Warsztaty Photoshopa: Kreatywny portret

Nawet jeśli nie potraficie rysować Photoshop daje duże możliwości jeśli chodzi o tworzenie grafik czy ilustracji. Poniższy poradnik ma za zadanie pokazać Wam w jaki sposób można ciekawie wykorzystać jeden ze standardowych filtrów programu.

Po prawej stronie widzicie efekt, do jakiego będziemy dążyć w poniższym poradniku. Finalna grafika ma imitować obraz namalowany na mokrej gazecie, przy pomocy akwareli lub atramentu. Kilka prostych kroków pozwoli Wam samodzielnie tworzyć niezwykłe ilustracje, którymi z pewnością oczarujecie znajomych.

Pliki, których będziecie potrzebować:

Powyżej możecie obejrzeć pełen poradnik w formie wideo, natomiast w punktach poniżej zamieszczam skrótową instrukcję.

1. Wycinamy modelkę z tła

Wszystkie trzy pliki (zdjęcie, teksturę papieru i teksturę gazety) umieszczamy w nowym dokumencie. Nad warstwą tła powinien znajdować się tekstura papieru w trybie przenikania „Nakładka”, nad nią tekstura gazety (krycie można ustawić na około 35%), a zdjęcie z modelką na samej górze. By wyciąć postać z tła wykorzystujemy narzędzie szybkiego zaznaczania, następnie kopiujemy zaznaczoną modelkę do nowej warstwy, a aktualną warstwę usuwamy.

2. Używamy filtru „Akwarela” i malujemy tło

Zaznaczamy warstwę z postacią i wchodzimy w menu Filtr>>Galeria Filtrów >>Artystyczne>> Awarele. Ustawiamy dowolną szczegółowość pędzla np. 11. Pozostałe wartości ustawiamy na minimum. Po zatwierdzeniu nasza postać powinna nabrać malarskości. Następnie wybieramy warstwę tła, wczytujemy pobrane wcześniej pędzle i przy użyciu np. czarnego koloru (przenikanie i krycie pędzla można ustawić na 50%) malujemy kształt według własnego uznania. To na tej warstwie będzie widoczna później gazeta.

Następnie na warstwie postaci tworzymy szybką maskę i używamy na niej gumki (tu również wczytujemy te same pędzle) starając się delikatnie wymazać krawędzie- w taki sposób, by wizualnie postać zlewała się z czarnymi plamami atramentu. Przy użyciu gąbki i funkcji „zmniejsz nasycenie” ustawionej na 100% wycieramy także kolor z części postaci. Następnie na masce postaci wchodzimy w menu Filtr>> Szum>> Redukcja szumu i zatwierdzamy używając wartości: Intensywność – 6, Wyostrzenie szczegółów – 100%.

3. Wycinamy gazetę

Przechodzimy na warstwę z gazetą i przy pomocy narzędzia „lasso” zaznaczamy kształt pasujący do warstwy z ciemnym atramentem. Kopiujemy go na nową warstwę. Czynność powtarzamy tak długo aż wszystkie czarne elementy zostaną pokryte gazetą. Warto dodać po kilka warstw obracając tekst i wymazując niepotrzebne części, by zyskać na wrażeniu trójwymiarowości. Warstwy te można zostawić lub zmienić ich tryb przenikania np. na „Nakładkę” lub „Ekran” w zależności od tego jak intensywny efekt chcemy uzyskać.

4. Dodajemy detale

Gdy warstwy z gazetą są już dobrze rozplanowane na samym końcu powinniśmy dodać jeszcze parę detali. Na nowej warstwie umieszczonej na samej górze malujemy czarnym pędzlem kilka kleksów lub plam atramentu. Możemy także dodać własny tekst od siebie i umieścić go w dowolnym miejscu. Ja przykładowo umieściłam cytat z Szekspira na sukience modelki (tryb przenikania „Nakładka).

Oprócz tego możemy jeszcze całość spłaszczyć i zobaczyć, czy zmiana kontrastu zdjęcia lub przyciemnienie nie sprawią, że praca będzie się lepiej prezentowała. Można także poeksperymentować z ogólną kolorystyką w menu „Barwa/Nasycenie”. Moje dwie prace w finalnej wersji prezentują się tak.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.