41% klientów woli odebrać e-zakupy osobiście

Już 12,5 mln Polaków odwiedza e-sklepy. Według badania Deloitte, aż 40 proc. z nas zamierza w ten sposób kupić prezenty świąteczne. Wciąż jednak spore grono osób nie ufa e-zakupom. Mimo, że prawo daje im coraz więcej możliwości bezpiecznego kupowania w sieci, wciąż wybierają one odbiór osobisty zamiast dostawy. Czy ta opcja zawsze jest najlepsza i na co należy uważać?

Najnowszy raport „Kupuję w internecie 2014″ potwierdza stale rosnące zainteresowanie zakupami w sieci. Klienci cenią je przede wszystkim za możliwość szybkiego porównania ofert, 24-godzinną dostępność sklepów oraz szybką dostawę. Jednak wciąż 41 proc. internautów korzysta z możliwości odebrania towaru osobiście, wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2014. Gemius dla e-Commerce Polska”. – Wybór tego rozwiązania wynika przede wszystkim z chęci sprawdzenia przez kupujących na miejscu jakości zakupionych produktów. W rzeczywistości nie jest to jednak konieczne, ze względu na możliwość zwrotu towaru bez żadnych konsekwencji w terminie do 10 dni od daty dostarczenia. Warto dodać, że po 25 grudnia czas ten zostanie wydłużony do 14 dni – mówi Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Nie bez znaczenia pozostaje także czas otrzymania przesyłki. Decydując się na odbiór osobisty możemy towar otrzymać już w tym samym dniu.

Zamówienie nie jest zakupem

Podstawą prawną do zwrotu towarów zakupionych w internecie jest ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. To ona obecnie reguluje kwestie związane z rezygnacją z zakupu dokonanego w sieci. Zgodnie z jej brzmieniem, można zwrócić towary zakupione przez internet, nawet gdy kupujący umówił się na odbiór osobisty i dokonał płatności w lokalu przedsiębiorcy. Istotny jest fakt zawarcia umowa sprzedaży na odległość. Mimo, że taka transakcja bardzo przypomina zwykły zakup w sklepie stacjonarnym, to klientowi przysługują te same prawa, co osobom, które kupiły towar z dostawą do domu i zapłaciły za niego przed jego otrzymaniem.

Przed zatwierdzeniem zamówienia warto zwrócić uwagę, czy nie dotyczy ono jedynie zarezerwowania towaru. W takim przypadku taka transakcja nie jest traktowana jak zawarcie umowy sprzedaży, a możliwość zwrotu towaru zależy już tylko od dobrej woli sprzedającego. Sama czynność rezerwacji towaru nie powinna nieść za sobą żadnych zobowiązań w stosunku do klienta. W przypadku rezerwacji, lepiej dokładniej ocenić jakość towaru na miejscu, gdyż po jego opłaceniu jedyne uprawnienie, jakie będzie przysługiwać to reklamacja.

Zdjęcie laptopa i kobiety korzystającej z laptopa pochodzi z serwisu Shutterstock

0
Źródło: materiały prasowe - agencja praktycy.com
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.