W 2015 roku polskie firmy będą zmuszone do zakupu e-podpisu

Proponowane przez Ministerstwo Finansów zmiany obejmą każdą polską firmę, która zatrudnia więcej niż 5 osób. Od 2015 roku deklaracje podatkowe od takich firm przyjmowane będą tylko drogą elektroniczną. Aby dokument przesłany przez Sieć był ważny, musi znaleźć się na nim e-podpis.

Ministerstwo Finansów tłumaczy, że projekt ten w znacznym stopniu usprawni pracę urzędników. Obecnie bowiem, większość firm przesyła swoje deklaracje na papierze – ktoś potem musi przenosić je do systemu komputerowego.

Propozycje Ministerstwa Finansów można znaleźć w projekcie

„o zmianie ustawy o podatku dochodowym dla osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw”

z dnia 15 sycznia 2014.

Z uzasadnienia projektu dowiadujemy się, że celem zmiany jest wspieranie procesu informatyzacji naszego kraju i usprawnienie działań urzędników. Autorzy projektu sugerują również, że wdrożenie proponowanego przez nich rozwiązania może korzystnie wpłynąć na pozycję Polski w rankingu „Doing Business”, przygotowywanym co roku przez Bank Światowy.

Nigdzie w ustawie jednak nie wspomniano o dodatkowych kosztach związanych z wprowadzeniem e-podpisu do polskich firm. Koszt uzyskania podpisu elektronicznego dla jednego pracownika, z certyfikatem ważnym przez 2 lata oscyluje w granicach 500zł. Należy też liczyć się z tym, że pracownik razem ze swoim e-podpisem zachoruje, pójdzie na urlop, albo najzwyczajniej w świecie zapragnie sobie zmienić pracę.

Jak słusznie zauważa Dziennik Internautów, trudno mówić o spadku cen e-podpisu, wraz ze wzrostem jego popularności, skoro technologia zostanie wprowadzona obowiązkowo.

0
Źródło: di.com.pl
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.