Samsung i Apple rządzą w Polsce!

Zaskoczeniem jest natomiast trzecia siła...

– Co więcej, produkty Apple’a i Samsunga będą generowały zdecydowaną większość ruchu w polskim Internecie mobilnym. Nic nie wskazuje na to, aby 2014 rok przyniósł nam w tym względzie jakieś niespodziewane zmiany. Pytaniem natomiast jest, czy przyrost udziału Samsunga nadal będzie tak gwałtowny, czy też raczej się ustabilizuje i Apple nie będzie już traciło na rzecz Koreańczyków – mówi dr Bukowski.

Ekspert z Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych zwraca uwagę na trzy zjawiska, które wynikają z analizy danych pokazujących udział urządzeń mobilnych poszczególnych producentów w ruchu internetowym od połowy 2010 roku.

– Po pierwsze, produkty Apple’a, tj. iPhone’y i iPady, są w czołówce urządzeń, z których generowany jest ruch w polskim Internecie mobilnym. Od połowy 2011 aż do końca 2013 roku większość tego ruchu była generowana właśnie z urządzeń opatrzonych symbolem nadgryzionego jabłka. Pozycja Apple jest tutaj stabilna. Apple jest firmą, która wręcz inicjowała swoimi produktami całą mobilną rewolucję i od kilku lat niezmiennie jest w awangardzie nowatorskich rozwiązań w dziedzinie technologii mobilnych – mówi dr Bukowski.

Naukowiec zwraca też uwagę na słabnącą pozycję Nokii. – Już w połowie 2011 roku większość ruchu w Internecie mobilnym była generowana z urządzeń Apple’a a na początku 2012 roku Nokia zaczęła ustępować miejsca Samsungowi. W końcu wraz z początkiem 2013 roku Sony również wyprzedziło Nokię swym udziałem w polskim Internecie mobilnym –

i to do tej firmy należy również obecnie trzecie miejsce na polskim rynku urządzeń mobilnych

. Podkreśla jednak, że Nokia na pewno nie powiedziała jeszcze ostatniego zdania – To marka, którą wielu konsumentów wciąż darzy sporym sentymentem, a w potężnym tandemie z Microsoftem może sprawić niespodziankę i zaskoczyć nowymi rozwiązaniami – uważa dr Bukowski.

Jak widać na poniższej infografice, Sony na początku 2014 roku ma już dość wyraźną przewagę nad Nokią, kontrolując 12 procent ruchu w polskim mobilnym Internecie. Finowie jednak nie złożyli jeszcze broni i jest pewne, że będą walczyć o rynek.

– Po trzecie, koreański Samsung ma coraz większy udział jeżeli chodzi o ruch w polskim Internecie mobilnym. Początkowo, a więc w latach 2010 – 2011, udział Apple’a był poza zasięgiem Samsunga. Pierwsza i druga generacja Galaxy S ustępowały pod wieloma względami produktom Apple’a. Jednak od połowy 2012 roku (Samsung Galaxy S III zawitał na polski rynek w czerwcu 2012 roku) przyrost udziału Samsunga w Internecie mobilnym stał się gwałtowniejszy niż Apple – tym samym wraz z początkiem 2014 roku Samsung jest liderem. Samsung musiał się wiele nauczyć jeżeli chodzi o rozwiązania mobilne i dopiero trzecia generacja jego flagowej platformy Galaxy S była na tyle dopracowanym produktem, by stać się dla wielu urządzeniem „kultowym” – podsumowuje dr Bukowski.

W styczniu 2014 roku ruch z tabletów i smartfonów w polskiej sieci utrzymywał się na poziomie 10 proc. To ponad dwa razy więcej niż przed rokiem (4 proc. w styczniu 2013 roku), ale dwa razy mniej niż średnia światowa (24 proc.).

Chcesz być na bieżąco z CHIP? Obserwuj nas w Google News