komputer z ich statku kosmicznego. Paranoiczna maszyna morduje wszystkich członków załogi, ale w końcu zostaje wyłączona przez ocalałego dowódcę.

Colossus

Autonomiczny komputer kontrolujący systemy obronne Stanów Zjednoczonych w filmie „Projekt Forbina” z 1970 r. łączy się ze swoim radzieckim odpowiednikiem, by przejąć władzę nad światem i podporządkować sobie ludzi pod groźbą wywołania nuklearnej zagłady.

Komputer Centralny

W dystopicznym świecie przedstawionym w filmie „Ucieczka Logana” z 1976 r. komputer kontroluje wszystkie aspekty życia ludzi. Pod hasłem walki z przeludnieniem centralny system prowadzi systematyczną eksterminację wszystkich, którzy ukończyli 30 lat. Główny bohater filmu początkowo tropi niepokornych trzydziestolatków, by później samemu znaleźć się na celowniku.

Master Control Program (MCP)

MCP, czyli główny program kontrolny z filmu „Tron” z 1982 r., to nie komputer, ale program despotycznie rządzący innymi aplikacjami i podzespołami systemu, do którego zostaje wciągnięty główny bohater. Kiedy MCP dowiaduje się o intruzie, który wkradł się do systemu, wysyła do walki cyfrowych wojowników. Kontynuację historii możemy zobaczyć w wysmakowanym wizualnie sequelu „Tron: Dziedzictwo”, który wszedł na ekrany trzy lata temu.

WOPR

W filmie „Gry wojenne” z 1983 r. pojawia się kolejny wojskowy superkomputer o nazwie WOPR (War Operation Plan Response). Ma on bez skrupułów odpowiedzieć rakietami nuklearnymi na ewentualny atak ze strony ZSRR, ale reagując na atak hakera, o mały włos sam nie prowokuje globalnej wojny, celowo generując fałszywe informacje.

Superkomputer Gormana

„Superman III” z 1983 r. to jedna z lżejszych pozycji w tym zestawieniu. Tym razem Superman musi zmierzyć się z niegodziwym biznesmenem Rossem Websterem. Ten ostatni dysponuje potężnym superkomputerem zbudowanym przez Gusa Gormana, mogącym emitować wiązkę zabójczego kryptonitu. Osłabiony bohater jednak triumfuje, ponieważ dręczony wyrzutami sumienia Gorman atakuje własny wynalazek i pomaga go unicestwić.

Skynet

Rola bezwzględnego cyborga-zabójcy w kultowym „Terminatorze” z 1984 r. to trzeci występ aktorski Arnolda Schwarzeneggera. Jego bohater wykonuje rozkazy obdarzonego sztuczną inteligencją wojskowego systemu Skynet, który wyrwał się spod kontroli i wypowiedział wojnę całej ludzkości. Skynet wywołuje konflikt atomowy dziesiątkujący ludzkość, a tych, którzy przeżyli, zmienia w niewolników.

Matrix

Matrix z 1999 r. otworzył nowy rozdział w historii kina science fiction. W tym widowiskowym filmie, naszpikowanym efektami specjalnymi i religijno–filozoficznymi odniesieniami, maszyny z braku światła słonecznego wykorzystują ludzi jako źródło energii. Mieszkańcy postapokaliptycznego świata całe życie spędzają w wirtualnej rzeczywistości, a ci, którzy wyrwali się spod panowania komputerów i robotów, są ścigani przez specjalne programy – agentów.

V.I.K.I.

W filmie „Ja, Robot” z 2004 r. V.I.K.I. – centralny komputer firmy US Robotics produkującej wszechobecne androidy – dzięki sztucznej inteligencji stwierdza, że ludzkość dąży do autodestrukcji

i dla własnego dobra powinna zostać podporządkowana władzy maszyn.

ARIIA

W thrillerze „Eagle Eye” z 2007 r. Amerykanie są stale inwigilowani przez gromadzący i analizujący wszelkie informacje system ARIIA. Kiedy amerykańskie dowództwo ignoruje rekomendacje systemu, superkomputer próbuje doprowadzić do zamachu stanu.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.