BYOD po polsku

W niemal połowie polskich małych i średnich firm korzysta się z prywatnych urządzeń IT w pracy – pokazują wyniki badania "Nowoczesne IT w MŚP", przeprowadzonego przez Ipsos MORI dla Microsoft. Pracownicy, którzy decydują się na wykorzystanie prywatnego sprzętu w pracy najczęściej sięgają po laptopy (57 proc.), telefony komórkowe (55 proc.), smartfony (48 proc.) i tablety (20 proc.).

Od kilku sezonów BYOD („Bring Your Own Device”) to trend, który utrzymuje się wśród wiodących zjawisk technologicznych w biznesie. O ile ma szanse przynieść wiele korzyści w postaci oszczędności oraz bardziej przyjaznych narzędzi pracy, które wybierają sami użytkownicy i które pozwalają im na zdalny dostęp do służbowych plików, to jednak wymaga przygotowania organizacji i zapewnienia odpowiednich procedur bezpieczeństwa.

Wśród prywatnych urządzeń, które pracownicy wykorzystują służbowo przeważają laptopy (57 proc.), najczęściej z systemem Windows (83 proc.), tradycyjne telefony komórkowe (55 proc.) i smartfony (48 proc.) – najczęściej z systemem operacyjnym Android (73 proc.), Windows (13 proc.) i iOS (10 proc.). W przypadku tabletów, z których w modelu BYOD korzysta 20 proc. pracowników, najpopularniejszym systemem jest Android (71 proc.), następnie Windows (16 proc.) i kolejny iOS (13 proc.).

Wraz z BYOD upowszechnia się mobilny dostęp do zasobów firmowych. Ogólnie, 54 proc. respondentów deklaruje zaglądanie do firmowych dokumentów poza biurem – najczęściej z wykorzystaniem laptopów (73 proc.) i smartfonów (58 proc.), znacznie rzadziej komputerów stacjonarnych (36 proc.). Jak wynika z badania, 51 proc. korzysta w tym celu z urządzeń zapewnionych przez firmę, 45 proc. z własnych. Z kolei 94 proc. pracowników korzystających ze smartfonów w modelu BYOD loguje się z nich na służbową skrzynkę e-mail, 61 proc. korzysta z potrzebnych do pracy aplikacji, a 50 proc. otwiera na nich firmowe dokumenty Word.

„BYOD to kolejny trend, po m.in. komunikatorach i serwisach społecznościowych, który polega na przenikaniu zachowań i technologii konsumenckich do biznesu. Może przynieść wiele korzystnych zmian, jak większa elastyczność pracownika, jego dostępność, ale też przyjemność z pracy z preferowanymi narzędziami. Jednak jak każda zmiana wymaga odpowiednich przygotowań po stronie organizacji, które pozwolą zapewnić bezpieczeństwo służbowych danych” – powiedział Wojciech Życzyński, dyrektor odpowiedzialny za sektor MŚP w polskim oddziale Microsoft.

0
Źródło: Microsoft
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.