Przystanek Woodstock w ujęciu… technicznym

Łączny czas wszystkich sesji Wi-Fi podczas tegorocznego, 20. Przystanku Woodstock to 1547 godzin. Prawie 60 proc. użytkowników z siecią łączyło się za pomocą urządzenia z systemem Android, prawie co czwarty – iOS, a co dziesiąty – Windows.

Uczestnicy tegorocznego Przystanku Woodstock po raz pierwszy mieli możliwość korzystania z bezpłatnego Wi-Fi na tak dużym obszarze. Łączny czas wszystkich zarejestrowanych połączeń to prawie 1547 godzin. Przeciętna sesja trwała 8 minut i 53 sekundy a w ciągu samej pierwszej doby festiwalu użytkownicy przesłali 100 GB danych. Po raz pierwszy wykorzystano też w tak dużej skali rozwiązania SAMS – Smart Access Management Service. Instalację wykonała i wdrożyła firma Airtel Sp. z o.o., wykorzystując przy tym rozwiązania firmy Ruckus Wireless, Inc.

System łączności festiwalu od lat jest budowany i obsługiwany przez firmę Airtel. Ruckus Wireless został zaproszony do udziału w budowie sieci WiFi ponieważ organizatorzy zmagali się ze stabilnością poprzednio wykorzystywanego rozwiązania, wynikającą z bardzo wysokiego poziomu zakłóceń elektromagnetycznych powodowanych przez nagłośnienie i osprzęt sceniczny na gigantycznej scenie głównej Woodstock.

„Bezpłatne Wi-Fi na festiwalu Woodstock zostało na tak dużym obszarze udostępnione po raz pierwszy. Przy tak dużych instalacjach, w dosyć trudnych warunkach terenowych i organizacyjnych (jak. np. konieczność doprowadzenia zasilania, interferencje, ogromna liczba urządzeń takich, jak smartfony czy tablety), spodziewalibyśmy się raczej, że sieć będzie działać ‚jakoś’. Okazało się, że użytkownicy nie zgłaszali żadnych uwag. Z bezpłatnego Wi-Fi skorzystało kilka tysięcy użytkowników, a sieć po prostu działała – bez zakłóceń i problemów” — skomentował Andrzej Gałczyński, odpowiedzialny w Fundacji WOŚP za IT.

Sponsorem bezpłatnego dostępu do internetu został sklep empik.com, dzięki czemu woodstockowicze otrzymali również dostęp do specjalnie przygotowanej oferty festiwalowej (płyty wykonawców występujących na Przystanku Woodstock 50% taniej, specjalne kody rabatowe).

Ze względu na konieczność obsłużenia złożonych zachowań konsumenckich, zapewnienie bezpieczeństwa dostępu do internetu oraz zadania stricte marketingowe stojące przed siecią WiFi zdecydowano o zastosowaniu po raz pierwszy w tak wielkiej skali rozwiązania SAMS – Smart Access Management Service. Pozwala ono na definiowanie tzw. „user journeys”, czyli ścieżek jakimi podążają użytkownicy rejestrując się w systemie WiFi po raz pierwszy, a także uzyskując ponownie dostęp do WiFi już po rejestracji.

Dodatkowo, możliwe jest wykonywanie dogłębnych analiz sesji użytkowników, czasu ich trwania, częstotliwości i intensywności oraz badań demograficznych przekroju użytkowników.

Garść statystyk

System został uruchomiony 29 lipca i zamykany stopniowo od wieczoru 2 sierpnia (ASP i Sklep WOŚP) do wieczoru 3 sierpnia (Strefa Lecha). W tym czasie, zarejestrowano 3163 użytkowników i obsłużono 8611 sesji. Łączny czas wszystkich sesji to prawie 1547 godzin, a szczyt przypadł na piątek 1 sierpnia (3191 sesji). W ciągu jednej doby przetransmitowano ponad 100 GB danych.

Przeciętny czas trwania sesji to 8 minut i 53 sekundy, a najdłuższe obserwowano na początku festiwalu, 30 lipca.Pośród zarejestrowanych urządzeń dominowały te z Androidem (59 proc.), na drugim miejscu był iOS (22 proc.), potem Windows (11 proc.). Telefony i tablety z BlackBerry OS praktycznie nie występowały, przez cały czas trwania festiwalu zarejestrowano jedynie 12 urządzeń z tym systemem.

Wśród smartfonów najwięcej było tych z Androidem (ponad 56 proc.). Jeśli chodzi o tablety, stawka była bardziej wyrównana. Liczba urządzeń z logo zielonego robota była w zasadzie identyczna z iPadami (1,55 proc. vs 1,16 proc. wszystkich zarejestrowanych urządzeń.

Jeśli podzielimy wykorzystane urządzenia pod kątem producentów, zobaczymy, że „łeb w łeb” szły Samsung i Apple, ze wskazaniem na tego ostatniego. Goniły ich Nokia i Sony, następnie LG i HTC. Co ciekawe, pojawiły się nawet tak egzotyczne marki, jak Longcheer czy Murata.

Podział użytkowników bezpłatnego Wi-Fi Ruckusa na 20. Przystanku Woodstock pod kątem wersji systemu operacyjnego.

Wśród urządzeń z Androidem, najczęściej wykorzystywaną wersją były 4.1.2 i 4.2.2. Najnowszy KitKat 4.4 to poniżej 20 proc. urządzeń, a zdarzały się nawet takie z antycznym 1.6

W ekosystemie iOS struktura była dużo bardziej uporządkowana – iOS 7 miało sporo ponad 80 proc. urządzeń, a zauważono nawet takie z wersją beta iOS 8. Ze względu na przyjęty schemat „user journey” oraz brak logowania przez konto Facebook (z takiej możliwości nie skorzystał ani jeden użytkownik) nie zebrano informacji o płci i wieku.

Warto jednak zauważyć, że mimo braku takiej konieczności, aż 60 proc. użytkowników podało podczas logowania swój adres e-mail. Wydaje się więc, że zbieranie takich informacji spotyka się z akceptacją i będzie możliwe do zastosowania w kolejnych instalacjach – kolejny raz trzeba jednak zwrócić uwagę, że możliwe było logowanie się bez jakichkolwiek danych.

Dostęp do internetu w Centrum Prasowym i Strefie WOŚP

Ze względu na lokalizację bardzo blisko głównej sceny Woodstock, sieć bezprzewodowa Centrum Prasowego była bardzo narażona na powstające tam zakłócenia elektromagnetyczne. Uprzednio używany sprzęt WiFi (produkcji Motoroli) był paraliżowany przez interferencje występujące w czasie koncertów i prób na scenie. Dotychczasowym rozwiązaniem było zaoferowanie dziennikarzom łączności kablowej (Ethernet).

Z tego względu instalacja Ruckusa na potrzeby Centrum Prasowego musiała być wyjątkowa pod każdym względem. Zastosowano po raz pierwszy dedykowane do miejsc o wysokim poziomie interferencji rozwiązanie ZoneFlex T300n o bardzo intensywnej wiązce antenowej i głębokim tłumieniu zakłóceń.

Dodatkowo, po raz pierwszy w Centrum Prasowym Przystanku Woodstock, wykorzystano technologię 802.11ac. Całość pracowała bez jakichkolwiek zakłóceń przez cały czas trwania festiwalu.

„Z problemami z siecią bezprzewodową w centrum prasowym i na zapleczu technicznym sceny głównej borykaliśmy się już od kilku lat. Głównym problemem były interferencje, występujące w czasie prób i koncertów” – mówi Andrzej Gałczyński z Fundacji WOŚP. –”W takich momentach sieć po prostu nie działała i polegaliśmy tylko na podłączeniach kablowych. W tym roku, dzięki zastosowaniu m.in. najnowszych rozwiązań Ruckusa wreszcie mieliśmy Wi-Fi, które działało bezproblemowo, niezależnie od okoliczności i bez zakłóceń – na dodatek z maksymalną przepustowością sięgającą 1Gbps”.

Podobnie zrealizowano instalację dla obszaru pola namiotowego dedykowanego pracownikom WOŚP. W obydwu przypadkach posłużono się kontrolą dostępu opartą o klucze współdzielone (PSK).

0
Źródło: Ruckus Wireless
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.