Polska liderem rozwoju handlu mobilnego w Europie

Już 11 milionów Polaków w zeszłym miesiącu korzystało z internetu za pośrednictwem smartfonu lub tabletu, a blisko 5 milinów kupiło produkt, usługę lub aplikację za ich pomocą. Ponadto, co trzeci e-sklep dostosował swoją ofertę do wymagań użytkowników mobilnych. Jednak tylko 5,3% polskich firm, z ponad 2 tysięcy przebadanych, posiada mobilną wersję strony internetowej, wynika z najnowszego raportu "Handel mobilny w praktyce 2014".

Na przestrzeni ostatnich miesięcy widać, że rodzime e-sklepy powoli, ale konsekwentnie wdrażają rozwiązania mobilne. –

Wzrost znaczenia urządzeń mobilnych w handlu internetowym spowodował, że sklepy które jako pierwsze zainwestowały w rozwiązania mobilne, dzisiaj mogą już liczyć zyski. W tej sytuacji przedsiębiorcy do tej pory z dystansem spoglądający w stronę mobile, zaczęli doceniać jego znaczenie i szukać narzędzi umożliwiających pozyskanie ruchu za jego pośrednictwem — mówi Dariusz Grabowski z Ceneo.pl.

Bardzo dobre perspektywy ma przed sobą również branża turystyczna, oferująca swoje usługi w internecie. –

Od 5 lat obserwujemy systematyczny wzrost, zarówno liczby odwiedzin, jak i zamówień składanych za pomocą smartfonów i tabletów. W 2010 klienci mobilni generowali zaledwie 0,3 proc. zamówień. Za przełomowy można uznać rok 2013, gdy łączna liczba zamówień składanych w naszym serwisie za pośrednictwem smartfonów i tabletów wyniosła 5,7%. W tym roku już prawie co 10 klient dokonywał rezerwacji online za pośrednictwem urządzeń mobilnych — mówi Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce w Travelplanet.pl.

Sytuacja nie wygląda jednak tak dobrze w przypadku polskich firm (nie koncentrujących się na e-handlu), które zdają się nie dostrzegać potencjału tkwiącego w rozwiązaniach mobilnych. Największe zmiany dotyczą jednak samych użytkowników. Już 50%. Polaków posiada smartfon, a jedna trzecia tablet. Ta, ciągle rosnąca, grupa użytkowników aktywnie korzysta internetu i aplikacji za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Coraz częściej robi też w ten sposób zakupy. Już dziś stosowne ułatwienia (aplikacje lub strony mobilne) dla takich właśnie osób wdrożyło 31,49%polskich e-sklepów. W ciągu ostatniego roku liczba ta wzrosła o 7%. Podobne tempo wzrostu możemy zauważyć również w przypadku reklamy mobilnej. –

Obecnie wynosi ono ponad 100 proc. rok do roku, a sama jej wartość szacowana jest na 32 miliony złotych — mówi Maciej Wyszyński, Managing Director CEE w Sociomantic Labs.

Nadzieję na szybszy rozwój polskiego m-commerce dają deklaracje przedstawicieli sklepów internetowych. –

Prawie 50% badanych przedstawicieli e-sklepów stwierdziło, że zamierza wdrożyć rozwiązania mobilne w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Zmniejszył się również znacznie, do 12,65%, odsetek tych, którzy planują zrobić to w ciągu najbliższych 2 lat. W ubiegłym roku takie deklaracje składało 2 na 5 badanych. W przypadku firm takie plany wdrożenia rozwiązań mobilnych ma ponad połowa przedsiębiorstw. Niestety, większość z tych, które planują to zrobić (42,9 %) daje sobie 2 lata na takie wdrożenie. Prawie 10% planuje uruchomienie mobilnej strony lub aplikacji w ciągu 3 miesięcy — informuje Piotr Krawiec z mGenerator.pl. O ile sklepy cechują się coraz większą świadomością konieczności wdrażania rozwiązań mobilnych, o tyle firmy nie myślą jeszcze o nich zbyt poważnie.

Ostatnie 12 miesięcy to nie tylko systematyczny wzrost liczby sklepów posiadających rozwiązania mobilne. To także większa aktywność konsumentów w obszarze zakupów mobilnych. –

Już co piąty przedstawicieli e-sklepów deklaruje, że takie transakcje stanowią od 5 do 10% wszystkich zamówień. W roku ubiegłym twierdziło tak zaledwie 12 proc. z nich. Większy jest też ich optymizm, co do wzrostu przychodów ze sprzedaży mobilnej. Prawie 70 proc. z nich prognozuje, że ulegną one zwiększeniu. Dla porównania, w ubiegłym roku twierdziło tak mniej niż 50% badanych. — dodaje Piotr Krawiec z mGenerator.pl.

0
Źródło: Volvo
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.