E-commerce i m-commerce oczami Polaków

Według danych Trusted Shops 32 procent Polaków robi zakupy w Internecie częściej niż raz w tygodniu. Przyzwyczajeni do tego, że w rankingach popularności wykorzystywania funkcjonalności technologicznych zazwyczaj odstajemy od krajów Europy Zachodniej, tak na tym polu zdecydowanie nie mamy się czego wstydzić.

Motywacje do robienia zakupów w Internecie

Trzy najpopularniejsze powody motywujące do robienia zakupów za pośrednictwem Internetu wskazują w pierwszej kolejności (76%) na atrakcyjność oferty. Kolejny, równie wysoko oceniany impuls pokazuje, że Polacy umieją robić zakupy inteligentnie – 73% badanych najpierw sprawdza produkt w sklepie stacjonarnym, po czym kupuje towar w Internecie. Trzecia najczęściej padająca odpowiedź jest dowodem na to, że zakupy internetowe nadal są traktowane jako okazja, a nie rutyna – według danych PMR 69% badanych robi zakupy w Internecie tylko w wyjątkowych okolicznościach.

Czy e-rynek jest już nasycony?

Prognozy wzrostu udziału zakupów internetowych nie są optymistyczne. Od pewnego czasu obserwuje się wyhamowanie dynamiki przyrostu nowych klientów, którzy, zdając sobie sprawę z możliwości zrobienia zakupów przez Internet, nadal wybierają w pierwszej kolejności sklepy stacjonarne. Sprzedawcy dysponujący tradycyjnie funkcjonującym lokalem mają świadomość, że muszą konkurować z e-handlem i robią to bez kompleksów. Sieci handlowe kładą nacisk na profesjonalne doradztwo, kuszą darmowym transportem i – co najważniejsze – również są widoczne w Internecie. Klient korzystający ze znanych porównywarek cen w rodzaju Ceneo, Skąpca czy też nowszych inicjatyw, takich jak Najtaniej.co,

z pewnością prędzej czy później natknie się na oferty internetowych odpowiedników sklepów stacjonarnych. Porównanie cen produktów wśród lokalnych sprzedawców tylko utwierdzi go w przekonaniu, że po pracy warto jechać zakupić nowy telewizor, niekoniecznie za pośrednictwem Internetu.

M-commerce: nisza do zagospodarowania

Sposobem na zwiększenie sprzedaży wśród e-sklepów z pewnością będzie adaptacja rozwiązań przyjaznych dla coraz popularniejszych urządzeń mobilnych. Internet w komórce od dawna nie jest już luksusem, potencjał tego kanału dystrybucji towarów prezentuje się niezwykle obiecująco. Zaledwie 16% badanych internautów kiedykolwiek robiło zakupy przy pomocy urządzenia mobilnego. Według prognoz odsetek ten ma systematycznie rosnąć, co w oczywisty sposób przełoży się na obroty e-sklepów.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.