Małe firmy lekceważą zabezpieczenia

Posiadacze małych firm często uważają, że cyberprzestępcy nie interesują się organizacjami o takich rozmiarach. Tymczasem lekceważenie takiego zagrożenia może doprowadzić nawet do upadku działalności.

Małe firmy mogą stać się celem wielu różnych cyberzagrożeń: od ogólnego szkodliwegooprogramowania po ataki ukierunkowane, w których wykorzystywane są jako „słabe ogniwo”, za pośrednictwem którego cyberprzestępcy uderzają w duże przedsiębiorstwa. Liczba potencjalnych zagrożeń jest ogromna – każdego dnia Kaspersky Lab analizuje 325 000 nowych szkodliwych plików. W skali globalnej 38% komputerów użytkowników było w ciągu roku narażonych na co najmniej jedno zagrożenie online. W 2014 r. odnotowano siedem zaawansowanych długotrwałych kampanii cyberataków ukierunkowanych, w których zidentyfikowano 4 400 celów z sektora korporacyjnego w co najmniej 55 krajach na całym świecie (ponad dwukrotnie więcej niż w 2013 r.).

Według badania „2014 Global Corporate IT Security Risks” przeprowadzonego przez Kaspersky Lab i B2B International, globalny średni koszt naruszenia bezpieczeństwa danych w przypadku małych i średnich firm może wynosić nawet 160 000 zł. Kwota ta obejmuje utracone możliwości biznesowe, koszt wynajęcia zewnętrznych ekspertów IT w celu naprawienia problemu, a często także zakup nowego sprzętu.

Jednak konsekwencje cyberataku nie mają jedynie wymiaru finansowego:

57% incydentów utraty danych negatywnie odbiło się na działalności firmy

. Należy pamiętać, że wizerunek i reputacja firmy – którym poświęca się wiele czasu i wysiłku podczas tworzenia strategii marketingowej – mogą zostać zniszczone w jednej chwili. Ponad połowa (56%) incydentów utraty danych ma negatywny wpływ na reputację firmy i postrzeganie jej wiarygodności przez klientów oraz partnerów biznesowych.

Jak się zabezpieczyć?

Na początku mała firma potrzebuje podstawowej ochrony, jaką zapewnia oprogramowanie antywirusowe i zapora sieciowa. Gdy tylko taka firma zacznie działać i obsługiwać zamówienia, będzie potrzebowała technologii szyfrowania danych w celu zabezpieczenia informacji płatniczych lub dotyczących klientów – ten rodzaj ochrony jest często wymagany na mocy przepisów prawa. Gdy zacznie zatrudniać pracowników, którzy będą wykonywać swoje obowiązki poza biurem, wskazane będą podstawowe funkcje ochrony mobilnej .

Zdjęcie mężczyzny trzymającego telefon pochodzi z serwisu Shutterstock

0
Źródło: Kaspersky Lab - materiały prasowe
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.