Komisja Europejska woli WiFi od LTE/3G

Komisja Europejska woli WiFi od LTE/3G

71 procent ogółu danych przesyłanych za pośrednictwem sieci bezprzewodowych w UE w 2012 roku trafiła do smartfonów i tabletów przy użyciu Wi-Fi, a wskaźnik ten może wzrosnąć do 78 proc. w roku 2016. Te zaskakujące wyniki pokazują, jak niższe koszty korzystania z hotspotów Wi-Fi prowadzą do zmiany zachowań konsumentów. W związku z tym w badaniu zalecono zwiększenie zakresu dostępnego widma w całej UE, aby zaspokoić to rosnące zapotrzebowanie.

Mimo iż sieci 3G i 4G są niezbędne, by zapewnić możliwość pełnego korzystania z dobrodziejstw mobilnego internetu, koszty zakupu praw do widma na potrzeby obsługi tych sieci są obecnie wysokie, konsumenci ponoszą znaczne koszty korzystania z tych sieci (na przykład podczas roamingu), a same sieci w wielu częściach Europy są już przeciążone ze względu na brak dostępnego widma.
Łączne zastosowanie Wi-Fi i innych elementów infrastruktury opartych na nadajnikach o małej mocy (uzupełniających tradycyjne duże stacje bazowe sieci komórkowej) pozwoliłoby na ograniczenie przeciążenia sieci 3G i 4G, dzięki zapewnieniu funkcjonalności dosyłu poza tymi sieciami, a także zmniejszenie kosztów ponoszonych przez operatorów i użytkowników sieci. Rozpowszechnienie korzystania z tych technologii pozwoliłoby operatorom na zaoszczędzenie dziesiątków miliardów euro na modernizację sieci w celu zaspokojenia popytu.
Konsumenci mogliby zaoszczędzić, korzystając z Wi-Fi, zamiast płacić za usługi przesyłania danych przez sieć telefonii komórkowej w momencie, gdy znajdują się w pobliżu hotspotu Wi-Fi. Nadajniki o małej mocy mogą również zapewnić zasięg w trudno dostępnych miejscach, w tym wewnątrz dużych budynków.
W badaniu zalecono:

  • zwiększenie zakresu ogólnie dostępnego widma na świecie z 5 150 MHz do 5 925 MHz na potrzeby Wi-Fi;
  • kontynuację pełnego udostępniania pasm 2,6 GHz oraz 3,5 GHz na potrzeby łączności bezprzewodowej oraz przeprowadzenie konsultacji na temat przyszłych możliwości udzielania licencji na pasmo 3,5 GHz oraz inne potencjalne nowe pasma częstotliwości; oraz
  • zmniejszenie obciążeń administracyjnych w zakresie wprowadzenia usług odciążania i sieci w miejscach publicznych.