Poradnik: Jak dodać deszcz do fotografii w Photoshopie [artykuł + wideo]

Dzięki Photoshopowi możesz stworzyć melancholijne, urokliwe fotografie skąpane w deszczu bez ryzyka zamoczenia aparatu.

Ten poradnik przygotowałam głównie z myślą o początkujących użytkownikach Photoshopa. Dowiecie się z niego jak ze słonecznych i delikatnych fotografii stworzyć bardziej wyrazisty, deszczowy krajobraz. Nauczycie się nie tylko szybko tworzyć wirtualne krople, ale też naturalne odbicia postaci i efekt mokrej powierzchni.

Jeśli w swojej kolekcji nie posiadacie zdjęć, z którymi mielibyście ochotę poeksperymentować zachęcam do przeszukiwania darmowych banków zdjęć np. shx.hu lub www.deviantart.com/resources/stockart/. Poniżej natomiast znajdziecie linki do konkretnych zdjęć użytych przeze mnie w poradniku:

W materiale wideo widocznym powyżej krok po kroku pokazane zostały kolejne etapy przerabiania fotografii. Gwarantuję, że gdy obejrzycie go chociaż raz praca w Photoshopie zajmie Wam zaledwie parę minut.

Poniżej zamieszczam skrótowy opis wykonanych czynności, dla osób, które znają obsługę programu w podstawowym zakresie.

1. Dopasowujemy pierwszy i drugi plan

Zdjęcia deszczowe najlepiej wyglądają z burzowymi chmurami. Jeśli mamy już wybrane zdjęcia referencyjne najpierw pozbawiamy je kolorów (np. wybierając polecenie Obraz/ Dopasowania/ Barwa Nasycenie). Plik z obrazem chmur przenosimy na główne zdjęcie i miękką gumką o dużym rozmiarze wymazujemy dół zdjęcia, by naturalnie komponował się z pierwszym planem. Następnie obie warstwy dopasowujemy do siebie pod względem kontrastu (np. wybierając Obraz/ Dopasowania/ Poziomy).

2. Tworzymy deszcz

Dodajemy nową warstwę nad pozostałymi i wypełniamy ją czarnym kolorem. Następnie wchodzimy w opcje Filtr/ Szum/ Dodaj szum. W oknie zaznaczamy maksymalną wartość szumu (400%) oraz klikamy zaznaczenie „Monochromatyczny”. Po zatwierdzeniu polecenia wybieramy ponownie Filtr/ Rozmycie/ Poruszenie. W okienku wybieramy kąt padania kropel deszczu np. 70 stopni oraz odległość pikseli (między 150, a 400). Powstałą w ten sposób warstwę dopasowujemy pod kątem balansu czerni i bieli (np. Obraz/ Dopasowania/ Poziomy), w taki sposób, by białe krople deszczu były ledwo widoczne na czarnym tle. Warstwę ustawiamy na tryb przenikania „Ekran”.

Operację powtarzamy kilka razy zmieniając jedynie parametry kąta rozmycia. W ten sposób otrzymujemy rzęsisty deszcz. By osłabić nieco ten efekt i dodać kroplom różnorodności na każdej ze stworzonych w tym kroku warstwach tworzymy maski, a następnie wypełniamy je chmurami. (Filtr/ Renderowanie/ Chmury). Możemy także ustawić różnorodny poziom krycia warstwy w zależności od tego jak bardzo intensywny deszcz chcemy uzyskać.

3. Dodajemy mokrą powierzchnię

Zaznaczamy warstwę tła i duplikujemy ją. Mając zaznaczony czarny kolor wybieramy górną warstwę tła i wchodzimy w Filtr/ Galeria Filtrów/ Szkic / Relief, a następnie ustawiamy parametry: Relief- 15, Gładkość- 1. Wymazujemy z warstwy te elementy, które nie są ziemią, skałami czy drewnem – w tym przypadku zostawiamy tylko skaliste podłoże. Warstwę ustawiamy na tryb przenikania „Rozjaśnianie” i zmniejszamy krycie do około 30%.

4. Tworzymy odbicie człowieka

Z tła musimy teraz odseparować postać mężczyzny. W tym celu wybieramy np. narzędzie szybkie zaznaczanie i po obrysowaniu postaci tworzymy z niej nową kopię. W trybie swobodnego przekształcania obracamy warstwę o 180 stopni i odbijamy w poziomie. Przenosimy obraz do stóp postaci w taki sposób, by powstało złudzenie odbicia.

Następnie warstwę tą ustawiamy na tryb przenikania „Pomnóż” i zmniejszamy krycie. Tak powstały cień traktujemy narzędziem „Smużenie” w kilku miejscach, by stworzyć iluzję wodnych refleksów.Warstwę tą następnie przenosimy tuż nad tło (pod warstwę z mokrą powierzchnią).

5) Dopracowujemy szczegóły

Wybieramy narzędzie „Ściemnij”, a następnie „Cienie” ze światłem około 30%. Na warstwie z postacią człowieka delikatnie przyciemniamy elementy jego ubrania i włosów, by wydawały się wilgotne. Następnie na warstwie tła wybieramy narzędzie „Rozjaśnij” i „Światła” (40%) by na powierzchni morza i skał dodać świetliste punkty.

Ewentualnie możemy do zdjęcia dodać trochę ziarnistości, która dodatkowo imitować może krople. W tym celu zaznaczamy i scalamy ze sobą wszystkie warstwy za wyjątkiem chmur i duplikujemy. Następnie z opcji Filtr/ Galeria Filtrów/ Szkic wybieramy „Siatka Pęknięć na filmie” i ustawiamy według następujących parametrów: Gęstość -2, Poziom pierwszego planu – 22. Warstwę ustawiamy następnie w tryb przenikania „Ekran” i obniżamy o połowę krycie.

Ostatecznie nasze zdjęcie powinno wyglądać tak:

Poniżej przedstawiam jeszcze dwa inne zdjęcia przerobione dokładnie według tego samego sposobu.

Zdjęcie źródłowe pochodzi z http://deathrockstock.deviantart.com/art/The-Walk-2-60991327

Zdjęcie źródłowe pochodzi z http://deathrockstock.deviantart.com/art/The-Walk-2-60991327
Zdjęcie źródłowe pochodzi z http://www.deviantart.com/art/Bridge-404919251

Zdjęcie źródłowe pochodzi z http://www.deviantart.com/art/Bridge-404919251
Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.